العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-04-2012, 11:13 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of
افتراضي رد: ماهي الافضل نيسان صني -بي واي دي اف ثري والفرق 20 الف جنيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy01011 مشاهدة المشاركة

انا دخلت بالصدفة و قريت كلام حضرتك و حضرتك بتقول ان الصني عربية ناجحة و الدليل انها لسة بتنتج !!!!!!!!!
الصني من 2006 و وقف انتاجها عالميا و في اليابان و حل محلها عربيتين التيدا و الصني الكوري اللي اسمها في مصر رينو موش فاكر اية الصراحة بس هي صني
و فيه صني 2012 ودي اللي لسة نازلة و هي نسخة مصغرة من الالتيما و بردو منزلتش مصر.
زي ما اللانوس و الافيو اتوقف انتاجهم في العالم ما عدا مصر زي ما الصني الشكل تبع 2006 الموجوده في مصر بردوا اتوقف انتاجها لاكن موجوده في مصر فقط
الكلام ده انا كنت عارفه ولم اذكره --الحقيقة المرة هى ان ثقافة المستهلك المصرى فى موضوع السيارات بالذات متاخرة عن العالم تقريبا 5 سنوات وكنت هاتجنن لما نزلت من السعودية عام 2006 ووجدت لسة فى ناس بتشترى دايو والمصنع فلس واتباع لشيفورليه من عدة سنوات ومافيش حد واخد باله ونفس الحكاية بالنسبة للانوس وااللوجان كلها سيارات بتكنولوجيا وتصميم قديم من نهاية التسعينات لكن المستلك المصرى غريب الاطوار عنده المنظرة اهم من الواقع العملى خليه يشرب
قديم 25-04-2012, 02:43 AM
khmt1970 khmt1970 غير متواجد حالياً

khmt1970 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor مشاهدة المشاركة

الكلام ده انا كنت عارفه ولم اذكره --الحقيقة المرة هى ان ثقافة المستهلك المصرى فى موضوع السيارات بالذات متاخرة عن العالم تقريبا 5 سنوات وكنت هاتجنن لما نزلت من السعودية عام 2006 ووجدت لسة فى ناس بتشترى دايو والمصنع فلس واتباع لشيفورليه من عدة سنوات ومافيش حد واخد باله ونفس الحكاية بالنسبة للانوس وااللوجان كلها سيارات بتكنولوجيا وتصميم قديم من نهاية التسعينات لكن المستلك المصرى غريب الاطوار عنده المنظرة اهم من الواقع العملى خليه يشرب
سيدى الفاضل ارجو ان يكون اسلوب حوارك افضل من ذلك فالحوار الغرض منه الوصول الى احسن البدائل اوالحلول او الحصول على معلومه جديده وليس التهكم والتعالى على الاخرين وشكرا لك
قديم 25-04-2012, 03:21 AM
الصورة الرمزية Elsebily
Elsebily Elsebily غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Communication engineer
هواياتي: Playstation 3

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of

ايه يا جماعه فيه ايه انتو بتهزروا ولا بتتكلمو جد انتو ازاي اصلا مقتنعين بالمقارنه دي وبعدين انا نفسي افهم هو ليه كل حد بيحب يدافع عن عربيته حتي لو كان هيجور علي حق عربيات الغير وبعدين السؤال اللي نفسي اساله لملاك العربيات الصيني عامة هو ليه فيه ناس كتير بتبيع العربيات دي في نفس سنة الموديل وميكنوش جايبينها بقالهم كام شهر وليه بردو بيخسروا فيها مبالغ خياليه يا جماعه خلينا نكون واقعيين ونعترف اني فعلا العربيات الصيني فيه في المعظم منهم مشاكل كتير وفيه ماركات كتير مينفعش اصلا تخش اي سوق عالمي انا اسف لو كنت غلطت في عربية حد او ضايقت حد بكلامي بس بجد دفاع ملاك الصيني عن عربياتهم لدرجة انهم بقو يفضلوها عن عربيات اعلي منها في الفئه وفي كل حاجه بقي شئ مستفز وانا شخصيا شايف اني فيه تضليل للي بيسأل وطبعا كامل احترامي لملاك العربيات الصيني وانا شخصيا كنت بفكر اشتري البي واي دي جديده لاني كان عاجبني الاوبشن الكتير اللي فيها بس بصراحه خفت وقلت استني لما اشوفها هتعمل ايه في السوق المصري لكن حتي لو كنت جبتها وبقت بتاعتي كنت بردو هدخل واقول نفس الكلام ده لاني من وجهة نظري البي واي دي تقارن بالفيرنا واللانوس والساجا واللوجان لكن ليسه موصلتش لمرحلة انها تبقي في مرحلة مقارنه مع فئة النيسان او الاكسنت ار بي واخيرا هي وجهة نظر واكيد فيه كتير هيختلف معايا ان مكنش هيشتمني بس انا بحب اكون واقعي وبالتوفيق للجميع

