العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 18-11-2010, 10:33 PM
ahmedhawas ahmedhawas غير متواجد حالياً

ahmedhawas will become famous soon enough
افتراضي رد: مشكلة كبيرة فى عربيتى نيسان صنى سوبر صالون 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moko_2004 مشاهدة المشاركة

يا مان انا عندي نفس مشكلتك بس عربيتي نوبيرا بص هتعمل الآتي و ان شاء الله المشكلة تتحل
تغير طقم البوجيهات اللي عندك ل NGK Leaser Platimum او نوع افضل بس دول غاليين يعملو اكتر من 150 جنية
دة الأسبرينة او الحل السريع دة قدرت اخلي السرعة القصوي بعد ماكانت 140 بقت 160 عكس اتجاه الريح و180 مع اتجاة الريح

الحل النهائي

هتعمل اخبار كبس موتور و تشوف هل فية عندك اي ضعف من ناحية المتور تعالجة مثلا وش سلندر عاوز مسحة خفيفة شنبر عاوز يتغير... الخ

و هتغير كلتشات المجموعة الرابعة في الفتيس او النقلة الرابعة

لما تخلص الحل التاني هتستني 1000 كيلو تليين و بعد كدة تسن المكنة صح علي الطريق وتقفل امبيرها بأذن الله

وعايزك تدعيلي
أوعى تدعيله- قصدي أوعى تسمع الكلام ده- ومش مشكلة... ممكن تدعيله ان ربنا يهديه ويهدينا أجمعين.
تأكد ان زرار ال overdrive lock مش منور في التابلوه
محدش يمد ايده في العربية الا التوكيل عشان الضمان
لو معرفوش !! شوف توكيل غيره - السبع زهراء المعادي مميزين في الصيانة بتاعتهم.

وانسى خالص موضوع البوجيهات والاسبرينة وكبس الموتور ووش السلندر وكلتشات الفتيس
ياراجل دالعربية 2010 !!!!!
تقوم تقوله عمرة وتليين وتستنى 1000 كيلو؟؟
قديم 20-11-2010, 09:36 PM
الصورة الرمزية د.محمود صلاح
د.محمود صلاح د.محمود صلاح غير متواجد حالياً
من انا؟: تجارة
التخصص العملى: تجارى
هواياتي: سيارات

د.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant future

اخبار موضوعك ايه ؟
قديم 20-11-2010, 11:29 PM
محمد فاروق احمد محمد فاروق احمد غير متواجد حالياً

محمد فاروق احمد is on a distinguished road

عليك وعلي جهاز حماية المستهلك وإن مجبلكش حقك عليك وع البييت بيتك
قديم 21-11-2010, 02:39 AM
moko_2004 moko_2004 غير متواجد حالياً

moko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud of

معلش انا اسف مكنتش واخد بالي ان العربية 2010

بس كدة زي ما قالولك الأساتذة بص علي زرار الأوفر درايف اللي المفروض هيوصلك الي 160 ك/ساعة علي النقلة التالتة

وعلشان استدرك معاك خطأي السابق هساعدك في عمل ختبار بسيط لقياس العزم الأقصي و القدرة القصوي لعربيتك

الفتيس عندك متفصل 1 و 2 و 3
هتكون واقف تماما وهتقوم جايب علي 1 و هتقوم بزيادة البنزين لحد ما توصل الي الرقم في rpm اللي بيديك اعلي عزم الموتور عادة بيكون 3500 ربم او 4000 في بعض العربيات او حسب ماهو موصي به في كتيب العربية وتنقل نقلة للرقم 2 بهدوء جدا وتكرر العملية هتعمل نفس الموضوع و تحسب التسارع بعد 100 و حتي 120 كام ثانية تقريبا ومن 120 الي 140 كام ثانية تقريبا

هتعمل نفس الأختبار السابق و لكن عند اعلي نقطة بيصل اليها قوة الموتور الحصانية و عادة دي بتكون من 5500 الي 6000 rpm صوت المتور هيكون عالي و هتحس انك بتعمل ريسنح متخفش

تحسب نفس الحسبة وتقارنهم ببعض لو نفس القيمة يبقي مفيش عندك اي مشاكل في العربية لو القيم بتختلف يبقي تروح للتوكيل وتطلب منهم عمل كشف قوة كبس للموتور علشان تعرف اية الرقم الصح اللي لازم تشفت عندة الجير وتطلب لو امكن معايرة فتيس العربية علي العزم الأقصي و الهورس باور الأقصي للعربية

و اي استفسار انا تحت امرك
قديم 11-12-2010, 11:21 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

بص زي ما الزملاء ما قالوا روح للسبع لان كل الناس بتشكر فيه! و لو مفيش فايده لازم تروح حماية المستهلك بس بعد ما تجهز كل ورقك و مستنداتك