العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 15-05-2010, 07:14 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شروع فى قتل

عن نفسى لو كنت مكانك لوقفت فى جانب الطريق لطرد الغضب من نفسى لأنه ممكن يوّلد كارثة وقد حذر الرسول صلى الله عليه وسلم من الغضب لأنه أصل كل الشرور
أما عن التأخير فلا مشكلة ولو ضاعت منى مصلحة ولكن لا تضيع أرواح أو تحدث إصابات لمن ليس له ذنب وساعتها لن تغنينى مصلحتى عن تأنيب الضمير
ولا يعنى هذا مثالية لأنه فى موقف مشابه منذ سنوات إنتقمت من توكتوك بتلبيسه وتدمر التوكتوك والحمد لله أن قائده لم يصب بأذى ولكنى شعرت بأن ما فعلته كان خطأ ولا أدرى ماذا كنت سأفعل لو حدث له مكروه من تأنيب الضمير !
والتجارب تعلمنا الصبر والحلم والتسامح والهدوء
شكرا لعرض تجربتك

قديم 15-05-2010, 09:25 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

شوف الغاز فى النيسان مش بيبان له تاثير كبير لان موتور النيسان قوى وممكن بالغاز اوصل لحد سرعة 165 لو التانك مليان ولو نص نص يبقى اخرى 140 ودى سرعات عالية
وانا مشيت بالغاز حوالى 20 الف كيلو ومش هيبان دلو قت لكن بعض اخواننا نصحونى انى كل فترة امشى مشوار طويل بنزين لان الغاز مش عارف بيعمل ايه على الشربون ولما سالت واحد عن تاثير الغازعلى الموتور (سواق تاكسى طبعا لان كلهم مركبين غاز) فقال بالحرف لما توصل 200 الف وتيجى تعمل عمرة اللى بيتغير صباب فقط وده تمنه فى عربيتك حوالى 1200 جنيه وقال ياعم بلاش خليك هترمى الموتور موتور النيسان بكام فقلتله الاصلى ب25 الف فقال وهتبيع القديم ب5000 والفرق هتلقى الغاز وفره وزيادة كمان لكن هو ملوش تاثير على الموتور اكتر من نسبة 10% فقط لكن اللى بتسمعه ده اشاعة بيطلعوها سواقين التاكسى علشان متخصمش الفرق من النديرة واذكر سواق تاكسى غلط بلسانه ادامى وقال انت ملاكى مركب غاز ليه طب احنا بنركب غاز علشان نكسب اكتر ومكملش كلامه وسكت وقال انت حر ففهمت ان دى اشاعة ثم فى موضوع هنا فى المنتدى وادى الرابط بتاعه وهو اللى شجعنى بصراحة على الغاز
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=7703
لكن نصيحة الغاز يوفر لو مشاويرك كتيرة وانا بسخنها بنزين وامشى شوية لحد ميكانيزم العربية ميتظبط وياخد ويدى حوالى ربع ساعة وانقلها غاز بعد كده
وللامانة انا كنت بدفع حوالى من 2500 جنيه الى 3000 بنزين 92 شهريا دلوقت مش بدفع اكتر من 300 جنيه غاز بالكتير فى الشهر يعنى ان شاء الله على معاد العمرة هيكون وفر تمن عربية مش موتور بس وانا شخصيا اخدت عربيتى وهيا زيرو وطلعت بيها من المعرض على محطة الغاز لكن وقتها فى ناس كتير عقدونى لحد م قريت الموضوع اللىجبت لك الرابط بتاعه ونزلت حولت العربية لغاز وانا قريت فى الاهرام من حوالى شهر تقريبا ان المانيا دلوقت بتصنع سيارات متحولة غاز وجاهزة
الف شكر يا خالد باشا , ربنا يباركلك فى عربيتك ,ptmnlo123per122
قديم 15-05-2010, 09:47 AM
corsair
Guest

هجيلك متقلقش لازم اشوط معاك في النيسان مش بعيد تلاقيني ماشي وراك زي العيلين السيس اللي كانو ماشين وراك بس عالله تعمل معايا زي ماعمل معاهم اصل انا عارفك مجرم هههههههههههه
قديم 15-05-2010, 10:23 AM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

انا قابلت ناس كتير زى دول, بالذات على طريق اسكندرية الصحراوى!!!!,كل مرة كنت بتنرفز و اغتت عليهم زى مغتتو عليه اكتر حاجة كنت بنرفزهم بيهه ان اديله فرصه يعدى منى لحد ميوصل نص العربية و بعدين اروح شادد جامد و مخليهوش يعدى,الفبرنا الغلبانة الى معاية بتساعدنى كتير انى ارد على المجانين الى زى دول "طبعا بتوع النقل مليش دعوة بيهم", نفسى اتعلم الحركة بتاعة البوليس الامريكانى الى بيلمسو جنب العربية من ورا فتلف حوالين نفسهه و تتقلبptmnlo123per184
قديم 15-05-2010, 11:40 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lost2008 مشاهدة المشاركة

انا قابلت ناس كتير زى دول, بالذات على طريق اسكندرية الصحراوى!!!!,كل مرة كنت بتنرفز و اغتت عليهم زى مغتتو عليه اكتر حاجة كنت بنرفزهم بيهه ان اديله فرصه يعدى منى لحد ميوصل نص العربية و بعدين اروح شادد جامد و مخليهوش يعدى,الفبرنا الغلبانة الى معاية بتساعدنى كتير انى ارد على المجانين الى زى دول "طبعا بتوع النقل مليش دعوة بيهم", نفسى اتعلم الحركة بتاعة البوليس الامريكانى الى بيلمسو جنب العربية من ورا فتلف حوالين نفسهه و تتقلبptmnlo123per184

بس سيارات البوليس الآمريكى ! مركبه اكصدام أمامى حديد بشكل مخصوص علشان العمليه دى !

كمان هوه بيجى خلف العجله اليسرى الخلفيه مباشرة و يكسر عليا يمين برفق !

والا يبقى شروع فى قتل بصحيح !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127