العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 24-12-2012, 02:14 AM
الصورة الرمزية ابو الفضل
ابو الفضل ابو الفضل غير متواجد حالياً
من انا؟: مش عارف
التخصص العملى: محامى
هواياتي: كره القدم

ابو الفضل has a spectacular aura aboutابو الفضل has a spectacular aura aboutابو الفضل has a spectacular aura about
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

بص حضرتك هو ينفع تنضفه بنفسك
بس لازم تعرف ان الكربراتير شىء معقد جداااا

وان مجرد فكه من مكانه وتركيبه مره اخرى بيخلى كفائتة تقل

فالافضل تروح لمتخصص كربراتير
وتشوفه هينضفه ازاى بالظبط

واول ما تروح تحاول تقلد اللى هو عمله بس لازم يكون معاك عدتك كامله ومتفكش مثالا مسمار بسن سكينه لا لازم عدتك تكون كامله

و لو حسيت انك هتبوظ اادنيا فالافضل بلاش تعمل كدا خصووصا فى حاجتين

الكربراتير
و
الاسبراتير بتاع الكهربا
شكرا يا باشا والطيب احسن بلاش الواحد يتفذلك فى حاجه مش عارفه
قديم 24-12-2012, 02:20 AM
الصورة الرمزية ابو الفضل

ابو الفضل has a spectacular aura aboutابو الفضل has a spectacular aura aboutابو الفضل has a spectacular aura about
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

اييه 180 جنية كتير جدااااا

والنوع الى حضرتك لقيته المصرى هو ده الولف اللى بقول لحضرتك عليه وهو نوع ممتاز الصراحه

بص حضرتك انا جبت سنتر ولف ب 80 جنية وعليه ضمان سنه
و ثمن تركيب السنتر فقط 50 جنية

والشغل استمر حوالى 4 ساعات متواصله

اما بالنسبه للانذار فبرضوا الولف المصرى بس عليه ضمان خمس سنوات حاجه مذهله فعلا ب 150 جنية

وتركيب الانذار فقط مبياخدش اكتر من ساعه واحده ده لو حضرتك مركب السنتر مسبقا طبعا

لان تركيب السنتر هو اللى بياخد وقت كبير بس تركيب الانذار فا بالكتير اوووى ساعه واحده وهيكون ركب

وممكن تعمل حاجه جامده جداا هى ان حضرتك تخلى الكهربائى يركبلك كتاوت فصل للعربيه تعمل اتوماتيك مع الانذار بحيث لو حضرتك قفلت العربيه بالانذار العربيه تفصل كهربا تماما وحتى لو حبيت تدورها بالمفتاح الاصلى بتاعها مش هتدور نهائيا لغاية ما تفتحها تانى بالريموت بتاعها ساعتها تدور عادى وكنت مركب الكتاوت ده ب 40 جنية

يبقى التكلفة الاجمالية كالتالى

80 سنتر
50 تركيب سنتر
150 انذار
حوالى 30 جنية تكلفة تركيب الانذار
40 جنية تركيب كتاوت الفصل علشان يفصل كهربة العربيه تماما

مع العلم لازم كهربائى ماهر جداااا جدااااا جداااا

علشان يشغلك كل خصائص الجهاز من ضمن الخصائص ديه مثالا

انك مع اول دوسة فرامل لما تيجى تمشى السنتر بتاع الابواب يقفل عليك اتوماتيك للامان ليك ولاولادك
وكمان انه يخلى اول ما تقفل الانذار العربيه تفصل الكهربا بتاعتها اتوماتيك
وكمان ان لو باب مفتوح مثالا وجيت تقفل العربيه وباب مش مقفول كويس الانذار ينبهك ان فيه باب مش مقفول كويس

وحاجات تانية كتير وربنا يعينك
ياباشا مليون شكر على تعبك وانا الصراحه مش لاقى كلام اشكرك بيه لانك فعلا افتدنى بجد اووووووووووووى وربنا يكرمك وينجحك فى دراستك ويفيدك ويباركلك فى علمك
بس ادعيلى الاقى كهربائى بيفهم اووووووووى او الاحسن اركب سنتر بس عشان معتقدش ان حد ممكن يفكر يسرق 128 ههههههههههههههه:fun_36_3_ 1[1]:
قديم 24-12-2012, 02:37 AM
الصورة الرمزية ابو الفضل

صحيح فى عيب ظهر فى العربيه وانا جاى فجأه الكلاكس قطع بحرك الدراع مش بيزمر والنور بيرعش
مع كمان العربيه بقالها تلات ايام الغيارات بتاع الفتيس بتعض جامد وخاصه بعد لما تسخن اعتقد فى حاجه فى الدبرياج لان بضعط عليه لحد الدواسه ومع ذلك العربيه بتمشى وتطلع وبسمع صرخه دايما مع الثالث والعربيه ماشبه بالذات لما بنزل من الرابع للتالت
انا فعلا تعبت من العربيه دى انا كنت راكب قبلها من حوالى 12 سنه 132 / 2000 المانى عمرى ما حسيت بالياس كده كانت حاجه جميله بس النصيب
قديم 24-12-2012, 03:44 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الفضل مشاهدة المشاركة

صحيح فى عيب ظهر فى العربيه وانا جاى فجأه الكلاكس قطع بحرك الدراع مش بيزمر والنور بيرعش
مع كمان العربيه بقالها تلات ايام الغيارات بتاع الفتيس بتعض جامد وخاصه بعد لما تسخن اعتقد فى حاجه فى الدبرياج لان بضعط عليه لحد الدواسه ومع ذلك العربيه بتمشى وتطلع وبسمع صرخه دايما مع الثالث والعربيه ماشبه بالذات لما بنزل من الرابع للتالت
انا فعلا تعبت من العربيه دى انا كنت راكب قبلها من حوالى 12 سنه 132 / 2000 المانى عمرى ما حسيت بالياس كده كانت حاجه جميله بس النصيب
بالنسبه للكلاكس وكل شىء خاص بالكهربا فالافضل التوجه لكهربائى بيفهم يعمل لحضرتك كل ده مره واحده مع العلم انها حاجات بسيطه ان شاء الله

اما بالنسبه للصرخه فاعتقد سير الدينموا عاوز يتغير
وبالنسبه للعضه فمتقلقش مفيش 128 مبتعضش ههههههههههههه بص الافضل تروح لميكانيكى يشوفها ويقولك اذا كانت طبيعية ولا لا لان فيه كتير بيبقى حاسس ان فيه حاجه غلط بس بيطلع انها عادية وحضرتك بتقول انك كان معاك 132 يعنى فرق السما والارض بينها وبين ال 128 وربنا يعينك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 24-12-2012, 10:02 AM
الصورة الرمزية محمود كامبا
محمود كامبا محمود كامبا غير متواجد حالياً

محمود كامبا will become famous soon enough

يا جماعة بعد اذنكوا انا ضروري عايز اعرف اللمبات اللي على التابلوه دي مهمتها ايه بالظبط ؟ و المفروض لما العربية تدور اللمبات دي تختفي ولا لازم تكون منورة ؟ انا اعرف ان فيه تلات لمبات, واحدة بتاعت الزيت و واحدة بتاعت البطارية و التلتة مش عارف ايه ؟ و هيا كانت منورة معايا طول الطريق مع العلم ان هي كانت مقفولة ديما اشمعنى نورت دلوقتي ؟ ضروري جدا حد يفهمني اللمبات دي دليل على اي و امتى تطفي و امتى تنور و شكرا