العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 03-11-2010, 06:37 PM
محمد أبو شهد محمد أبو شهد غير متواجد حالياً

محمد أبو شهد is on a distinguished road
افتراضي رد: تجربة الكيا نيو سيراتو - 1600 سى سى اوتوماتيك.

يا اخونا الكيا دي سيارة فاشلة بجد وخسارة الواحد يدفع فيها المبلغ ده انا لو معايا المبلغ ده بشتري كرولا مستعملة احسن تعالو شوفو بيعها هنا في الخليج والوكيل زبالة الناس في مصر بتتعاطف مع الشكل لان معظم الناس كانت راكبة عربيات قديمة صوت محركها عالي فبالتالي السيراتو احسن عموما دي وجهات نظر وانا شايف انها زي الموبايل الصيني بالظبط
قديم 03-11-2010, 07:04 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Atrees مشاهدة المشاركة

انا عضو جديد معاكم هنا واحب اشارك معكم

انا اول مرة اركب في حياتي عربية كوري وكانت السيراتو الجديده - ركوبي كان منحصر في الامريكي والياباني - مرة واحدة اشتريت اوروبي وكانت بيجو 505 STR وهي بمحرك 2000 سي سي وشكلها مختلف عن العدية وكماليت اخري

ولكن بعد البيجو قررت عدم الرجوع للاوروبي ابدا - ليس عيبا فيه لكنة لا يرضيني غير الفئات العليا فقط زي بي ام 523 موديل 2002 وارد الخارج مع والدي - والمرسيدس بعض فئاتها والاودي طبعا

غير كدة اردممممممممممم

نرجع بقي للسيراتو

احب اعرف بس من الاخ صاحب الموضوع - هل حضرتك مالك للسيارة ؟؟؟
اصل انا مالك ليها من تاني دفعة نزلت كانت في شهر 3 -2009 يعني بقالي فترة حلوة كدة سايقها

انا طبعا مش حتكلم بالتفصيل لكن ححاول ارد علي نقاط معينة

اولا سرد التقيم ممتاز جدا رغم ان المعلومات المقيمة 90 % منها مغلوط ومنها

الموتور ضعيف ؟؟؟؟؟؟ وخامل ؟؟؟؟؟ ومفيش تسارع ؟؟؟؟ - حضرتك سوقتها بجد ؟؟؟؟
طيب الموتور القوي من وجهة نظرك يبقي اية ؟ كمثال

الفتيس سيئ ؟؟؟؟؟؟ ده من احد اسباب ان العربية بتجري ان نقلاتة قليلة العدد ودة يمكن يؤثر علي السرعة القصوي لكن التسارع !!!!!!!!
اية برضو المثال اللي حضرتك قيمت علية ( مقارنة باني فيتيس )

صوت المحرك غير مسموع ؟؟؟؟؟؟؟ دي من احد العيوب ان صوت الموتور مرتفع جدا مش احد المميزات ان صوتة هادي

الشكل دي اذواق - لكن واضح ان الشكل مجنن الناس مش بشع يعني

معاك ان الخامات الداخلية ممكن تبقي افضل - لكن علي حساب السعر

السعر وحش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ - طيب قولي كدة في عربيات اية في الرينج دة ونحطهم جنب بعض كانتشار ومبيعات مش بس في مصر لكن في العالم

سمعة العربية في العالم وحشة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب ادخل كدة علي كام منتدي اجنبي وكام مجلة عربيات وكام برنامج وشوف تقيمها عامل ازاي

الثبات وحش ؟؟؟؟؟؟؟ والعربية بتروح ؟؟؟؟؟ اكيد حضرتك جربت عربية تانية

وفي حاجات كتير تانية لكن مش فاكرها

لك احترامي في تقيمك لكن حكمك علي السيارة يفتقد الحيادية من اول سطر

وعشان حضرتك متقولش اني متحيز

انا معايا لانسر شارك وبقول انها افضل من اسيراتو ليس لانها ياباني ولكن لانها مريحة في قيادتها اكتر ومناسبة في فخامتها وجودتها مقارنة بالاخت اليافعة السيراتو

تقبل ردي ونقدي - لكن رغم اني من المناهضين للسيارات الصيني والكوري الا اني من خلال تجربتها اقدر اقولك انها تنافس الكبار ويمكن تكون في مصفهم اذا اعتمدت علي جودة خامات افضل

ردا علي سؤالك لية انتشرت

ردي بسيط جدا

من اللي اشتر السيراتو ؟؟؟؟

طبيب - مهندس - جامعي - شاب - سيدة - تاجر - رجل اعمال - طيار - وغيره كتير قوي من فئات المجتمع
منهم طبعا القليل الخبر ومنهم كثيرون مثقفون وناضجون - وعاقلون كفاية لاختيارهم للسيراتو
لو كل اناس دي مبيفهموش ويقدروا يشوفو ان العربية دي فعلا مناسبة لسعرها ومكسب - يبقي متهيالي فغلط في حاجة غلط في السؤال مش الاجابة

وشكرا ليك

انا نفسي بس اعرف القاعدة اللي انت قيست عليها السيارة - يعني ما هو المعيار )
اولا اهلا بك يا استاذ عتريس و نورت المنتدى.

الموتور ضعيف ؟؟؟؟؟؟ وخامل ؟؟؟؟؟ ومفيش تسارع ؟؟؟؟ - حضرتك سوقتها بجد ؟؟؟؟
طيب الموتور القوي من وجهة نظرك يبقي اية ؟ كمثال
ذكرت اسباب ذلك مرار و تكرارا, المحرك ضعيف نسبة الى وزن السيارة المرتفع, كما ان منحنى العزم لا يوفر متعة القيادة المطلوبة.
نسبة المحرك للوزن هى 0.091 حصان لكل كغ, و هى نسبة منخفضة نسبيا و لا تضمن اداء جيد,
عندك مثلا سيارة مثل الفيات برافو ال120 حصان(لأن مواصفاتها فى ذهنى الأن) فان وزنها فى حدود ال1250 كغ, نسبة المحرك للوزن 0.096 حصان لكل كغ, و هى نسبة معقولة.
أضف الى ذلك العزم المأخوذ عند سرعة مرتفعة, و علبة التروس الاوتوماتيكية, ليتبين لنا بما لا يدع مجال للشك أن التسارع ليس من مميزات هذه السيارة.

الفتيس سيئ ؟؟؟؟؟؟ ده من احد اسباب ان العربية بتجري ان نقلاتة قليلة العدد ودة يمكن يؤثر علي السرعة القصوي لكن التسارع !!!!!!!!
اية برضو المثال اللي حضرتك قيمت علية ( مقارنة باني فيتيس )
الفتيس فيه نقطتين ضعف, الأول انه اوتوماتيك, و هذا يعنى ان كفاءته فى نقل الحركة أقل من المانيوال العادى,
النقطة الثانية أنه اربع نقلات, و هنا لا تلجأ شركات السيارات الى اربع نقلات متقاربة مثلما كان يحدث مثلا فى ال128 و السيارات القديمة حيث تحتفظ بالتسارع و تقل السرعة القصوى, بل 4 نقلات طويلة و معنى ذلك تسارع اقل لكن سرعة قصوى مرتفعة, و هو حالة السيراتو.

صوت المحرك غير مسموع ؟؟؟؟؟؟؟ دي من احد العيوب ان صوت الموتور مرتفع جدا مش احد المميزات ان صوتة هادي
السيارة هادئة جدا, و معظم التقييمات أعطتها قيمة جيدة جدا فى العزل.

لو كل اناس دي مبيفهموش ويقدروا يشوفو ان العربية دي فعلا مناسبة لسعرها ومكسب - يبقي متهيالي فغلط في حاجة غلط في السؤال مش الاجابة
أعتقد ان السيارة مبالغ فى سعرها نظرا لامكانيتها و اسمها, و لكن نقطة قوتها الوحيدة فى هذا السعر هى التجهيزات التى تتمتع بها, قليل من السيارات فى هذه الفئة السعرية يمتلك مستوى تجهيزات الرفاهية الموجودة فى السيراتو.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 03-11-2010, 09:20 PM
Atrees Atrees غير متواجد حالياً

Atrees will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

اولا اهلا بك يا استاذ عتريس و نورت المنتدى.

