العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 14-01-2011, 09:14 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أه فى الريموت

متشكر ليكم على الرد يا عمرو ومحمود .

امبارح أستطعت أفتح الريموت بنفسى الحكاية مش كانت صعبة. أخذت الحجر للساعاتى وقاسة بالجهاز وقالى لى الحجر كويس ومش عاوز يتغير. مش وثقت فى كلامة ورحت لواحد تانى وقاسة برضوا بالجهاز عنده وقالى هو كمان الحجر كويس ومش محتاج يتغير. الحجر مش غالى دة 6 جنية بس. الحقيقة أنا مش عارف إذا كانت العربية فيها سنتر لوك ولا لا أصلا. المتأكد منه إنه مش فيها إنذار. أرجع أسأل نفسى طيب ليه الراجل أدانى الريموت لو مش نافع للعربية.. مش فاهم. العربيات اللى زيها فيها المركة والموديل فيها سنتر لوك. هل ممكن تكون العربية دى مش فيها سنترلوك.

لو سمحتم ممكن تنصحونى أعمل أيه. أنا عاوز أتأكد الأول إن العربية فيها سنتر لوك أو إنذار. هو الأجهزة دى فين فى العربية. أعرف منين ان العربية فيها سنتر لوك ولا لا..... أنا حيران...
قديم 14-01-2011, 10:25 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

هى العربية ياباشا أكيد فيها سنترلوك أو أنذار على الأقل, أو الأثنين مع بعض.

الأنذار بيبقى غالبا فيه لمبة صغيرة على التابلوه من فوق عند القايم, بتشوفها من بره العربية وأنت واقف جنبها, ولما العربية بتتقفل بالريموت, الأنتظار بينور مرة أو مرتين, واللمبة اللى على تابلوه العربية بتنور وتطفى بصورة متقطعة علشان تدل على أن الأنذار شغال, ده غير أن لو حصل خبطة مثلا على جسم العربية السرينة هتشتغل, وكمان بيبقى فيه وحدة تحكم للأنذار تحت الكبوت, وراكب تحت الكبوت برضه البوق بتاع السرينة (لو فى سرينة فى النظام ده أصلا)

أما السنتر بكل بساطة, لما بتدوس على زرار القفل فى الريموت, بيقفل المسوجر بتاع الأبواب عن بعد, ولو راكب جوه العربية وقفلت المسوجر بتاع باب السواق باقى الأبواب بتقفل مسوجر.

لو مبتحصلش أى حاجة من دى, أو أى علامة خالص مع دوسة حضرتك على أى زرار فى الريموت, ياريت حضرتك تروح لكهربائى أو متخصص يشوف أيه النظام بالظبط, ويكشف على الريموت علشان كده محدش فاهم حاجة

بالتوفيق ياباشا

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 15-01-2011, 01:04 AM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

اقول اى انجيكشن باشا قال كل شئ التاكيد لانزار افتح الكابوت وشوف هتلاقى زى سماعة صغيرة على شكل هورن صغير شوفها ورد عالية وبالنسبة للسنتر يتحدد مع وجود انزار

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 15-01-2011, 06:28 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

أولا شكرا على الرد والمساعدة....

اللى متأكد منه دلوقتى أن العربية مش فيها إنذار أولا لأن اللمبة اللى على التابلوة مش موجودة وكمان مش موجود السماعة اللى قال عليها الأستاذ محمود. السماعة الموجودة هى سماعة الكلاكس ودى موجودة قدام الريدياتير. يبقى نستبعد وجود إنذار تماما

الأن عاوز أتاكد من وجود السنتر لوك. هو شكل السنتر لوك ايه؟ وفين مكانه فى العربية؟ الحقيقة أنا جربت مرتين ثلاثة الربموت جنب العربية ومكنش بيعمل اى حاجة.. هل هناك من إقتراح ممكن نعمله..

تعرفوا إية اللى ينرفز. أنا فى المنوفية ودى محافظة عملة زى الأرياف. مش تلاقى فيها صنايعى يفهم فالعربيات الكمبيوتر والحاجات دى. هما شطار أوى فى القديم ويخلوا العربية القديمة عربية سباق بس لحد الكمبيوتر والجديد نقول Stop . تصدقوا أن مش فى ولا سكنر للكشف على العربيات هنا. ولا كمان ترصيص كمبيوتر للعجل ولا جهاز للكشف عن كبس الماتور زى اللى بأسمع عنه إنه منتشر فى القاهرة. الواحد ساعات بيحس إنه العربية دى مش تستحق تعيش فى البلد دى لإنها هتتبهدل لو عطلت من كل ميكانيكى يلعب فيها شوية ويعمل نفسة فاهم...

أرجو المساعدة إن أمكن. مع الشكر
.
قديم 15-01-2011, 06:56 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

بالنسبة للسنتر لوك انت عارف باب السواق هتلاقى فى زرار المسوجر طبعا عرفو بص يا سيدى انت تقفل المسوجر دة لو قفل الابواب يعنى سوجر الابواب والموضوع دة طبعا مع فتح المسوجر كمان كل يفتح هو دة السنتر لوك

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت