العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 29-06-2010, 05:05 PM
damdam41 damdam41 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس مصطفى سالم
التخصص العملى: تكنولوجيا المعلومات

damdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: محتاج عربية عالية و مش طويلة و يركبلها ديفندر و اوتوماتيك لحد 100 الف و محتار

ممممممم شكلها فعلا هاترسى على واحدة فيهم فعلا
قديم 03-07-2010, 08:27 PM
hish0_2010 hish0_2010 غير متواجد حالياً

hish0_2010 is on a distinguished road
افتراضي رد: محتاج عربية عالية و مش طويلة و يركبلها ديفندر و اوتوماتيك لحد 100 الف و محتار

TOYOTA AVANZA
MALHASH 7AL
قديم 04-07-2010, 12:47 AM
Alioz Alioz غير متواجد حالياً

Alioz will become famous soon enoughAlioz will become famous soon enough

بص يا باشا ....

- لو انتا بتدور على برستيج و في نفس الوقت أمان و كفاءة ..... يبقى الدايهاتسو التريوس ..... ياباني 100% ... و منتشرة ( اي نعم مش بصورة مكثفة ... بس منتشرة ) .... عربية واسعة واسعة واسعة ....... شنطتها كبيرة ... عالية عن الأرض بكتيير يعني .... مكونات ياباني و تقفيل ياباني ...... و انا عندي ناس كتير جابوها ( و منهم انا ) ... بس الحمد لله لحد دلوقتي ما اشتكوش منها ...
قطع الغيار موجودة و التوكيل موجود و محترم و الضمان 3 سنين .... و لو بتتكلم في قطع غيار غالية ( فالموجود غالي في كل العربيات - إن لم يكن الكوري اسعاره معقولة نسبياً - ) .....
العربية من جوا ممتازة ( مع اعتراضي على شكل التابلوه لانه بسيط جداً ) .... الا انها عربية تستحق ..... سعرها في عندك من 116 الف لحد 160 الف ..... ( من 116 الف لحد 126 الف دي العربيات 5 راكب ) ... ( من 136 لحد 160 الف دي العربيات 7 راكب ) ....
العربية عائلية .... و مش بتاعت غرز و هري ...... عاوزة سواقة هادية و الحفاظ عليها كويس جداً .....

- لو انتا بتدور على كماليات كتير و شكل محترم ..... يبقى الكيا السول و الكيا الكارنز ...... السول سعرها في رنج التريوس ( باستبعاد 116 الف ) ..... تابلوهها مشابه لتابلوه السيراتو ( الآخر فئة ) ..... عربية شيك و ممتازة .... كوري 100% ..... مش منتشرة في مصر كتير ..... قطع الغيار الله اعلم بيها ....و التوكيل محترم ... ضمان 5 سنين ....
الكيا الكارنز برده عربية ممتازة ..... كبيرة و واسعة و شكلها جميل بالنسبة لعربية عائلية ...... تابلوه محترم , قعدة محترمة .... صالون محترم ..... كوري 100% ..... منتشرة في مصر مش بصورة مكثفة بس منتشرة ( خصوصاً في اسكندرية ) .... قطع الغيار الله اعلم بيها برده ... التوكيل محترم و الضمان 5 سنين .... السعر اعتقد في رنج 115 الف كبداية .....

- لو انتا بتدور على شكل محترم و كماليات معقولة ...... معندكش غير الماتريكس .... عربية عالية عن الأرض , شيك ( مع اعتراضي على شكل ضهرها يعني ) ..... صالون واسع جداً ..... شنطة واسعة .... تابلوه محترم ...... و السعر 95 ألف جنيه في التوكيل .... برا التوكيل على ما اعتقد 93 الف او 94 الف ...... العربية مكونات كوري تقفيل تركي .... و اظن دي انسب عربية لحضرتك ( لو بتتكلم في رنج 100 الف ) ....

على العموم شوف الاحسن ...... و ربنا يبارك لك في العربية الجديدة ....
قديم 05-07-2010, 05:20 AM
damdam41 damdam41 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس مصطفى سالم
التخصص العملى: تكنولوجيا المعلومات

damdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of light

الف شكر اخوانى على الاهتمام و فعلا انا استفدت جدا من ارائكم لانها بينتلى حاجات مكنتش واخد بالى منها
بالنسبة للتيوتا افانزا هى عربية جامدة لكن انا مش بحب شكلها
ان شاء الله الاختيار هايبقى بين ماتريكس و كارينز و تريوس و ده هايتوقف على المبلغ اللى هاقدر اعصر نفسى و احطه مقدمة لانى عاوز احط مقدمة كبيرة عشان بكره التقسيط الطويل
و الف شكر مرة اخرى و ان شاء الله اعمل تقرير عن العربية اللى هاجبها منهم اول ما استلمها
قديم 05-07-2010, 05:32 AM
cairo2005 cairo2005 غير متواجد حالياً

cairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond reputecairo2005 has a reputation beyond repute

بص يا دامدام
انا بتفق تماما مع اخونا حازم خضر في اختياره للكارينز
وبتفق مع تحليل اخونا اليوز للعربيات المتنافسة
لكن انا عن نفسي برشح لك الكارينز وبكفاءة لان اقرب عربية لها هي الماتريكس وبصراحة فرق شاسع بين الاتنين
اللفينا ضيقة من جوة وتحس انها ميكروباس مش ملاكي
التيجو صيني وفيه مخاوف كتيرة منه
التريوس الحلو اللى فيها فوق ال140 الف
اما الكارينز اعلى فئة فيها الخليجي ب125 موديل 2011
عربية ممتازة بحر من جوة مريحة في قعدتها عكس الماتريكس وفي نفس الوقت لسة عربية مميزة مش زي الماتريكس قدمت اوي وكمان فيه ملحوظة غريبة مش عارف انا بس اللى واخد بالي منها ولا ايه
معظم اللى بيسوقوا الماتريكس ستات معرفش ليه