العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 29-12-2012, 03:42 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكلاب بهدلتلى سقف العربية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

اقولك علي فكره بس متضحكش

الكلاب اقوي حاسه عندهم الشم

هاتلك شوية فلفل اسمر محترمين ورشهم علي سقف العربيه عالغطا

مستحيل حتلاقي كلب يقرب منها

انا كنت بربي قطط كتير
كنت الحتت اللي مش عايز القطط تدخلها او تقرب منها بوزع فلف اسمر او خل او اي حاجه ليها رائحه نفاذه

جرب مش حتخسر حاجه واعطسلك انت عطستين احسن متخسر سقف عربيتك :D
وابقي قولي النتيجه

: 06A7D5~132:
لأ مش هاضحك بالعكس حضرتك فكرتك منطقية شوية وانا اقتنعت بيها
دة فى واحد صاحبى قالى فكرة تانية هى اللى تضحك فعلا
قالى هات حتتين كبدة وانقعهم فى شطة وحطهم على السقف
اوم اية بقى ييجى الكلب ياكل الكبدة المشطشطة يقوم بوقة يولع ويحرم ييجى ياكل من عندك كبدة تانى (هههههه قصدى ييجى ينام على السقف تانى )

هاجرب موضوع الفلفل دة اما اشوف
جزاك الله كل خير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marlborooo مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه هه انت بتتكلم جد
هي فكرة صايعة بس شوية هوا يطيروا الفلفل من علي العربية

بالنسبة للاستاذ صاحب الموضوع الاستيكر الكربون بيبوظ البهية بتاعة العربية
واحد صاحبي رش كبوت بسببه خلا البهية بتاعت الفبرية تبهت جاااامد

يعنى مش المفروض انة بيحافظ على البوية من الخدوش والشمس والعوامل الجوية عموما اللى المفروض هى دى اللى تخلى البوية تبهت ؟!!

على العموم السقف عندى كدة كدة مش فابريكة انا لسة راشش العربية كلها نضافة من كام شهر كدة ف اية رأيك الزق الكاربون ولا ارش السقف تانى !
قديم 29-12-2012, 03:48 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
ممكن تعمل تقويه للسقف من الداخل بسيليكون علشان ما يطبقش ومن الخارج تركب الزق استيكر كربون
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 29-12-2012, 03:51 PM
الصورة الرمزية Vanditta

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hal71 مشاهدة المشاركة

هوه في الحقيقة ما فيش حل للكلاب دي إلا أمر الله و بما إن ده مش في إيدينا يبقى ما فيش غير الحلول المؤقتة و فعلاً زي ما الزميل ما قال الكلاب و القطط لها حاسة شم شديدة الحساسية و أنا جبت ب 3 جنيه شطة مطحونة و 2 جنيه بيكربونات من العطار و خلطتهم ببعض و حطيت الغطاء في جردل ميه بعد ما دلقت شويةمنهم فيه لحد ما الغطاء بقت ريحته مقرفة - سبته ينشف و غطيت العربية بيه و حطيت باقي الخليط في علبة لها غطاء مخرم و كل فترة أدلق شوية منها على الغطاء لأن الريحة بتروح من الهواء و الشمس لكن فعلاً بتطفش الحيوانات دي - أما موضوع الحل النهائي للقطط و الكلاب فأسهل بكتير لكن مش هأقول إزاي أحسن آخذ ذنبهم يا عم
للأسف موضوع انى انقع الغطا دة واخلى ريحتة مقرفة مش هاينفعنى لأن عندى العربية هاتش باك فالشنطة منفدة على الصالون وانا بحط الغطا فى الشنطة وساعتها انا بقى اللى هاطفش من الريحة مش الكلاب

بالنسبة للحل النهائى جة فى دماغى والله بس استحرمتة طبعا
قديم 29-12-2012, 04:06 PM
الصورة الرمزية Vanditta

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

ممكن تعمل تقويه للسقف من الداخل بسيليكون علشان ما يطبقش ومن الخارج تركب الزق استيكر كربون
والله المستعان

ماهو موضوع تقوية السقف دة حاولت اعملة قبل كدة السروجى مارضيش يفك السقف عشان جلد وقالى احتمال يتبهدل ومايرجعش زى الاول وبتاع فمارضيتش اعملة

بالنسبة للزق الكاربون ماتعرفش حضرتك الاسعار كام للمتر !!
قديم 29-12-2012, 04:13 PM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

الحل بقي كاربون بنفس لون العربيه المتر يبدأ من 30 وانت طالع والسقف تقريبا ياخد 120 -130 سم

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128