العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-02-2010, 02:39 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شيفروليه لانوس ولا افيو

الاخ مالك اللانوس 2010
انا لى اصدقاء معهم الافيو 2010
ولى اصدقاء معهم اللانوس بس موديلات اقدم
والله كل واحد شايف ان اللى معاه افضل
بس المشكله انا محتار
بس بصراحه انا شايف ان اللانوس افضل
انا الان اعمل فى السعوديه
وسوف احضر على نهايه 2010
واود شراء اللانوس
فاريد منك مميزات اللانوس لو سمحت ومعلومات عنها وصور للسياره لو امكن
قديم 10-02-2010, 03:13 PM
الصورة الرمزية عاشق الاسكندريه
عاشق الاسكندريه عاشق الاسكندريه غير متواجد حالياً

عاشق الاسكندريه will become famous soon enough
رد: شيفروليه لانوس ولا افيومن عاشق الاسكندريه

من عاشق الاسكندريه للك الانوس كويسه وموفره فى استهلاك الوقود 2 من عيوبه انه تصنيع مصرى 3خفيفه على الطريق ولكن قطع غيره موجوده ومتوفره والسحب بتعه كويس انما الافيو اقوى وامتن شكرا
قديم 10-02-2010, 03:26 PM
الصورة الرمزية alialy
alialy alialy غير متواجد حالياً

alialy will become famous soon enough

انا معايا الافيو 2010 بسراحة انا كنت محتار زيك وركبت اللانوس والافيو بس الافيو كبيرة من جوة الى بيقول صغيرة دة وجة نظرة بس الافيو جميلة وكبيرة وسابتة على الطريق و ربنا يكفيك شر الاتنين وثمن الافيو لغلى من اللانوس ب10 الاف جنية وانتا اركب الاثنين والى ترتاح لها اشتريها على طول وربنا يوفقك
قديم 10-02-2010, 03:38 PM
الصورة الرمزية عاشق الاسكندريه
عاشق الاسكندريه عاشق الاسكندريه غير متواجد حالياً

عاشق الاسكندريه will become famous soon enough
افتراضي رد: شيفروليه لانوس ولا افيومن عاشق الاسكندريه

الانوس حلوه موفره فى استهلاك الوقود بس ديقه وقطع الغير متوفره غير ثابة على السرعة العليه الانه خفيفه الافيو افضل اوسع وعاليه وثابة واقوى من الانوس عيب فى الانوس انه تصنيع مصرىوالعفشه ضعيفه
قديم 10-02-2010, 05:18 PM
Amir Hassan Amir Hassan غير متواجد حالياً

Sales Consultant
Huyndai GB AUTO

Amir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud of

اولا :انا متفق مع Bendary فى كل الكلام اللى بيقولوالسيارات الجديد التى تحمل اسم شيفروليه قادمة من كوريا ليس بها اى تكنولوجيا جديدة وهى فعلا نفس الشاسية نفس العفشه نفس الموتور ولكن الشكل مختلف حسب الفئة ماتيز بقت سبارك لانوس بقت افيو نوبيرا بقت اوبترا واللى ممكن الناس متعرفوش ان الكروز الجديدة متفرقش (كتكنولوجى ) عن ااوبترا
اما الاستاذ اللى بيقول ان الافيو احسن عشان الانوس تجميع محلى عايز اقولو ان برده الافيو محلى
والاهم من كده
لو تلاحظ اننا قولنا ان اللانوس بقت افيو طب الشيفروليه لانوس الموجوده دلوقتى دى وضعها ايه
مبدئيا شيفروليه الامريكية والكورية ليس لديها خط انتاج للسيارة لانوس ولا حتى تصنيع لمكوناتها
كل ما فى الموضوع ان الوكيل فى مصر لاحظ ان العربية دى كنت محبوبه فى فترة من الفترات وكل الناس بتتهافت عليها وفى نفس الوقت اقل سيارة سيدان عنده هى الافيو وكان سعرها يبدأمن 75000
لذللك قرر انه يقوم بتجميع قطع الغيار بتاعت السيارة اللانوس واللى اصلا بتدخل مصر على انها قطع غيار ويجمعها على شكل سيارة لانوس فى البداية اقترح ان اسمها يبقى MANSOR LANOS الا ان طبعا الجهات الرسمية فى مصر اعترضت لان كلمة منصور لاتعد علامة تجارية ولكنها وكيل تجارى فضلا عن ان شركة المنصور لاتقم بالتصنيع بل بالتجميع
لذلك كان عليه ان يحصل على موافقة من شركة جنرال موتورز على ان يستعير علامة الشفروليه لوضعها على السيارة وطبعا الكلام دة كان فى بداية دخول الشركة على الازمة الاقتصادية العالميه مما جعل شركة شيفروليه تتوسم الخير فى هذا الامرا حيث ان منصور (جنرال موتورز - مصر ) هو الوكيالوحيد فى مصر ولاننكر انه وكيل قوى على الاقل بالنسبة لجنرال موتورز العالميه وبذلك وافقت على وضع علامتها على سيارة تجميع مصرى والله اعلم بمصدر المكونات
واتمنى ان اكون افدتكم