العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 26-04-2012, 12:54 PM
kammash0o kammash0o غير متواجد حالياً

kammash0o is on a distinguished road
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أخي العزيز بجد أنا شايف إن في إجتهاد كبير منك عشان تساعد كل أصدقاء المنتدي وده ساعدني أني أهتم بالدخول وأشارك معاكم ويارب تقبلوا أني أكون صدبق جديد لمنتداكم الجميل الرائع .
أولا أنا عايز أسأل سؤال ويارب أني ألاقي الرد إلي يساعدني عشان أنا خلاص بأيت بليه للصناعيه من كتر زيارتي ليهم , والحمد لله كل العيله وأصحابي أبتدوا يقولو عليا يا مشحم من كتر البهدله إلي بشوفها من الصناعيه , أنا عندي مشكله غريبه في عربيتي 128 موديل 81 عربيه بحاله الزيرو بجد لاني مهتم بيها جدا بالمسمار طبعا ظهرتلي مشاكل كتير جدا وأنا الحمد لله شخصيا مش الصنيعي إلي حلتها بنفسي وأن شاء الله هعرض المشاكل ديه علي أصدقائي هنا لانها بجد من المسميات إلي بيتقال عليها عيوب خلقيه , أنا عفشة عربيتي الحمد لله من الإيطالي والألماني في قطع الغيار الأصلي إلي أنا جايبهم الحمد لله من أصدقاء أصحاب أكبر محلات قطع غيار في بلدي الزقازيق ودول أكيد مش هيغشوني لانهم ناس بتخاف ربنا الحمد لله وبيني وبنهم عشرة والحمد لله , أبتدت المشكله عندي في هزه جامده في العربيه بعد سرعة 120 والمشكله ديه بتظهر خفيف في السرعه وبتزيد لما بدوس دبرياج عشان أدي العربيه الغيار الخامس , طبعا رحت لظبط الزوايا والأتزان ظبط زوايا ورصرص الكاوتش بره وكمان بعد مركبهم علي العربيه بالموتوسيكل علي الرغم أني مركب طقم جنط ماليزي زيرو بالكاوتش بتاعه من صديق برده , المهم الراجل قالي روح جرب وشوف الدنيا فيها أيه , طبعا جربت ولاقيت حدفه شمال وبرده هزه في العربيه نفسها ومش في الطاره فرجعت ليه وقلتله علي إلي في العربيه فرد عليا وقالي أن الكبالن عندي بايظه وده السبب في الحدفه والهزه , طبعا أنا مش مقتنع بس قلت أمشي في الموضوع لنهايته , طبعا رحت غيرت الكبالن وكمان غيرت الطنابير والتيل عشان لما أجرب أنهي العيب من أساسه بس المشكله أن ظهرت عندي نفس العيب حدفه شمال مع هزه لما بضغط دبرياج وخصوصا في السرع 120 وديه طبعا هزه مش في الطاره ولكن في العربيه نفسها ......... السؤال النهائي هل ممكن المشكله تكون في الديسك والإسطوانه ولا العفشه ؟.
طبعا أنا خايف أروح للعفشجي أو بتاع الزوايا لحسن يخترع ليا أي أختراع تاني لاني كده أنا الحمد لله كل العفشة زيرو بالكامل ومش عارف أعمل أيه , ياريت ألاقي الرد الناسب لمشكلتي لحسن أنا خلاص الناس هتروح تقول لأبويا " أبنك مجنون يا حج " ههههههههههههه وأنا أسف جدا أني طولت عليكم معلش بس إلي شفته بجد كتير عليا
قديم 26-04-2012, 01:06 PM

افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

فى الاغلب يا استاذ فاروق فيه مصفحتين حديد تحت الماتور ممكن يكونوا مش مربوطين كويس على العموم بطل العربيه وارزع باب العربيه وشوف فيه صوت رجه هيظهر ولا لا لو فيه حاجه ظهرت يبقى حاول تكتشف مكانها او خلى واحد يرزعلك الباب وهو بيقفله وانت حاول تتابع مكان الررجه ولو مفيش حاجه ظهرت يبقى خالى ميكانيكى يركب معاك ويشوفهالك وهو هيعرفها على طول
ممكن يكون التيل سايب من كثرة الإستخدام ومحتاج شوكه كبيرة عشان يحكم التيل ويخليه مش يعمل معاك أي صوت.... أنا جربت الموضوع ده ولاقيته 100% صالح
قديم 27-04-2012, 03:13 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kammash0o مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أخي العزيز بجد أنا شايف إن في إجتهاد كبير منك عشان تساعد كل أصدقاء المنتدي وده ساعدني أني أهتم بالدخول وأشارك معاكم ويارب تقبلوا أني أكون صدبق جديد لمنتداكم الجميل الرائع .
أولا أنا عايز أسأل سؤال ويارب أني ألاقي الرد إلي يساعدني عشان أنا خلاص بأيت بليه للصناعيه من كتر زيارتي ليهم , والحمد لله كل العيله وأصحابي أبتدوا يقولو عليا يا مشحم من كتر البهدله إلي بشوفها من الصناعيه , أنا عندي مشكله غريبه في عربيتي 128 موديل 81 عربيه بحاله الزيرو بجد لاني مهتم بيها جدا بالمسمار طبعا ظهرتلي مشاكل كتير جدا وأنا الحمد لله شخصيا مش الصنيعي إلي حلتها بنفسي وأن شاء الله هعرض المشاكل ديه علي أصدقائي هنا لانها بجد من المسميات إلي بيتقال عليها عيوب خلقيه , أنا عفشة عربيتي الحمد لله من الإيطالي والألماني في قطع الغيار الأصلي إلي أنا جايبهم الحمد لله من أصدقاء أصحاب أكبر محلات قطع غيار في بلدي الزقازيق ودول أكيد مش هيغشوني لانهم ناس بتخاف ربنا الحمد لله وبيني وبنهم عشرة والحمد لله , أبتدت المشكله عندي في هزه جامده في العربيه بعد سرعة 120 والمشكله ديه بتظهر خفيف في السرعه وبتزيد لما بدوس دبرياج عشان أدي العربيه الغيار الخامس , طبعا رحت لظبط الزوايا والأتزان ظبط زوايا ورصرص الكاوتش بره وكمان بعد مركبهم علي العربيه بالموتوسيكل علي الرغم أني مركب طقم جنط ماليزي زيرو بالكاوتش بتاعه من صديق برده , المهم الراجل قالي روح جرب وشوف الدنيا فيها أيه , طبعا جربت ولاقيت حدفه شمال وبرده هزه في العربيه نفسها ومش في الطاره فرجعت ليه وقلتله علي إلي في العربيه فرد عليا وقالي أن الكبالن عندي بايظه وده السبب في الحدفه والهزه , طبعا أنا مش مقتنع بس قلت أمشي في الموضوع لنهايته , طبعا رحت غيرت الكبالن وكمان غيرت الطنابير والتيل عشان لما أجرب أنهي العيب من أساسه بس المشكله أن ظهرت عندي نفس العيب حدفه شمال مع هزه لما بضغط دبرياج وخصوصا في السرع 120 وديه طبعا هزه مش في الطاره ولكن في العربيه نفسها ......... السؤال النهائي هل ممكن المشكله تكون في الديسك والإسطوانه ولا العفشه ؟.
طبعا أنا خايف أروح للعفشجي أو بتاع الزوايا لحسن يخترع ليا أي أختراع تاني لاني كده أنا الحمد لله كل العفشة زيرو بالكامل ومش عارف أعمل أيه , ياريت ألاقي الرد الناسب لمشكلتي لحسن أنا خلاص الناس هتروح تقول لأبويا " أبنك مجنون يا حج " ههههههههههههه وأنا أسف جدا أني طولت عليكم معلش بس إلي شفته بجد كتير عليا
اولا ربنا يخليك يا باشا على مجاملتك وان شاء الله هنبقى اصدقاء

ثانيا
مشكلتك اللى فاهمه ان العربيه بتتهز بعد سرعة 120
وبعد ما ظبط عفشه بقت بتحدف شمال مظبوط

فا احنا دلوقت اللى هنعمله اننا هنفحص اكثر من شىء ممكن يكون هو الى صادر منه العيب ده

1:ال128 عموما لو فيها مسمار مش مظبوط عمر ما هتبقى مظبوطه فى الجرى حتى لو ظبط وررصصت

2:لازم تروح لعفشجى الاول يكون معرفه او حد من معارفك يكون عارفه ومتعامل معاه يكشفلك على العفشه حته حته ومسمار مسمار ومتقلش ان كل العفشه عند سليمه اكيد فيه حاجه كده ولا كده عمرها الافتراضى انتهى وهتشوف لو لقيت عيب فعلا يبقى خلاص فورجت واطلع جرب العربيه طيب لو العيب متحلش اولو لقينا حاجه بايظة وبعد ما روحنا ظبطنا العيب اللى كان موجود وظبطنا زوايا برضوا العيب متحلش هنخش على الخطوة رقم 3 وكده يبقى احنا اتأكدنا من العفشه ان كله سليم

3:هتروح لسمكرى امين ويكون ذو خبرة ولازم تكون عارفه او حد من معارفك يدلك عليه هتروح للسمكرى ده يكشفلك على الحوض بتاع العربيه ويشوف الدنيا فيها ايه ممكن يلاقى شروخ او الشاسيه قافل حته صغيرة او فاتح حته صغيرة او فيه حاجه مش مظبوطه فلو فيه حاجه مش مظبوطه خليه يعملهالك ويرجعها لمقاستها المظبوطه تانى وتطلع تجرب العربيه لو العيب اتعمل يبقى خير وبركه متعملتش يبقى ندخل على الخطوة رقم 4 وطبعا كده يبقى عفشه وسمكرة تمام

4: هتروح لميكانيكى يكشفلك على الشدادات كلها و القواعد كلها والقناطير كلها القناطير مفردها قنطرة ويكشفلك بقى وديه مهمه جدا على عارف الحديده اللى ماسكه فى الكوبلن والفتيس اللى اسمها عمود الكردان العمود ده لو فيه نسبة انحناء ولو بسيطه اوووى ممكن تسبب الرعشه اللى انت بتقول عليها ديه وتخليه يكشفلك على بلى العجل وان كله تمام تمام وتشوف بقى لو كان فيه عيب واتعمل والمشكله اتحلت يبقى خير وبركه ولو ماكنش فيه عيب او حلينا المشكله اللى كانت موجوده وبرده العيب موجود يبقى ندخل على الخطوة رقم 5

5:لو احنا عملنا كل اللى فات ومفيش حاجه اتحلت يبقى فيه حاجه غلط اساسا وديه مش هنعرفها غير لما نرفع العربيه ونشوف هل العربيه مغيرة نص ولا ربع او ملحومه فى اى مكان لان فعلا مش هيبقى فاضل غير كده خلاص
ولو متطلعش فيه حاجه يبقى نخش على الخطوة رقم 6

6:حضرتك تتصل بيا وتقولى عملت ايه فى كل اللى فات ده خطوه خطوة واهم حاجه تروح لكل واحد يبقى متخصص فى شغله يعنى متروحش لميكانيكى وتقوله شفلنا فيه ايه فى العفشه فعلا مبيبقاش عندهم الاحساس بالمشكال زى بعض بمعنى عمرى ما الميكنيكى يفهم فى شغل العفشه او السمكرة حتى لو كان شغال فيهم والعكس صحيح

