العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 16-07-2011, 01:50 AM
tawfik346 tawfik346 غير متواجد حالياً

tawfik346 will become famous soon enoughtawfik346 will become famous soon enough
افتراضي رد: فزورة احتار فيها الناس !!!الشاهين بتسخن في السريع بس و في الزحمة لا و عجبي؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidelwahsh مشاهدة المشاركة

انا كان عندي نفس المشكلة في عربيتي القديمة السيات توليدو 96
تابع التوبيك دا
والحل الوحيد كان بيع العربية مع تعريف المشترى بالعيب وتمنى التوفيق له في ايجاد الحل ان شاء الله

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=38933

والله مش قصدي اني اصيبك بالياس بس قلت تقرأ التوبيك دا وتشوف يمكن تتحل مشكلتك ان شاء الله
يا باشا ربنا يكون في عونك و ان شاء الله ربنا يعوضك عنها خير و انا بحاول ما ايئس بس انت و انت بتحكي كأنك بتوصف اللي حصلي
عايز أقولك ان الاسبوع اللي دفعت فيه 600 جنية بلا فايدة روحت ضغطي عالي و مش طايق نفسي
ربنا يقدرني عليها
قديم 08-08-2011, 02:31 PM
MEDOMAN2006 MEDOMAN2006 غير متواجد حالياً

MEDOMAN2006 is on a distinguished road
افتراضي رد: فزورة احتار فيها الناس !!!الشاهين بتسخن في السريع بس و في الزحمة لا و عجبي؟؟؟؟

حبيب قللللبي ياعم توفيق تعلالي تعلالي أنا معايا نفس العربية وبنفس العيب بس أنا غيرت الترموستات الفيشة بتاعتها الأصلية وخليتها ترموستات عادية بس جبت الإيطالي مش الصيني وقمت مديها مية من الحنفية وفكتني من المية الخضرا وقلت صدا صدا بقا المهم متسخنش
وإدييني يامعلم
ولا بقت تسخن ولا حاجة
قديم 08-08-2011, 04:31 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

ربنا يوفقك للحل السليم

ومتنساش تعرفنا من باب الفائدة

-
قديم 15-10-2011, 01:45 PM
teama77 teama77 غير متواجد حالياً

teama77 is on a distinguished road

الاخ العزيز صاحب الموضوع
أولا انا سجلت في المنتدي الجميل ده بسببك لأنك ظريف
ثانيا لان دي فرصة كويسة أفيد واستقيد
ثالثا اليك الحل من وجهة نظري وعن تجربة
عندك مروحة التبريد للريدياتير لها سلكان لتشغيلها غيرهم مكان بعض وان شاء الله تتحل المشكلة وتدعيلي
نقطة لتوضيح الامر
هات منديل ورق وقربه للمروحة وشوف المروحة بتسحب المنديل ولا بتطرده
لان المفروض الهواء اللي خارج منها فكرته هي شفط الهواء من الردياتير وليس ضخ الهواء عليه كما هو معتقد عند الناس لان العربية بيدخل لها هوا عند المشي يعدي علي الريدياتير ثم يسحب حرارته وياتي هواء جديد يحل مكانه وتستمر العملية بتلقائية وهكذا نحتفظ ببروده الماء داخل الريدياتير نوعا ما داخل ماكينة العربية
ولكم جميعا جزيل الشكر
وسافر يا عم وانت مطمن وولا يهمك
وعرفني انت عملت ايه
قديم 15-10-2011, 02:24 PM
m.m. m.m. غير متواجد حالياً

m.m. will become famous soon enough

فعلا تأكد من وضعية المروحة لانها المفروض انها بتدخل الهوا من الامام للخلف لان اذا كانت مقلوبة اندفاع العربية فى الطرق السريعة هيتسبب فى اندفاع الهوا لداخل العربية فبالتالى بيكون عكس اتجاه الهوا اللى خارج من المروحه فبالتالى المروحة بتكون بلا فائدة

تأكد ان المروحة بتدخل هوا فى اتجاه المحرك ومنتظرين النتيجة .