العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > مازدا MAZDA

قديم 23-08-2011, 03:52 AM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future
افتراضي رد: تخيلوا كدة يا جماعة صيانة ال20000 كم في التوكيل تتكلف كام ؟؟؟؟

انا بس مش عيز ضميرك يكون تاعبك و الله انت كده صح الصح و غير كده ممكن يكون سفه و تبذير و انا اول الناس الى بيحبو يحافظو على ممتلكاتهم بس فى نفس الوقت مبحبش يتنصب عليه و للأسف التوكيلات هنا فى مصر طمعهم حرمنا من انواع كتير محترمه لا يعيبها غير طمع التوكيل و شوف حال الفرنساوى هنا ايه على الرغم من جمال وروعه العربيات دى
مبروك عليك و ربنا يحفظهالك يا رب

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 23-08-2011, 04:04 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

انا بس مش عيز ضميرك يكون تاعبك و الله انت كده صح الصح و غير كده ممكن يكون سفه و تبذير و انا اول الناس الى بيحبو يحافظو على ممتلكاتهم بس فى نفس الوقت مبحبش يتنصب عليه و للأسف التوكيلات هنا فى مصر طمعهم حرمنا من انواع كتير محترمه لا يعيبها غير طمع التوكيل و شوف حال الفرنساوى هنا ايه على الرغم من جمال وروعه العربيات دى
مبروك عليك و ربنا يحفظهالك يا رب
جزاك الله خيرا

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 23-08-2011, 04:32 AM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

أنا رحت لتوكيل هيونداى فى اسكندرية وعلى فكرة هما نقلوه جنب شركة رجب بالنزهه ومكان مقرف فعلاً المهم كنت عايز أغير كاسيت العربية لأنه باظ وفى الضمان ، المهندس المسئول بص لقى العربية معملتش صيانات الـ 5000 و 10000 والعربية عاملة 14850 قالى عشان نغير الكاسيت لازم تعمل الصيانات الناقصة الأول عشان يبقى الضمان سارى قلت مافيش فايدة لازم أعملهم وطلعت الفاتورة على الوجه الآتى :
صيانة الـ 5000بـ 140 جنيه
صيانة الـ 10000 بـ 215 جنيه
صيانة الـ 15000 بـ 140 جنيه
+ 287 جنيه زيت شل رصاصى 10000 وفلتر
10% ضريبة مبيعات
وتم تغيير الكاسيت على نفقتهم ودفعت بعد مناقشات وفصال 771 جنيه

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 23-08-2011, 05:42 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

أنا رحت لتوكيل هيونداى فى اسكندرية وعلى فكرة هما نقلوه جنب شركة رجب بالنزهه ومكان مقرف فعلاً المهم كنت عايز أغير كاسيت العربية لأنه باظ وفى الضمان ، المهندس المسئول بص لقى العربية معملتش صيانات الـ 5000 و 10000 والعربية عاملة 14850 قالى عشان نغير الكاسيت لازم تعمل الصيانات الناقصة الأول عشان يبقى الضمان سارى قلت مافيش فايدة لازم أعملهم وطلعت الفاتورة على الوجه الآتى :
صيانة الـ 5000بـ 140 جنيه
صيانة الـ 10000 بـ 215 جنيه
صيانة الـ 15000 بـ 140 جنيه
+ 287 جنيه زيت شل رصاصى 10000 وفلتر
10% ضريبة مبيعات
وتم تغيير الكاسيت على نفقتهم ودفعت بعد مناقشات وفصال 771 جنيه
دة قمة الغباء و الاستهبال منهم
كدة بيعترفوا رسمي إن مبالغ الصيانة اللي بياخدوها دي اتاوة
اه و الله اتاوة
لأن المفروض لو عدى عليك صيانتين ورا بعض ( و المفروض إنك معملتهمش ) يسقط الضمان ( لتأثر حالة السيارة نتيجة عدم عمل الصيانة اللازمة في وقتها )
هو كدة بيعترف إن الصيانة دي اتاوة علشان يخلى العربية في الضمان
بس كويس انهم غيروا لحضرتك الكاسيت
أنا مستغرب جدا

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 25-08-2011, 07:37 AM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

ربنا يبشرك بالخير يا استاذ على ده انا العربيه عدت ال25 الف و مش عاوز اروح اعمل الصيانه بقول خلينى بعد رمضان على شان انا عارف لو رحت فى رمضان ممكن افطر عليهم فا ان اضيع يوم ليه انا قولت استنه لبعد رمضان و العيد لكن انا هتصل بيهم و اعرف تكلفه الصيانه القادمه كام ممكن اغير رائى لانى كده بجد حرام

كريم على