العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 07-03-2013, 11:06 AM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزينى مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله الاعضاء الكرام انا معى اكسار2 عندى مشكله فى الكهربه لما تكون العربيه شغاله والنور منور واقفل الكونتك اول سنه النور يطفى والعدادت تسقط لتحت مره وحدة وبعد ثوانى ينور النور تانى

هل حضرتك بتقفل كونتاك والنور اصلا منور ؟؟ ولا بتطفي النور وبعدين تبطل العربيه وبعده تلاقي النور نور ؟؟ وهل في علامه النور الوسط في التابلوه في اليمين تحت اما بتبطل بتعمل زي فلاش كده ؟؟ محتاج توضيح اكتر علشان اقدر افيدك وطبيعي ان العدادات تسقط كلها مع اول سنه ماعدا البنزين والحراره.

وشاشة الكاست كل ما اضبط الساعة والتاريخ يتغيرو وبتيجى وتروح

بصراحه انا مش هاقدر افيدك في الحته دي لأن الي عندي الكاسيت مش الأصلي بتاعها

كمان الزجاج بتع الباب الشمال مابرفعش اوتوماتك ولازم كل ما اجى ارفعه يطلع سنه وارفع يدى من على الزار وارفعه تانى وهكذا لحد ما اقفله ارجو المساعدة للعلم ان كل شيى كان مضبوط وحصل كل ده فجه مع بعضوه ارجو المساعده وشكرا
ممكن حضرتك تجرب تعمل ريست
حضرتك تشيل كابل البطاريه نص ساعه مثلا بس تكون العربيه بارده
وبعد كده توصله تاني
وبعدين تفتح كونتاك 10 ثواني وتقفل 10 ثواني مرتين
والمره التالته افتح كونتاك بس برده وانزل بدواسه البنزين لحد اخرها واحده واحده ممكن تعد لحد 5 مثلا وانت وبتنزلها وبعدين شيل برده رجلك من عليها واحده واحده
وبعدين قول بسم الله ودور العربيه
وتفضل سايبها دايرة لحد ماتوصل لدرجه حراره التشغيل
مع الأخذ في الأعتبار انك ماتلمسش دواسه البنزين لحد ماتوصل حراره التشغيل والمروحه تشتغل وتفصل وبعدها بطل ودور تاني وشوف كده هاتظبط ولا لا وانا متابع معاك ان شاء الله
قديم 11-03-2013, 12:04 AM
الزينى الزينى غير متواجد حالياً

الزينى is on a distinguished road

1. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melkhayat83 مشاهدة المشاركة

ممكن حضرتك تجرب تعمل ريست

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melkhayat83 مشاهدة المشاركة

حضرتك تشيل كابل البطاريه نص ساعه مثلا بس تكون العربيه بارده
وبعد كده توصله تاني
وبعدين تفتح كونتاك 10 ثواني وتقفل 10 ثواني مرتين
والمره التالته افتح كونتاك بس برده وانزل بدواسه البنزين لحد اخرها واحده واحده ممكن تعد لحد 5 مثلا وانت وبتنزلها وبعدين شيل برده رجلك من عليها واحده واحده
وبعدين قول بسم الله ودور العربيه
وتفضل سايبها دايرة لحد ماتوصل لدرجه حراره التشغيل
مع الأخذ في الأعتبار انك ماتلمسش دواسه البنزين لحد ماتوصل حراره التشغيل والمروحه تشتغل وتفصل وبعدها بطل ودور تاني وشوف كده هاتظبط ولا لا وانا متابع معاك ان شاء الله

اشكرك اخى جدا جدا لقد عملت رسترت للعربيه زى الفل بس ممكن اتقل عليك شويه وعندى حاجه تنيه عندى مشكله وارجو منك ان تفيدنى فيه لم بكون ركب العربية واكون ماش واقف بعدكده اجى امشى من حالة الثبات العربيه تنتش منى ولم اسيسه سنه سنه متنتش اسف للاطاله ورجو منك ان تساعدنى واشكر مره تانيه على المشكله الاوله

ملحوظه تم عمل كشف على الزيت الفتيس وكشف اعطال عن طريق متخصص ولا يوجد اى اعطل ولم حكتله على المشكله قى الكشف على زيت الفتيس مع انى كاشف على زيت الفتيس والمكنيكى قال ما فهوش حاجه تمم
قديم 11-03-2013, 10:39 PM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزينى مشاهدة المشاركة

اشكرك اخى جدا جدا لقد عملت رسترت للعربيه زى الفل بس ممكن اتقل عليك شويه وعندى حاجه تنيه عندى مشكله وارجو منك ان تفيدنى فيه لم بكون ركب العربية واكون ماش واقف بعدكده اجى امشى من حالة الثبات العربيه تنتش منى ولم اسيسه سنه سنه متنتش اسف للاطاله ورجو منك ان تساعدنى واشكر مره تانيه على المشكله الاوله

ملحوظه تم عمل كشف على الزيت الفتيس وكشف اعطال عن طريق متخصص ولا يوجد اى اعطل ولم حكتله على المشكله قى الكشف على زيت الفتيس مع انى كاشف على زيت الفتيس والمكنيكى قال ما فهوش حاجه تمم

اولا الحمد لله ان الموضوع الأولاني اتحل وماتشكرنيش علي حاجة كلنا بنتعلم
ثانيا بالنسبه لموضوع الفتيس انا رديت عليك في مشاركه قبل كده وقولتلك ان المشكله
بلوف ضغط + زيت + تحديث software وبلوف الضغط لازم تبقي اصلي اصلي اصلي تمنها دلوقتي 1000 جنيه اوعي تجيب الي ب 600 انا شوفت واحد كان بيركبهم اول ماركبوا فرقعو في العربيه والزيت الأصلي برده

كل العربيات الي فيها الفتيس الأوتو من النوع AL4 هاتلاقي فيه نتشه بين الأول والتاني الأكسارا ال c4 البيجو 307 فارأيي كبر دماغك لو الموضوع مش كبير وافتكر محاسن الفتيس في النقل من التاني للتالت فاجر بتجيب 80 هوا
قديم 14-03-2013, 05:42 PM
ELPOP STAR ELPOP STAR غير متواجد حالياً

ELPOP STAR is on a distinguished road

انا ناوى ان شاء اللة اشترى اكسارا 1 بس عندى شوية استفسارات وياريت اجد الاجابة من حضراتكم ...
1- لو حالتها ممتازة ممكن تعمل كام ..؟؟
2- اهم سوال والصراحة مخلينى مضايق من العربية بسببة وهو ..زرار فتح الزجاج هل لة حل لانى قراءت انوا بيدخل لجوة من كتر الاستعمال ..؟ والف شكر
قديم 22-03-2013, 04:49 AM
soundstorm soundstorm غير متواجد حالياً

soundstorm is on a distinguished road

السلام عليكم
موضوع أكتر من رائع ربنا يوفقكم
بصراحة انا متحير فى قرار
املك سيارة ستروين اكسارا1 موديل 2001 1600cc عداد 300000 كم اشتريتها من فترة عربية فوق الممتازة والمتور بيدى معايا سرعة لغاية 160-170 وبعدين تبدأالسخونة مش هيا دى المشكلة بس انا قررت اركب غاز طبيعى وخايف انا ديما من ساعة ما شتريتها بمونها بنزين 92
اركب غاز ولا الماتور ما يستحملش وسعر الماتور فى حدود كام استيراد عشان احسب كلة