You are my City My only City
You make me happy when skies are grey
You'll never know just how much I love you So please don't take my City Away
قديم 26-04-2012, 11:00 PM

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khmt1970 مشاهدة المشاركة

سيدى الفاضل ارجو ان يكون اسلوب حوارك افضل من ذلك فالحوار الغرض منه الوصول الى احسن البدائل اوالحلول او الحصول على معلومه جديده وليس التهكم والتعالى على الاخرين وشكرا لك

اظن انى باتكلم كلام عام ولم اوجه اى اهانة لاى احد ولا باتعالى اعوذ بالله هاتعالى على ايه ؟انا عرضت راييى ولك مطلق الحرية فى القبول او الرفض او النقاش
تقبل تحياتى
قديم 27-04-2012, 07:42 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elsebily مشاهدة المشاركة

ايه يا جماعه فيه ايه انتو بتهزروا ولا بتتكلمو جد انتو ازاي اصلا مقتنعين بالمقارنه دي وبعدين انا نفسي افهم هو ليه كل حد بيحب يدافع عن عربيته حتي لو كان هيجور علي حق عربيات الغير وبعدين السؤال اللي نفسي اساله لملاك العربيات الصيني عامة هو ليه فيه ناس كتير بتبيع العربيات دي في نفس سنة الموديل وميكنوش جايبينها بقالهم كام شهر وليه بردو بيخسروا فيها مبالغ خياليه يا جماعه خلينا نكون واقعيين ونعترف اني فعلا العربيات الصيني فيه في المعظم منهم مشاكل كتير وفيه ماركات كتير مينفعش اصلا تخش اي سوق عالمي انا اسف لو كنت غلطت في عربية حد او ضايقت حد بكلامي بس بجد دفاع ملاك الصيني عن عربياتهم لدرجة انهم بقو يفضلوها عن عربيات اعلي منها في الفئه وفي كل حاجه بقي شئ مستفز وانا شخصيا شايف اني فيه تضليل للي بيسأل وطبعا كامل احترامي لملاك العربيات الصيني وانا شخصيا كنت بفكر اشتري البي واي دي جديده لاني كان عاجبني الاوبشن الكتير اللي فيها بس بصراحه خفت وقلت استني لما اشوفها هتعمل ايه في السوق المصري لكن حتي لو كنت جبتها وبقت بتاعتي كنت بردو هدخل واقول نفس الكلام ده لاني من وجهة نظري البي واي دي تقارن بالفيرنا واللانوس والساجا واللوجان لكن ليسه موصلتش لمرحلة انها تبقي في مرحلة مقارنه مع فئة النيسان او الاكسنت ار بي واخيرا هي وجهة نظر واكيد فيه كتير هيختلف معايا ان مكنش هيشتمني بس انا بحب اكون واقعي وبالتوفيق للجميع
حياك الله
لك مطلق الحرية فى ان تعبر عن وجهة نظرك وقناعتك الشخصية ولك كل الاحترام بغض النظر عن اتفاقنا او اختلافنا فى ذلك
السيارة التى تختارها سعادتك الذى ستستخدمها وتستمتع بها وتتحمل كل تبعات قرار الشراء وبالتالى لا يمكن ان تستعير عقل الاخرين ليفكروا لك
انا عن نفسى كانت النيسان الصنى من الاختيارات المتاحة لى عند الشراء وكذلك الانترا الشكل القديم 2011 وكانت الامكانيات المادية متاحة لدى للشراء والاوبتيرا ايضا ولكن انا اخترت البى واى دى عن قناعة شخصية لانى ازعم واعتقد انها افضل من كل هذه السيارات وبمنتهى الثقة فى ذلك بعد بحث وتمحيص لمدة 3 سنوات ومقارنات وتجربة وسؤال اصحابها وقراءة التقارير والعيوب والمميزات لكل من هذه السيارات وانا الان بعد شراء البى واى دى ومقارنتها بالكورولا التى امتلكها فى السعودية وهى يقينا افضل من كل هذه الماركات ولا يوجد خلاف على ذلك لكل من يقتنع بالماركات وليس بالواقع العملى فضلا عن الواقع طبعا -اقول انى وجدت فيها كل ما كنت اظنه وافضل منه كمان وهذه قناعتى الشخصية عن دراسة وتجربة وللاخرين مطلق الحرية فى القبول او الرفض لهذا الامر وهذا لا يضرنى فى شئ لانها سيارتى انا وانا الذى استعملها ومقتنع بها تماما
تقبل تحياتى