العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 20-05-2011, 03:53 AM
goudamahdy goudamahdy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جراح عظام

goudamahdy will become famous soon enough
افتراضي شوية أسئلة محيراني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احبابي اعضاء المنتدي
انا عندي بفضل الله نيسان صني 2011 عاملة لحاد دلوقتي حوالي 3800 كيلو بصراحة العربية مريحاني جدا وما بتكسفنيش خالص بمعني اي غرزة عاوز اخدها علي سرعة عالية بفضل الله أسد بتاكل ف الطريق

ندخل بقي ع المهم
لاني قتلت موضوع النيسان وعلو صوت الموتور بتاعها بحثا يا ريت حد يفسرلي صوت الموتور عالي في اي غيار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! !!

طبعا حد هيرد علي يقول الموتور مش علي سير دا جنزير هاقولو ماشي ليه كل الشركات بتحط سير ونيسان بس بتحط جنزير- وبرضو كل المواتير اللي موجودة امان وكويسه

واحد تاني هيقولي لان وزن العربية تقيل هقولو لو شفت كتالوج العربية هتلقي ان وزنها 1100 كيلو جرام دا بالنسبة لعربيتي ولما نيجي نتكلم عن عربية مثلا زي السيراتو ( علي فكرة انا باكره العربية دي جدا ) نلاقي وزنها اعلي من الصني ومع ذلك التسارع بتاعها اعلي بكتيييييييييير( ولا الوزن بتاع الكتالوج مقصود بيه حاجة تانية انها فاضية وزنها طن ولا الهيكل بس اللي وزنه طن بصراحة انا مش فاهم الحتة دي).

واحد تالت هيقول ان العربيه عزمها اقوي وبرضو من كتالوج نيسان اللي من علي موقعها الرسمي باقول ان ال 118 حصان فقط بيكونو عند عدد لفات الموتور 6000 لفة ف الدقيقة بمعني ان الطبيعي بتاع الموتور انو ما بيطلعش ال 118 حصان خالص لان ما فيش حد فينا بيخليه يوصل 6000 الا لو كان جايب 180 مثلا ساعتها هيكون صوت العربية عالي جدا (انا جبت بالعربية 150 ما قدرتش اتحمل صوت الموتور بتاعها جوة الكابينة لذلك ما زودتش عن كده)

واحد رابع هيقول ان العزل سيئ بسبب التقفيل المصري اقولو هي نيسان دي ما فيهاش خبراء يابانيين ولازم البضاعة بتاعتهم ايا كانت بتخضع اولا لمواصفات قياسية عالمية ومواصفات قياسية يابانية ولا الناس اللي ف التوكيل دول شغالين علي مزاجهم ( يا ريت حد يفهمني ايه معني عربية بتتقفل في مصر)

والله يا جماعه انا مقتنع بالعربية دي بنسبة كبيرة لاحسن حد يقول عكس كده والا ما كنتش اشتريتها اصلا

انا باتكلم عن الاسئلة دي والردود بتعتي علشان انا حاسس اني مش مقتنع شوية علشان لما ادافع عن عربيتي ابقي انا نفسي مقتنع بالكلام اللي انا باقولو

ومتاسف ع التطويل
قديم 20-05-2011, 10:26 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شوية أسئلة محيراني

اوعى تكون لاغى ال overdrive
الصح انه يكون شغال يعنى لمبة الاوفردرايف فى التابلوه تكون طافيه مش منورة
و عربيات حديثة كتير جنزير مش سير

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 20-05-2011, 10:32 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

معظم اليابانى الكاتينة جنزير مش كاوتش
وفعلا اما ركبتها حسيت انها صوتها عالى اوى

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 30-05-2011, 01:49 PM
goudamahdy goudamahdy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جراح عظام

goudamahdy will become famous soon enough

متاسف ع التاخير يا جماعة
العربية مانيوال مش اوتوماتيك يا استاذ احمد والحمد لله بتتحسن يوم عن يوم في السحب والنعومة

بس انا ليا تعليق واحد علي الصني
" هي عربية اجزائها جميييييييييلة ونظييييييفة جدا وممتازة بس دخلت فيها ايد ما بتعرفش تشتغل ولا تنتج ولسة بيتعلموا ف الناس والعربيات"

يا جماعة انا روحت التوكيل اللي في ابو رواش والله انا حسيت انهم صبيان صنايعية اللي شغالين هناك وقيس علي كده كل التوكيلات " بيجربوا ف الناس " وهو كده كده ما بيخسرش حاجة التوكيل بيغطي والعميل هو اللي بيخسر ( فلوس ووقت بس )

بس بصدق العربية والله ممتازة بالنسبة لحاجات كتيرة اوي اتقالت ف المنتدي هنا في مئات التقارير.
قديم 04-06-2011, 10:10 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

ربنا يباركلك فيها انا فعلا العربية مع حمايا من 2007 و ممتازة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا