العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 24-04-2011, 01:57 AM
mot mot غير متواجد حالياً

mot is on a distinguished road
افتراضي رد: انا بفكر اشترى سيارة زوتى اكسبلوجن 2 اوتوماتيك ارجو المساعدة

العربية بكل مواصفاتها +موتورها الياباني+وشكلها الرياضي+الاقتصادية العالية في صرف البنزين+القوة والمتانة والعلو عن سطح الارض+السعر المنافس لمثيلاتها=أشتريها وتوكل على الله
والكلام عن تجربة لاني أمتلكتها من سنتين والملك لله
ماشية معي بفضل الله زي الساعة وأني مرتاح منها جدا جدا
وميعرفهاش الا اللي ركبها وجربها ....

التعديل الأخير تم بواسطة mot ; 24-04-2011 الساعة 02:04 AM
قديم 24-04-2011, 02:38 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

مش حقدر اعلق علشان كان ليا تجربة سيئة بالموديل القديم منها
قديم 24-04-2011, 02:46 AM
Egy News Egy News غير متواجد حالياً

Egy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant future

انا شوفت العربيه في معرض اوتوماك
بصراحه من غير زعل ملاك العربيه
خاماتها و تقفيلها غير جيدين بالمره
و معرفش حاجه عن ادائها خالص
قديم 24-04-2011, 05:25 AM
الصورة الرمزية aly zafer
aly zafer aly zafer غير متواجد حالياً
هواياتي: قراءة

aly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to behold

شكرا للجميع على الاراء

كن فى الدنيا كاعابر سبيل _ واترك ورائك كل اثر جميل _ فمانحن فى الدنيا الا ضيوف _ وما على الضيف الا الرحيل.
قديم 24-04-2011, 06:03 PM
mms mms غير متواجد حالياً

mms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stoop مشاهدة المشاركة

فاصيلها اولا العربية نازله نوعين فى نوع موتور ميتسوبيشى 1300 سىسى بقوة 93 حصان عند 6000 د.ق مع عزم دوران 113 نيوتن. و النوع التانى موتور 1600 سىسى بقوة 106 حصان عند 6000 د.ق مع عزم دوران 134 نيوتن و ابعادها كالاتى ( 3.9م طول - 1.55 عرض - 1.67 ارتفاع ) العربية فيها وسائل ترفيه ممتعه جدا مثلا راديو Mb3\Cd - التكييف الأوتوماتيكى ذو سبع سرعات - القيادة المرنة + ان فيها فرامل abs , ebd وفى منها نسخة اوتوماتيك و مانوال الشكل القديم مكنش في غير مانوال بس و العربية عالية جدا يعنى مش هتحس بمطبات و حجمها مناسب يعنى العربية تكفى 4 اشخاص بالغين و مرتاحين بالكامل و مفيش تعب و ممكن تجيب طفل كمان يعنى 4 اشخاص بالغين + طفل و فيها مخادع راس خلفية و امامية و جنوط اسبور امامية و العفشة و الموتور هما ميتسوبيشى يعنى كانها عربية يابانى مش صينى و لما تكون جالس داخل العربية مش هتحس باى صوت و التكيف بتعها قوى جدا و العلامة بتاعت العربية اتغيرت بدل من علامة اكسبلجن بقت زوتى يعنى حرف z و دى افخم بكتير و بعد لما عدلوا العربية بقت شكلها فخمة و تحفة و هى عربية انسيابيه و على فكرة فيها 4 زجاج كهرباء و 2 مرايات كهرباء و تكيف و باور و سنتر و قفل مركزى للابواب و الكاسيت بتعها حديث جدا و ده سى دى +شاشة ديجيتال فيه و فى شاشة معلومات للسائق كمان و بالنسبة لمساحة الشنطة مش بطالة السيارة جميلة جدا جدا جدا.
اقتصادية فوق الوصف بالنسبة لحجم هذا و مناسية لشوارع مصر وعلى فكرة العربية بقت منتشره جدا فى اسكندرية و كلى واح لما اساله يقولى عربية ممتازة فوق الوصف و العربية تتمتع بعشفة مجهزة للطرق الوعرة ، وهيكل صلب مقاوم للصدأ. و بالنسبه للاسعار و اللى انا عرفته ان (مانوال جميع الكماليات ب 65الف جنيه ) رقم 3 _اوتوماتيك جميع الكماليات ب 70000) و ده على حسب معرفتى و انا متابع على طول و على فكرة انا شايف انها احسن سيارة صينية و ناجخة و على فكرة احسن من التيجو كمان هى التيجو اكبر بس الاكسبلوجن تكسب و كل اللى اشترو التيجو مش مبسوطين و بكل امانة لما بسال الناس عن الكسبلوج الجديدة بيشكروا فيها و كفاية انها منتشرة وانا شايف انها انجح عربية صينية
عظيم جدا......... ممكن صور او فيديو للشكل الجديد وجزاك الله خيرا