العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 03-05-2013, 08:49 AM
amrabdulraouf amrabdulraouf غير متواجد حالياً

amrabdulraouf is on a distinguished road
نقاش هل هناك درجات لجودة قطع الغيار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواتي وحبايبي كل الاسكوداوية في المنتدى هل ممكن يكون في درجات للجودة لنفس قطع الغيار يعني مثلا دي قطعة أصلية والتانية أصلية برضه بس دي كلاس A والتانية كلاس B مثلا أخونا lordadel كتب في مشاركة سابقة عن قطع غيار الأوكتافيا

تيل الفرامل من الهاشمية 425 وهوة هوة من التوفيقية 260 مش عارف ليه
طبعا دي حاجة غريبة قوي برضة لما كان عندي تويوتا كورولا جبت تيل الفرامل من التوكيل ضعف السعر من بره مرتين ونص ليييييييييييييه علما بأن ده أصلي وده أصلي برضه ووالله في علبته ومكتوب عليه صنع في اليابان وعليه العلامة المائية كمان ياريت تفيدونا بخبراتكم
قديم 03-05-2013, 02:15 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل هناك درجات لجودة قطع الغيار

السلام عليكم
على ما أعتقد التوكيل بيكون مغالي في المكسب وبيكون عنده مصاريف اداريه اكثر
والله اعلى واعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 05-05-2013, 09:42 PM
lordadel lordadel غير متواجد حالياً

lordadel is a glorious beacon of lightlordadel is a glorious beacon of lightlordadel is a glorious beacon of lightlordadel is a glorious beacon of lightlordadel is a glorious beacon of light

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اعتقد ان الهاشمية ابتدت تستهبل فى الاسعار خصوصا بعد لما اشتهرت
لأن انا روحت شوفت التيل بنفسى لقيته هوة هوة عالشان كده كبرت وروحت جبته من التوفيقية ووفرت الفرق وماشى معايا تمام
المهم ..................
بالنسبة لقطع الغيار بتنقسم الى ثلاث اقسام
الاولى تكون من انتاج الشركة المصنعه للسيارة وديه سعرها غالى حبتين وهيه كلها نفس الفئة ( يعنى كلها class A) وتقريبا مش موجوده فى مصر
الثانية من شركات اخرى متخصصه فى قطع الغيار ويتم اعتمادها من الشركة المصنعه وديه برده نفس الفئه ( يعنى كلها class A) وديه الى موجودة عندنا فى مصر وديه السعر بيختلف من شركة لأخرى
الثالثه قطع الغيار الصينى وديه برده موجودة عندنا وديه بقى منها اكثر من فئة زى ما انت عاوزبس سهل قوى تهرشا لو انت بتشترى قطع غيار كتير بتلاقى فيها عيوب صناعه كتير قـــــــــــــــــــــــو ى يعنى مثلا السيور لو دققت فيها هتحس ان يه حاجه غلط عالطول تعرف انها صينى والبائع بيغشك وكمان انا مرة كنت رايح اجيب فلتر بنزين لقيت بعض الكلام الى عليه ممسوح فطبعا دوه صينى فهمى رسمى نظمى والبائع مصر انه بتاع الشركة المصنعه طب ازاى افهم انا يعنى شركة فولكس واجن مثلا هتطلع المنتج كده يستحيـــــــــــــــل
ارجوا ان اكون وفقت فى الشرح
قديم 06-05-2013, 04:56 AM
amrabdulraouf amrabdulraouf غير متواجد حالياً

amrabdulraouf is on a distinguished road

شكرا أستاذ lordadel على الشرح