العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > الاخبار المحلية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ترحيب بزيارة الرئيس الأمريكي لمصر ولماذا
تعم ارحب 2 100.00%
لا ارحب 0 0%
المصوتون: 2. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 23-03-2009, 05:03 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: 75% من مصانع السيارات في مصر مهددة بالإغلاق

Hima_jordan
انا لا اتهم احد وانا لم يصدر منى الموضوع الاتهام دة
اولا احنا فى منتداء للسيارات وبنعرض ونقاقش مشاكل متعلقة بالموضوع دة
ثانيا احنا عندنا صناعة مبدئية للسيارات وعندنا خطوط تجميع فى مصر وممكن حضرتك تقراء الموضوع دة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=4341
ثالثا انا لما قولت خبر وعقبت علية علشان حملة خليها تصدى انا كان وجهة نظرى شى واحد بس الحملة دة مش اصلها مصرى صح ومحدش مننا فى مصر قام بالحملة دة دة مجرد نقل لحدث فى السعودية والدول العربية احنا حلنا غيرهم وحياتنا واقتصادنا مختلف عنهم خالص يبقى مش من الصح اننا نمشى وراهم ولازم يكون لينا راى
وبعدين الموضوع دة كبر جدا طيب احنا كشباب لينا فكرنا وعقلنا تعال نعمل شى مفيد بجد حملة نطالب برفع سعر السجاير ال بتدر بجد نعمل حملة لا للمخدرات ال اصبحت منتشرة جدا فى كل الاوصات نعمل حملة للكبار نقول لهم كفاية فساد يا كل صاحب منصب نعمل حملة ونقول عيزين نقضى على البطالة نعمل حملة ونطالب بتخفيض اعباء الاثتثمار لتشجيع المستسمر الاجنبى يعمل مصانع والتوكيلات تكبر مصانعها نقول عيزين ننتج عربية مصرية بكامل
ندور على شى لة هدف ونبنى بدل محنا بنعمل مشكلة على شى هياخد مننا فلوس مش هيجيب عائد
مهم نعمل حملة يكون هدفها عائد للبلد ونطلب بحقنا فعلا
طول ماحنا بلد مستهلكة طول مالجنية المصرى اقل وطول مالاسعار علينا زيادة
طبعا بحيك على اسلوب المناقشة التحضر واتمنى ان كل الشباب يكون ليهم دور بجد فعلا مش كلام
قديم 23-03-2009, 05:53 PM
كلابيزو كلابيزو غير متواجد حالياً

كلابيزو is on a distinguished road

ده اقل شئ امام جشع التجار الكبار والموزعين كفاية بقى استغلال فى الشعب الغلبان اسعار العربيات هنا من اغلى الاسعار فى كثير من الدول العربية الشقيقة بالرغم من قلة الاوبشنز التى تصنع فى السيارات خصيصا لمصر.

ده نتيجة جشع التجار واصرارهم على تحقيق معدلات ربحية عالية جداً على حساب المواطنين بالرغم من هبوط الاسعار الشديد فى كل الدول وانا مع خليها تصدى وموديلها يعدى
قديم 23-03-2009, 06:00 PM
Hima_jordan Hima_jordan غير متواجد حالياً

Hima_jordan is on a distinguished road

عزيزي سيف, شكرا على الرد المحترم, انا شايف إن مفيش أي إختلاف في الرأي

أنا معاك في اننا لازم نعمل حملات تانيه للمواضيع المهمه بس كمان لازم نستمر في حمله خليها تصدي لغايه الجشع بتاع توكيلات العربيات ده ينتهي ويحترموا المستهلك المصري الغلبان.
قديم 23-03-2009, 08:16 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

انا كنت بس عايز اقول وجهه نظري في نقطتين
في فرق بين الوكلا و التجار ... الوكيل هو اللي بيحدد سعر العربيه اما التاجر فدوره البيع وبيكون التنافس بين التجار في هامش سعري بسيط لأن مكسب التاجر في العربيه مش كبير بالدرجه اللي تخليه ينزل في سعرها بالالافات ...

حاجه تانيه ...
هو سبب الحمله ايه ؟؟
مش الازمه العالميه و بالتالي انخفاض الاسعار نتيجه ضعف القوى الشرائيه ...
وده معناه بمنتهى البساطه ان العربيات سعرها بره رخص لأن الناس قدرتها الشرائيه قلت ... وبالتالي انخفاض الاسعار علشان تشجيع الناس انهم يقدرو يشترو المنتجات المختلفه ومن ضمنها العربيات ولتصريف المخزون
وطبعا مصر اتأثرت بالازمه العالميه ... قناه السويس - الضرايب اللي عمالين يفرضوها يمين و شمال ( صيادله - تقاضي - ولسه الاقرار في 31 مارس للافراد و 30 ابريل للشركات .. ولسه حنشوف مهازل )

من الاخر في ازمه سيوله و ضعف شديد في القوى الشرائيه و وصل لمصر زي باقي الدنيا

عموما هو لو في 75 الف عامل في مجال السيارات يتعرضون للخساره ... ففي الاف مؤلفه في مجالات تانيه يتعرضون ايضا للخساره و محدش حاسس بيهم بجد ...

ولا هي وطنيتنا مش موجوده الا في العربيات و بس !!!

يعني على كده انا معايا الجنسيه الهيونداويه ... والمفروض اتبرع بالعربيه و اشتري عربيه هيونداي جديده و كل ما اروح اعمل صيانه اتبرع لغبور و لو ب 100 جنيه !!!!

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 24-03-2009, 12:03 AM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

طبعا بحى الناس ال بتكلم ونقول وجهة نظرها بطريقة كويسة جدا ودة شى كويس
وبرضة بقول للناس ال بتنساق وراء شى لمجرد الكلام والتقليد فكر وخلى ليك دور ولو بسيط بالفعل مش بالكلام فى امور تانية مهمة
يا جماعة صدقونى احنا فى مصر مش محتجين نطلب تقليل سعر السيارات ونشغل نفسنا بحملة مش بتعتنا
فى امور تانية مهمة جدا ممكن يكون لينا دور فيها مهم

الكلمات الدليلية
2010, 750li, أضطهاد, bmw, السيارة, انخفاض أسعار, تصفية, شاهين, غيار, تاكسى, جمارك السيارات