العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 25-01-2010, 10:04 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن حد يكرهنى فى النيو سيراتو!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsayed.galal مشاهدة المشاركة

العربية ليست شكل فقط ولذلك اقول ان السيراتو تعتمد فى تسويقها على الشكل والأوبشن اللى فيها بس الثبات مش كويس والعفشه ناشفه والصاج خفيف جدا حال كل الكورى
بالنسبه للثبات فى ناس بتقول ثبات ممتاز و ناس بتقول عربيه ريشه و اعتقد ان الإتنين مجربوهاش كويس, العربيه ثباتها معقول جداً اما بالنسبه للعفشه و الصاج فكلام حضرتك سليم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د. اشرف مشاهدة المشاركة

ملحوظة للأصقاء وهي أن الهيونداي و الكيا شركة واحدة. و مبيعاتهم ممتازة بسبب السعر. لو السعر مايهمكش ما تخدش الكوري. بس ناس كتير بتشتري الكوري لأنها عربيات معقولة بسعر منافس جدا. السيارات الكوري الممتازة و التي تنافس الألماني و اياباني في الجودة هما الهيونداي سانتا في واجينيسيس و دول أسعارهم نار.
السعر لوحده مش كفايه, طيب مالعربيات الصينى ارخص كتير و فى عربيات تانيه اسعارها قريبه من الكورى, الموضوع موضوع نسبى, يعنى بتاخد ايه مقابل الفلوس الى بتدفعها و أعتقد الكورى بيلبى مطالب أغلبيه الناس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed lotfy مشاهدة المشاركة

انا معاك ان العربيه اهم حاجه فيها الثبات علي الطريق و الامان . لكن الاوبشن ممكن تركبها انت زاي مانتا عايز لكن الامان لأ . انا من الناس اللي بتفكر تشتري سيراتو بس علشان الفلوس و بقارن بينها و بين الجراند بونتو ... هيا الجراند فيها امان اكتر و ايطالي بس 77 حصان بس والموديل اللي 120 حصان غالي اوي .. ربنا يساهل واختار واحده لسه مش عارف
مفيش رد بعد رد الدكتور بلبولان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fahmyd مشاهدة المشاركة

والله هاكون حيادى العربيه فعلا تستحق كل هذا الجدال و على فكره انا معايا كورلا 1600 يعنى مش معايا سيراتو ولكن اقول العربيه شكلها اجمل و انسيابى اكثر من الكورولا 2009 وكمان لما جربتها لاقيت استجابة الموتور اسرع من الكورولا وشكلها احسن بكتير و لكن العيب ألى لاحظته فيها انها ناشفه جدا فى المطبات ولكن فى المجمل هى سياره رائعه ولها كل الاحترام والدليل حجم المبيعات والسر الذى لم ينخفض فى التوكيل مثلما فعلت تويوتا ايجبت بسبب انخفاض المبيعات
شكراً لحضرتك على الحياديه

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 25-01-2010, 10:07 AM

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MO مشاهدة المشاركة

بس كده بسيييييييطة

اهو الرجل استلمها زي الفل و العربية لقلقت منو و حس في حاجو في المقصات
فا راح يظبط الكاوتش و تمام تمام 30 اوك
و في نقرة عادي خااااااالص علي طريق الشيخ زايد علي 100 و
قصة الراجل اهو http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=16866

انا عمي مهندس في كيا "السعودية"
حذرني منها كتيير و قلي دي شكل و 124 حصان و بس
و انا لما جربتها مقدرتش ازود عن 60 و كنت مرعوووب

العربية هي البتتحكم فيك مش انت الي بتتحكم فيها<!-- / message --><!-- sig -->
مش علشان واحد عمل حادث بعربيه نقوم نكرهها!!
و بعدين انا ركبت العربيه و لحد 160 كم مفيش مشكله!!
وكنت بتحكم فيها عادى يعنى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

بالنسبة لحكاية الآوبشنز ممكن تركبها زى ما انت عايز ! مع الآسف الكلام سهل والفعل صعب !

بل خطآ ! يعنى لو الآوبشنز دى بتشتغل على كهرباء يعنى ح تعمل أحمال زياده على العربيه !

و ممكن تلخبطها لو هيه فيها كومبيوتر و ممكن تتسبب فى حرق العربيه !

ولو ما بتشتغلش على الكهرباء يبقى ح تضعها فى مكان غير مخصص لها مما يشوه من منظر العربيه !

و تبقى عامله زى اللى راح يعمل عملية تجميل و بس قعد يعانى من المضاعفات !

هذا رأيى وأحترم رأيك برده !

ويا اخوانا اللى خايف و قلقان من السيراتو ما يشتريهاش ! اللى يشتريها لازم يكون

قلبه جامد بعد كل الكلام اللى اتقال ! و ياريت اللى ما اشتراهاش و ماركبهاش ما يقولشى

عنها حاجه بالسمع ! لآن دى أمانه ح تسألوا عليها يوما ما !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
بارك الله فيك يا دكتور و متشكر على المشاركه و الكلام الموزون

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 01-02-2010, 09:28 PM
krim71 krim71 غير متواجد حالياً

krim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to behold

يا جماعة بجد بجد بجد حقيقي كرهتوني في العربية ده انا كنت عايز اجيبها
قديم 04-02-2010, 10:31 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة krim71 مشاهدة المشاركة

يا جماعة بجد بجد بجد حقيقي كرهتوني في العربية ده انا كنت عايز اجيبها
حضرتك ايه الى يكرهك فيها, معظم الكلام فى صالح العربيه, و ممكن حضرتك تشوف الموضوع بتاع دكتور بلبولان عنها و تعرف كل حاجه بالتفصيل عن العربيه

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 05-04-2010, 02:06 PM
mostafa_alaa16 mostafa_alaa16 غير متواجد حالياً

mostafa_alaa16 has a spectacular aura aboutmostafa_alaa16 has a spectacular aura about

نرجومن الأعضاء المنطقيه لا هى طياره ولا سلحفه