ذكرت اسباب ذلك مرار و تكرارا, المحرك ضعيف نسبة الى وزن السيارة المرتفع, كما ان منحنى العزم لا يوفر متعة القيادة المطلوبة.
نسبة المحرك للوزن هى 0.091 حصان لكل كغ, و هى نسبة منخفضة نسبيا و لا تضمن اداء جيد,
عندك مثلا سيارة مثل الفيات برافو ال120 حصان(لأن مواصفاتها فى ذهنى الأن) فان وزنها فى حدود ال1250 كغ, نسبة المحرك للوزن 0.096 حصان لكل كغ, و هى نسبة معقولة.
أضف الى ذلك العزم المأخوذ عند سرعة مرتفعة, و علبة التروس الاوتوماتيكية, ليتبين لنا بما لا يدع مجال للشك أن التسارع ليس من مميزات هذه السيارة.

- دي مقدرش ارد عليك فيها لاني معنديش المعلومات دي

الفتيس فيه نقطتين ضعف, الأول انه اوتوماتيك, و هذا يعنى ان كفاءته فى نقل الحركة أقل من المانيوال العادى,
النقطة الثانية أنه اربع نقلات, و هنا لا تلجأ شركات السيارات الى اربع نقلات متقاربة مثلما كان يحدث مثلا فى ال128 و السيارات القديمة حيث تحتفظ بالتسارع و تقل السرعة القصوى, بل 4 نقلات طويلة و معنى ذلك تسارع اقل لكن سرعة قصوى مرتفعة, و هو حالة السيراتو.

- دي بقي ناس كتير اختلفت في تحليلها - بس صدقني - انا جريت كتير بالعربية لانها فعلا مغرية جدا في الجري - عشان انا كدة مستغرب - انت اكيد قارنتها بحاجة انت كنت سايقها وغالبا جامدة

السيارة هادئة جدا, و معظم التقييمات أعطتها قيمة جيدة جدا فى العزل.

انا مصر ان صوت موتورها عاللللللللللللللللللللييي يييي قوي - بس العزل العام ممتاز فعلا

أعتقد ان السيارة مبالغ فى سعرها نظرا لامكانيتها و اسمها, و لكن نقطة قوتها الوحيدة فى هذا السعر هى التجهيزات التى تتمتع بها, قليل من السيارات فى هذه الفئة السعرية يمتلك مستوى تجهيزات الرفاهية الموجودة فى السيراتو.
هههه ماشي انا معاك - بس تخيل الصيني بقي ب 100 الف - مش عايز الغلبانه تنطق - هههههه

اشكرك علي حسن خلقك وسعة صدرك وتقبل نقدي بهذه الطريقة - بجد انسا مهذب رغم اني برضو مختلف معاك

عموما انا عربيتي تحت امرك تجربها مرة تانية يمكن نقنعك )))))))

شكرا ليك
قديم 03-11-2010, 09:26 PM
Atrees Atrees غير متواجد حالياً

Atrees will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبو شهد مشاهدة المشاركة

يا اخونا الكيا دي سيارة فاشلة بجد وخسارة الواحد يدفع فيها المبلغ ده انا لو معايا المبلغ ده بشتري كرولا مستعملة احسن تعالو شوفو بيعها هنا في الخليج والوكيل زبالة الناس في مصر بتتعاطف مع الشكل لان معظم الناس كانت راكبة عربيات قديمة صوت محركها عالي فبالتالي السيراتو احسن عموما دي وجهات نظر وانا شايف انها زي الموبايل الصيني بالظبط

ده رايك وانت حر فية - بس صدقني الناس باعت عريبات تويوتا وهوندا ومازدا ما بقلهاش 5 سنين وجابت السيراتو - متهيالي مش مجانين يعني ولا اية
قديم 03-11-2010, 09:39 PM
mhemeda mhemeda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

mhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud ofmhemeda has much to be proud of

هي عربيه كويسه بس فعلا سعرها مبالغ فيه و في بدائل تانيه احسن