العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 21-02-2012, 06:07 PM
eslam123 eslam123 غير متواجد حالياً

eslam123 is on a distinguished road
نقاش محتار اوى و مش عارف احدد

العيوب كتيرة فى كل عربية

مفيش عربية كاملة

بس انا عاوز اجيب عربية مانيول 2012

فى حدود من 90 الى 100 الف

انا شايف .. اكسنت rb و نيسان صنى و شيفورلية اوبترا

انا مش عاوز اقارن بينهم .. حتى لو فيه عربيات غيرهم فى السعر دة ؟؟

انا عاوزها تكون عائلية و بتشيل حتى 5 فرد من غي ما تكحت فى المطب و تكون اقتصادية و تكون كويسة بشكل عام ؟؟

يا ريت ردود كتيير من الخبراء و الـ مجربين

نوع العربية و عيوبها اهم حاجة و سعها كام

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و اكون شارك ليكم
قديم 21-02-2012, 08:17 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار اوى و مش عارف احدد

بص ياباشا انت جايب 3 عربيات واحدة حديثة قوى واتنين من عصر الديناصورات
اولا النيسان انا مش عارف الناس هتبطل تجيب نيسان صنى امتى يعنى موديلات جديدة وبتاعت السنة وتبقى فيها عيوب وبايظة وسخونة فى الصالون التكييف بايظ وبيفصل يا جماعة العربية دى مش كويسة وعيبها الاكبر بتاكل بنزين زى الغول ومن زمان معروف الموضوع دا واسال الناس اللى معاها
تانى حاجة اوبترا مش وحشة بس قديمة لية تجيب تكنولوجيا قديمة علاوة انها سحبها مش قوى بس هى ثابتة على الطريق لكن الشكل والتابلوة والموتور قديم جدا
اكسنت اربى عربية موديل السنة تكنولوجيا متفوقة عفشة متوسطة وجميلة طبعا سحب ممتاز قوة فرامل ووسعها الاوبترا اوسع بس مش كتير
انا ارجح الار بى وانتظر راى باقى الاعضاء
قديم 21-02-2012, 08:31 PM
drpepo drpepo غير متواجد حالياً

drpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nice

رأى الشخصى وعن تجربة
BYD F3 2012 مانيوال زيرو فول اوبشن ( امتلك واحدة )
الموتور بتقنية ميتسوبشى 1600 سى سى
عفشة مثل التيوتا
ناقل حركة 5 سرعات
زجاج ومرايات كهربائية + وحدة تحكم بـ باب السائق
زجاجا خلفى فامية شيك
جنوط سبور 15 "
شنطة عربية واسعة جدا
السيارة من الداخل واسعة + عالية عن الارض
ثبات عند السرعات العالية ممتاز فانا جبت بيها 140 وبصراحة كانت ثابته وجيدة رغم انى لا احب السرعات العالية لكن من احساسى بالثبات دا اللى جرئنى شوية
السيارة بصراحة موفرة في البنزين والتنك 50 لتر سعته الرسمية

وسائل الامان من 2 اير باج + abs + ebd
سنتر لوك وانذار
تكيف بارد تلاجة وساخن فرن
فوج لايت خلفى
يوجد بها عداد رحلات TRIP A - TRIP B
امكانية تعديل وضع الطارة
CD AUDIO + وصلة MP3

للامانة المانيوال تقفيل مصرى جيدا جدا وليس سيئ ويعطيك اختيار بين فتحة سقف او بدون
المانيوال 74 الف
الاتوماتيك 84 الف

الاتوماتيك زيادة فيها بفتحة سقف
التكييف تاتش + الدريسكون ملتى اوبشن + الفتيس مثل النيسان 2008 او2009
باكرينج سينسور
ومميزات اخرى
تحياتى
قديم 21-02-2012, 10:32 PM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

اكسنت ار بي او بروتون جين تو 2012

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 22-02-2012, 01:39 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

بص حضرتك انا هديك رايي والله بكل امانه وحكيلك علي موقفين حصلوا قدامي بص حضرتك انا اولا املك نيسان صني اتوماتيك 2012 بقالها معايا 5 شهور طبعا انا بحمد ربنا ان وفقني في اختيار العربيه ديه اولا وده الاهم صاجها مش ورق وصلب جدا وبيستحمل اي حكه او خبطه مش زي العربيات الورق الجديده تاني حاجه الموتور ماشاء الله جبار 118 حصان مصدقش الناس اللي بتعيب في العربيه من غير متجربها وعلي راي المثل اسال مجرب بس طبعا هي ليها برضه عيبين بس هما ضيق الجنبه الخلفيه وشكلها القديم اللي متغيرش من زمان والعربيه عاليه جدا علي الارض وركب فيها مش خمسه عشرين مش هتقول لا وادخل قسم النيسان وهتلاقي مواضيع كتيره جدا علي العربيه هتفيدك جدا في الاختيار بس ارجوك متخدش النصيحه الا من الذين يملكون العربيه اما بخصوص الاكسنت ار بي انا واحد صاحبي معاه العربيه وعمل حادثه بيها وطبعا كان جيبها من غير اير باج عشان غبور بينزل مها فئات من غير اير باج المهم ان الحادثه كانت بسيطه وعلي سرعات منخفضه جدا و للاسف العربيه طلعت من الحادثه مفيهاش حته سليمه والغريب ان العربيه الربع نقل اللي كانت سبب في الحادثه محصلهاش اي حاجه وصاحبي ده كان مأمن ع العربيه ولما راح عملوا مقايسه لقا العربيه هتتكلف حوالي 80 الف فطبعا التامين بيخدها منه وبيعطي له مبلغ التامين المتفق انا بس بحكيلك الحكايه ديه عشان تعرف ان العربيه مش بشكلها المهم تكون اعتماديه وتستحمل اما بخصوص الاوبترا فانا مليش تجريه ليها ومقدرش افيدك فيها ده كان رايي وياريت اكون اقدرت افيدك والله الموفق