العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 27-09-2014, 04:28 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بعد اللادا ممكن نركب أيه....؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

طيب السؤال هنا
هل تكاليف الصيانه للانوس أو الفيرنا أو الأكسنت متقاربه مع اللادا لو أفترضنا إن الحاله العامه متشابهه
يعنى لو بتصرف على اللادا جنية, تصرف عالدايو مثلاً نفس الجنيه و لا أكتر
و بالنسبة للشغل إللى أتعلمته فى اللادا, هل هينفعنى فى اللانوس أو الأكسنت و لا كده نظام تشغيل مختلف تماماً (أنا أعرف ان الكربراتير مختلف تماماً لو كربراتير, و الإشعال الكترونى, و التاكيهات فى اللانوس على أطباق مش سوست زى اللادا, و طبعاً كبالن جر أمامى و باور و تكييف و ... أكيد الحاجات دى ليها مشاكل مختلفه. و بصراحه خايف من التغيير, و عمال أقول اللى أعرفه أحسن من اللى معرفوش.

أنا فكرت كتير فى الماروتى, رغم إن ناس كتير بيتريقوا عليها, بس أنا حاسس إنها بسيطة زى اللادا, يعنى لما تفتح كبوتها متحسش بفرق كبير بينها و بين اللادا و الـ 128 و ....الحاجات القديمة, إنما تحت كبوت االانوس أو الأكسنت, بأحس بنفس الشعور لما فتحت كبوت اللادا لأول مرة .... ؟؟؟؟؟؟؟
الخوف من التغيير ... دى حاجة مش كويسة ... على رأى الشاعر .. و يفوز بالحسناء كل مغامر ....
زى ما قلت لحضرتك ... الفكر الكورى .. مختلف عن الفكر الروسى عن الفكر الصينى ... و سوف تجد حاجات مختلفة تماما عن اللادا ... بعضها كويس .. و بعضها مش كويس ... انا كان عندى نفس الاحساس ... لغاية لما لقيت الناس بتتعامل عادى مع المواتير الحديثة و فك و تركيب عادى جدا... نظام الحقن مريح جدا عن الكربراتير ... الباور ستيرنج حيخليك تعرف اد ايه انت كنت غلطان فى حق نفسك فى ركوبك لللادا .. الجر الامامى .. تسارع حتحس بيه عن اللادا ... التكييف .. حتحس بيه فى يوم حر فى الزحمة .. انت فى عربيتك و قافل الزجاج و مش حاسس بالمواطنيين الى فى الحر

النصيحة التانية من اخ .... لما تغير ... غير لحاجة فيها مميزات تحسسك بالفرق ... الماروتى .. اخف من اللادا .. و دى كل مميزاتها ..
صغر الحجم ... ضعف السحب ... مفيش تكييف
معلومة صغيرة ... اللانوس .. موتورها مش كويس .. اخويا باع عربيته من اسبوعين علشان الموتور اتشرخ فى البلوك !!!!! و ده طبعا بعد طقم الشنبر باكتر من 3 شهور .. و بعد العمرة بسنة .. العربية عاملة 250 الف كم

قديم 27-09-2014, 04:36 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

الف شكر على المعلومات الرائعة وفعلاً التى 55 كانت مفاجئه لأسرائيل لصغر حجمها ولخفتها فى عمل المناورات وكمان لأن البرح الخاص بها كان قوى فى تدريعه كما ان زاويى ميله كانت كبيره لذلك كان دانات المدفعية ممكن تنزلق محدثه اثار بسيطه
الف شكر على المعلومات القيمة
و انا شاكر لحضرتك النقاش الحضارى و ذوق حضرتك فى الرد .....

بس ده ميمنعش انى اختلف معاك تانى

التى 55 لم تكن مفاجئة لاسرائيل ... لأنها عارفاها كويس و عندها دبابات سليمة من ايام 67 ...
و هى بالفعل صغيرة الحج و خفيفة الحركة ... و ده ييجى على حساب التدريع الامامى .. و كان تقريبا 3,5 بوصة .. فى مقابل 5 بوصة لدبابات السنتريون و 5 بوصة فى التى 62

زوايا اطلاق المدفع كبيرة فى السنتريون ... و صغيرة فى التى 55 و كبيرة فى التى 62

مدى المدفع تقريبا 2 ميل فى السنتريون و اكتر من 2 ميل للتى 62 و اقل من 2 ميل للتى 55
اجهزة التصويب .. متقدمة فى السنتريون اكتر من التى 55 و من التى 62
وقت التلقيم للطلقات ... اقلهم السنتريون ... و اكثرهم التى 55
المحرك ... اقواهم السنتريون .. و اقلهم التى 55
انا شاكر لحضرتك المناقشة للمرة الثانية
تقبل مرورى

قديم 27-09-2014, 04:37 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
مين قال ان موتور اللانوس مش حلو
انا كان معايا لانوس لمدة 4 سنين فحت وردم على رأي المثل وزيتده عن غيار الزيت والفلاتر ماكنت بعمل شيئ
وكنت في اوقات كتيره افولها بنزين 80 كمان
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 27-09-2014, 06:24 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

أنا كان لى تجربتان من 20 سنه مع سيارتين لادا واحده لادا 1600 والأخرى لادا 2105 وطبعاً ذقت الأمرين فى كلا السيارتين حتى ركبت فى مرة سيارة من السيارات الحديثه وعندها قررت الإقدام على التغيير وكانت أولى هذه السيارات سيارة لانوس موديل 2002 وشعرت بمدى العناء اللى كنت فيه مع اللادا ، طبعاً اللانوس فيها باور وتكييف وإنجكشن وشويه رفاهية بسيطه بس كانت رائعة ، فأنا معاك فى التغيير وسيب اللادا دى وكفاية كده وربنا إن شاء الله يرزقك بعربيه أحسن

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 27-09-2014, 06:33 PM

والله يا باشمهندس ده الى حصل مع عربية اخى ....و انا عارف ان رجله تقيلة على العربية .... يعنى بيحب يجرى بيها .. و كان بيداوم على غيار الزيت و الصيانة .. الموضوع بدأ بصوت ترزيع فى الموتور ... فتم الكشف على الموتور و عمل عمرة و خراطة الشمايز و الكرنك 0/40 و كله تمام ... وبعدها بفترة ... صوت الترزيع رجع تانى ... وديتها لعم حمدى ... و غيرنا طقم الشنبر و البساتم و غيرنا الكرنك بواحد استيراد و خرطناه على 0/20 على ما اذكر ... و غيرنا الشواكيش ... و لينا الموتور و كله تمام .. و بعدها بفترة .. اخويا اتصل بيا و قالى ان العربية وقفت منه و ان باوك الموتور اتشرخ !!!!! .. فى الغالب هو كان بيجرى كعادته
فانا كنت اعتقد ان دى حالة فردية نتيجة ان رجله تقيلة على البنزين .. و سألت عم حمدى فقالى ان موتور اللانوس مش بتاع قرص ... ده ببساطة ما حدث لللانوس

ربنا يباركلك فى عربيتك