العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 02-03-2010, 08:49 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رينو فليوينس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك علي الموضوع يا زعيم
و العربية شكلها حلو و مميزاتها مناسبة جدا لسعرها
بس العربية محتاجة دعم كويس من التوكيل لان بصراحة سمعة رينو في سوقنا العجيب مش ولا بد
و شايف ان لو التوكيل فيه شوية ناس بتفكر كويس كان المفروض بعدوا الفلونس عن نطاق السيراتو عشان يكلوا حتة كويسة من السوق بس تقول ايه بقي ....
يعني هي جت عليهم ما هي بايظة بايظة
هوا فعلا التوكيل بخيل حبتين في الدعاية والإعلان وتحس إنه بيخنق العربية بش بيسوقها بس عموما الرينج السعري لافليوينس مظبوط عليها بالمللي أما السيراتو هيا الي عالية ياعني ياإما السيراتو تنزل شوية ياإما بلاش لأنو مش عايز أقول يعلوا الفليوينس لأنها المفروض تكون سعريا أعلى من السيراتو.
ptmnlo123per122 ومستنيين ردود بقيت الأعضاء محتاجين نعرف آرأهم عن العربية حتى لو كانت مش معلوماتهم.

قديم 03-03-2010, 02:35 AM
omarahmed612006 omarahmed612006 غير متواجد حالياً

omarahmed612006 is on a distinguished road

والله ياجماعة العربية دى شكلها روعة بره وجوه
ومع الامكانيات المتوفرة فيها المذكورة فى هذا التقرير مع سمعة رينو
والسعر المنافس اللى نازلة بيه المفروض يكون ليها نصيب كبير فى مبيعات هذه الفئة
بس الواحد متخوف من شوية حاجات ياريت لو حد من اصحاب الخبرة يفيدونا فيها
1- الخدمة فى التوكيل مستواها ايه
2- قطع الغيار اسعارها ايه يعنى فارقة كتير عن اليابانى(اللنسر والنيسان) اوالكورى(الهيونداى والكيا)
ولا متقاربة معهم
3- استهلاك البنزين فى الاوتوماتيك اخباره ايه
وهل هو قريب من استهلاكه فة اليابانى والكورى ولا ايه
4- الاعتمادية وهل الصاج قوى ولا ورق ذى الكليو القديمة
5- تحكم الكمبيوتر فى الصيانة الدورية والاعطال ذى الميجان يعنى كل شوية هتظهر مشكلة
تحتاج الذهاب للتوكيل
6- استهلاك البطارية ذى الميجان ولا ايه
7- قوة سحب السيارة عالية ولا متوسطه
قديم 04-03-2010, 08:01 AM

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarahmed612006 مشاهدة المشاركة

والله ياجماعة العربية دى شكلها روعة بره وجوه
ومع الامكانيات المتوفرة فيها المذكورة فى هذا التقرير مع سمعة رينو
والسعر المنافس اللى نازلة بيه المفروض يكون ليها نصيب كبير فى مبيعات هذه الفئة
بس الواحد متخوف من شوية حاجات ياريت لو حد من اصحاب الخبرة يفيدونا فيها
1- الخدمة فى التوكيل مستواها ايه
2- قطع الغيار اسعارها ايه يعنى فارقة كتير عن اليابانى(اللنسر والنيسان) اوالكورى(الهيونداى والكيا)
ولا متقاربة معهم
3- استهلاك البنزين فى الاوتوماتيك اخباره ايه
وهل هو قريب من استهلاكه فة اليابانى والكورى ولا ايه
4- الاعتمادية وهل الصاج قوى ولا ورق ذى الكليو القديمة
5- تحكم الكمبيوتر فى الصيانة الدورية والاعطال ذى الميجان يعنى كل شوية هتظهر مشكلة
تحتاج الذهاب للتوكيل
6- استهلاك البطارية ذى الميجان ولا ايه
7- قوة سحب السيارة عالية ولا متوسطه
والله الإستفسارات دي فعلا مهمة ياعني ليه مثلا مانقارنشي بينها وبين السيارات الي نازلة معاها في نفس الفئة زي السيراتو مثلا والكرووز.
عموما ياريت حد يفيدنا في الموضوع ده.

قديم 07-03-2010, 01:28 AM
krim71 krim71 غير متواجد حالياً

krim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to behold

انا روحت معرض عندنا في اسماعيلية لاقيت عنده العربية بأول 3 فئات الاولى ب116 و التانية ب130 و التالتة مش عارف المهم العربية شكلها تحفة الصراحة شكلها ملفت اوي و فخمة بطريقة رهيبة
بس الراجل صاحب المعرض قعد يشتملي فيها و يقولي نصيحة مني بلاش دي في الاخر رينو و انت هتدفع 130 الف دول مش مبلغ قليل تقوم راميهم كده في عربية رينو سعر اعادة البيع بيبقى بالنص و انت ممكن بالسعر ده تجيب عربيات تانية كتير احسن منها و ممكن تزود 15 و تجيب فكترا و قعد يقولي كلام من ده
قديم 07-03-2010, 04:38 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة krim71 مشاهدة المشاركة

انا روحت معرض عندنا في اسماعيلية لاقيت عنده العربية بأول 3 فئات الاولى ب116 و التانية ب130 و التالتة مش عارف المهم العربية شكلها تحفة الصراحة شكلها ملفت اوي و فخمة بطريقة رهيبة
بس الراجل صاحب المعرض قعد يشتملي فيها و يقولي نصيحة مني بلاش دي في الاخر رينو و انت هتدفع 130 الف دول مش مبلغ قليل تقوم راميهم كده في عربية رينو سعر اعادة البيع بيبقى بالنص و انت ممكن بالسعر ده تجيب عربيات تانية كتير احسن منها و ممكن تزود 15 و تجيب فكترا و قعد يقولي كلام من ده
ptmnlo123per144ptmnlo123p er1106ptmnlo123per111ptmn lo123per144 بص مش عارف أقولك إيه جالي كوكتيل إحباط كدة على خيبة أمل على حاجات كتير كدة تصدق اني صاحب المعرض ده حرام يتعامل أصلا مع أي جمهور.
مشكلة الرينو بس في مصر إنما هيا عربية محترمة جدا جدا دا بالنسبالي ثانيا لما أنا أجيب عربية بـ 130 ألف دي أنا مش ناوي في المستقب لالقريب أغيرها أو أقلبها وأشوف حاجة تانية دي عربية عمر أو ممكن تقول عليها كدة الفئة دي كلها مؤخرتها (مع الإعتذار) تقيلة شوية في البيع.
ولاكن الرينو لا غبار عليها غير بسبب سياسات السوق المصرية فقط.