وياريت حضرتك تعمل كل خطوة وتتصل بيا تقولى عملت ايه ورقمى 01007490168

و حضرتك ممكن يكون فاضل اخر احتمال وهو ان كل حاجه سليمة 100% بس ان بعد سرعة 120 العربيه بتخف عن الارض جامد فبيبقى الثبات مش كويس وعموما نصيحتى لييك كفايه عليك لغاية سرعة 100 وكده حلو ااوى لان العربيه تحت سرعة ال 100 بتبقى تحت السيطرة غير كده بتبقى انت وظروفك وعلى فكرة بلاش تصرف جامد اووى فى العربيه ديه لانك لو لاقيت عيب وحليته مش هيفضل على طول محلول لا هيبوظ تانى وتصرف تانى فبلاش تصرف على العربيه ديه خصوصا لو فى حكاية ثبات وانا كل الى قولته ده اكثر الاشياء اللى اتوقعها والله اعلى واعلم

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 28-04-2012, 02:06 AM
محمود فوزي محمود فوزي غير متواجد حالياً

محمود فوزي will become famous soon enough

السلام عليكم ياشباب
انا يجماعه عندي فكره للعربيه 128 تقضي علي مشكله الحراره
زاي مكيف مصغر يتركب علي مروحه التبلوه لو شغاله عند حد
وتبقي بدل المكيف طلما مش عارفين نركبلها مكيف وغلط عليا
وهيا فكرتها زاي التكييف الصحراوي
انا مش هقدر اقول تفصيله الا لما اجربها وانفذها وابقي اقولكم عليها
ويارب تنجح علشان الصيف داخل والواحد بيتصفي من الحر
وشكرا ليكم جميعا علي الموضعات الجامده ديه اللي بتفيد الكل
وشكر خاص مني ( للسيد عصام )
اخوكم ( محمود فوزي )
طايرتي 128 مو 89
قديم 02-05-2012, 11:42 AM

انذار رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

اولا ربنا يخليك يا باشا على مجاملتك وان شاء الله هنبقى اصدقاء

ثانيا
مشكلتك اللى فاهمه ان العربيه بتتهز بعد سرعة 120
وبعد ما ظبط عفشه بقت بتحدف شمال مظبوط

فا احنا دلوقت اللى هنعمله اننا هنفحص اكثر من شىء ممكن يكون هو الى صادر منه العيب ده

1:ال128 عموما لو فيها مسمار مش مظبوط عمر ما هتبقى مظبوطه فى الجرى حتى لو ظبط وررصصت

2:لازم تروح لعفشجى الاول يكون معرفه او حد من معارفك يكون عارفه ومتعامل معاه يكشفلك على العفشه حته حته ومسمار مسمار ومتقلش ان كل العفشه عند سليمه اكيد فيه حاجه كده ولا كده عمرها الافتراضى انتهى وهتشوف لو لقيت عيب فعلا يبقى خلاص فورجت واطلع جرب العربيه طيب لو العيب متحلش اولو لقينا حاجه بايظة وبعد ما روحنا ظبطنا العيب اللى كان موجود وظبطنا زوايا برضوا العيب متحلش هنخش على الخطوة رقم 3 وكده يبقى احنا اتأكدنا من العفشه ان كله سليم

3:هتروح لسمكرى امين ويكون ذو خبرة ولازم تكون عارفه او حد من معارفك يدلك عليه هتروح للسمكرى ده يكشفلك على الحوض بتاع العربيه ويشوف الدنيا فيها ايه ممكن يلاقى شروخ او الشاسيه قافل حته صغيرة او فاتح حته صغيرة او فيه حاجه مش مظبوطه فلو فيه حاجه مش مظبوطه خليه يعملهالك ويرجعها لمقاستها المظبوطه تانى وتطلع تجرب العربيه لو العيب اتعمل يبقى خير وبركه متعملتش يبقى ندخل على الخطوة رقم 4 وطبعا كده يبقى عفشه وسمكرة تمام

4: هتروح لميكانيكى يكشفلك على الشدادات كلها و القواعد كلها والقناطير كلها القناطير مفردها قنطرة ويكشفلك بقى وديه مهمه جدا على عارف الحديده اللى ماسكه فى الكوبلن والفتيس اللى اسمها عمود الكردان العمود ده لو فيه نسبة انحناء ولو بسيطه اوووى ممكن تسبب الرعشه اللى انت بتقول عليها ديه وتخليه يكشفلك على بلى العجل وان كله تمام تمام وتشوف بقى لو كان فيه عيب واتعمل والمشكله اتحلت يبقى خير وبركه ولو ماكنش فيه عيب او حلينا المشكله اللى كانت موجوده وبرده العيب موجود يبقى ندخل على الخطوة رقم 5

5:لو احنا عملنا كل اللى فات ومفيش حاجه اتحلت يبقى فيه حاجه غلط اساسا وديه مش هنعرفها غير لما نرفع العربيه ونشوف هل العربيه مغيرة نص ولا ربع او ملحومه فى اى مكان لان فعلا مش هيبقى فاضل غير كده خلاص
ولو متطلعش فيه حاجه يبقى نخش على الخطوة رقم 6

6:حضرتك تتصل بيا وتقولى عملت ايه فى كل اللى فات ده خطوه خطوة واهم حاجه تروح لكل واحد يبقى متخصص فى شغله يعنى متروحش لميكانيكى وتقوله شفلنا فيه ايه فى العفشه فعلا مبيبقاش عندهم الاحساس بالمشكال زى بعض بمعنى عمرى ما الميكنيكى يفهم فى شغل العفشه او السمكرة حتى لو كان شغال فيهم والعكس صحيح

وياريت حضرتك تعمل كل خطوة وتتصل بيا تقولى عملت ايه ورقمى 01007490168

و حضرتك ممكن يكون فاضل اخر احتمال وهو ان كل حاجه سليمة 100% بس ان بعد سرعة 120 العربيه بتخف عن الارض جامد فبيبقى الثبات مش كويس وعموما نصيحتى لييك كفايه عليك لغاية سرعة 100 وكده حلو ااوى لان العربيه تحت سرعة ال 100 بتبقى تحت السيطرة غير كده بتبقى انت وظروفك وعلى فكرة بلاش تصرف جامد اووى فى العربيه ديه لانك لو لاقيت عيب وحليته مش هيفضل على طول محلول لا هيبوظ تانى وتصرف تانى فبلاش تصرف على العربيه ديه خصوصا لو فى حكاية ثبات وانا كل الى قولته ده اكثر الاشياء اللى اتوقعها والله اعلى واعلم
حبيب قلبي أنا بشكرك جدا علي خبرتك الجامده ديه خصوصا في الفيات 128 وأن شاء الله أحنا أخوات وأصحاب لان معرفه الناس كنوز
بسم الله الرحمن الرحيم
" وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا "
صدق الله العظيم
أحب أبتدي كلامي بذكر الله وبعدين أوضح إلي أنا عملته !
أنا عملت كل إلي يخطر علي بالك من الخطوات إلي فاتت لدرجة أني بجيب المسمار أصلي من أنصاص عربيات سليمة و وكمان قطع الغيار الأكثر ألماني ويليها الإيطالي
طبعا يايات سبورت مع مساعدين منرو و طقم طنابير كامل إيطالي يعني عفشة 100% جرند نيو ومتقفله علي مزاج مزاجك . بالنسبه للمكنه أنا معايا مكنه 1300 مش هقول غير أني لما بشغلها الميه بتنزل منها زي المكن الحديث بالظبط . أما بالنسبه للشاسيه عربيه إستيراد زيرو من الداخل و أنا إلي راششها نظافه من الخارج ومش أي رش بمعني أني رشيت وبعدين سحقت وبعدين لمعت وبعدين سحقت تاني وبعدين رشيت تاني كمان وبعد كده سحقت وفي النهايه لمعت عشان البويا مش تطفي نهائيا من العربيه . طبعا أنا ساكن في منطقه تعتبر زي الحرفيين أسمها عزبه عبد اللطيف علي طريق الزرقيه في الزقازيق وده خلاني أكون معارف من الصنيعيه التوب في الزقازيق كلها وكمان شفها حوالي 7 صنيعيه متخصصين في السمكره والحمد لله كلو أعجب بيها لدرجه أني أتحطلي فيها 28 ألف وأنا لحد دلوقتي مش راضي . مجهودي فيها كبير قوي قوي ويمكن مش بشوف بيتي بسبب العربية ديه .
كمان بالنسبه للثبات ، أنا مركب طقم جنط 14 بكاوتش سرعات زيرو ومهبط العربية من قدام ومن وراء وكمان مركب صدادات مرسيدس أصلي لقدام ووراء عشان الصدادات ديه بتشتغل شغل المساعد التاني لان طبعا المرسيدس في السرعات بتنزل لمستوي أقل من إلي هيا عليه وهيا واقفة وبيكون المساعد تقريبا شبه مضغون فبالتالي بتحتاج حاجه تشتغل شغل المساعد في السرعات عشان مش تحس بالمطبات وطبعا عشان لو أي حد عايز يعرف سعر الصدادتين الأصلي هما 90 ج وفي منها 40ج النوع الضعيف منها وأنا بنصح إلي يجيب يجيب إلي سعرها 40ج لان طبعا 128 غير المرسيدس في التقل في السرعات .
تعني أنا الحمد لله مخلي العربية مجهزه للسفر لاي مكان . والحاجه التانية أنا مركب شدادين تحت العربية وشداد بين البطحتين عشان علب الشاسية مش تفتح في السرعات وبالتالي أحافظ علي العربية في السرعات وعشان كمان تقل الزبزبه إذا لاقدر الله وجد شروخ في الشاسيه .
وأخيرا أنا بعد مجهود عرفت أني الترصيص إلي أنا عملته كان ولا ليه ريحة اللازمه وده طبعا لاني رصرصت وبعدين غيرت الطنابير الأماميه وغيرت كبالن أماميه برده وده كله السبب في المشكله إلي كنت أنا فيها فكان المفروض الحل ليها أني أرصرص تاني وكمان أظبط زوايا والسبب >>>>>>>>>>> لان الطنابير القديمة كان فيها ريجه وريجه معناها وجود علو ووطي وأنعواج بسبب غسل الجنط وهو ساخن وده بيأدي إلي تلف الطنبوره وطبعا ممكن واحد يقولي مهو ممكن نخرطها أو نمسحها عند الخراط وأنا برد عليه وبقوله ده غلط 100% لأن الهزه عمرها مهتروح لأن الخراط نسبة نجاحه فيها لا تتعدي ال 70% يعني فعلا هوا بيمسحها ولاكن بيكون فيها 30% إهلاك والإهلاك ده بيكون بسبب وجود ملي أو 2 ملي ساعه المسح أو الخراطه وال 1مم ده في السرعات بيكون 10مم أهتزاز وده طبعا خطر جدا لانه بيهز العربيه كلها وبيأثر علي القواعد والكبالن والبطاحات والشاسيه وده أخطر حاجه لما يكون معاك عربيه جديده أو لسه خارجه من تجديد . فأنا بنصح أي صاحب عربية 128 أنو يهتم بيها بجد لان العربية ديه لما بتكون جديده فعلا بتكون أجمل من الحديث أكثر أمان . وده ممكن يكون لاني صاحب عربيه 128 وحاسس أنها أحسن عربيه في الدنيا ولكن بجد بيت المهمل يخرب قبل بيت الالم علي رأي المثل بمعني أن الأهمال بيسبب في خسارة المال والندم ولكن الأهتمام بالشيئ بيضمن سلامتك وسلامة إلي معاك ولكن بالمعقول .
وأنا بشكرك جدا جدا جدا يا سيد بجد علي أهتمامك ووأن شاء الله أنا هعرض كل حاجه أنا بعملها وهحاول أتابع عشان لو في حل أتعمل فعلي مني وأنفع بيه أي صديق من أصدقائنا إلي في المنتدي هنا والله الموفق ،،،