العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 14-04-2010, 11:29 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ولهذا لم تدخل السيارات الصينى "أوروبا"

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ROMEOOO مشاهدة المشاركة

التويوتا كورولا ديه كان صاحب صاحبي بيسوءها وشد على 180 الفجر في المارغني من سنتين ودخل في عمود
العربية اتقسمت كده كان جنبه واحد صاحبه مامتش الحمد لله بس هو مات الله يرحمه ديه خطورة التهور يا جماعة وهو كان عنده 16 سنة ايامها كان باباه بيسيبوا بالعربية وديه صورته

مع أحترامى الشديد كلامك غريب أوى أزاى العربية تتقسم نصين من ضربة عمود كلام غير واقعى لأن واضح آثار المنشار جداا ثايا أزاى صاحبة نجى وهو كرسيه مخلوع خالص
قديم 14-04-2010, 01:08 PM
الصورة الرمزية محمدقابل
محمدقابل محمدقابل غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب مصرى متزوج اعمل مربى دواجن
التخصص العملى: صاحب مزرعة دواجن
هواياتي: القرأة والرياضة وركوب الدراجات النارية وصيد الاسماك

محمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to behold
رد: ولهذا لم تدخل السيارات الصينى "أوروبا"

لكل حادث ظروفه ولا الاميرة دبانا لما ماتت كانت راكبة مرسيدس صناعة الصين
قديم 15-04-2010, 10:07 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

أحب بس ألفت نظرك لحاجة أن أختبارات الأمان فى أوروبا برضه بيختبروا العربية من ناحية الأمان من الأجانب يعنى بعد عنك بيجيبو مقطورة تدعس العربية من الجنب عشان يشوفو قوته العربية والحمد لله الصينى فشل بجداره

بجد بس اسمحلى اوضحلك ان اللى بتتكلم عنه ده اسمه Side Impact Tests

,واسمحلى اوضحلك انواع اختبارات الكراش تيستCRASH TESTS
  1. تصادم التحطم الامامى (FRONT IMPACT TESTS)
ودى معناها ان العربية بتصدم من الامام بحائط او سيارة (يشمل الاثنين) وبيتاكدوا منه من قدرة العربية على توزيع طاقة الاصطدام وتقليل وصولها للكابينة وكمان التاكد من الايرباج وانها فتحت ولا لا ولما فتحت سببت اى مشاكل وفتحة فى الوقت المناسب ولا لا

2. تصادم التحطم الجانبى (SIDE IMPACT TESTS)

واللى اتشرفت ووضحت بس احب اصححلك ان الاختبار ده بيقيس قدرة العربية بتصميمها على امتصاص الطاقة الناتجة من الاصطدام ومدى تاثر الراكب بالتصادم وبيستخدموا فى الاختبار ده الدمى فى الغالب

3. اختبار تحطم اثناء الانقلاب (roll over tests)

يعنى لما العربية تتقلب هل قوايم العربية قوية كفاية لتحتمل الانقلاب ولا لا

4. Offset tests

وده اختبار بين السيارة واخرى بس مش بصورة مباشرة ومتواجهة وبرضه للتاكد من المقدمة

5.سيارة قديمة ضد سيارة حديثة

وده بيتم بين عربيتين احدهما كبيرة والاخرة صغيرة او جيلين مختلفين من نفس الموديل

ويعنى بعيد عنك برضوا الاجانب مابيعملوش اختبار التصادم من الجانب بس بيعملوا كل اختبارات السامة اللى فاتت

ثانيا أزاى حضرتك عايز تقارن الفيرنا بa516 حضرتك لو ركبتهم هاتعرف الفرق أكيد لأن حضرتك لو خبير هاتعرف أن دى فئة ودى فئة تانية خالص

اولا ايه مفهوم فئة بالنسبة ليك على حسب علمى انت لو عارف فئات العربية ماكنتش حتقول كده

ابدا بسعة الموتور

الاسبيرانزا موتورها
سعه المحرك 1600 سى سى و يتكون من 4 اسطوانات
تصل قوه المحرك الي 117 حصان
العزم 147/4300

الفيرنا موتورها

محرك 1600 سى سى ويتكون من 4 اسطوانات
قوه المحرك 106 حصان
العزم (144/3000 Nm/RPM)

يعنى واضح انها نفس فئة المحرك

ثانيا بالنسبة للابعادالخارجية

الاسبيرانزا

الطول 4552 مم
العرض 1750مم
الارتفاع 1483 مم
قاعدة العجلات 2600 مم

الفيرنا

الطول 4214 مم
العرض 1679 مم
الارتفاع 1394 مم
قاعدة العجلات 2441 مم

ومن الابعاد
بيتهيالى الفروقات مش بعيدة زى الموتور

وكمان الفئة السعرية متقاربة الى حد كبير جدا

وكمان اسمحلى اوضحلك حاجة وزنالاسبيرانزا 1290كجم
ووزن الفيرنا 1022كجم فالسبيرانزا اتقل وزنا وموتورها اقوى كقدرة حصانية وعزم الفيرنا اقوى عشان وزنها اخف

ومن تجربيتى فى سواقة الاثنين

اقولك عيوب كل من السيارتين

الاسبيرانزا

عفشتها مش ناعمة اوى
السيارة ثابتة لحد 140 مقبول ومجربتهاش اعلى
خامتها الداخلية متوسطة الجودة بس باى حال افضل من الفيرنا

الفيرنا
خامتها الداخلية سيئة
موتور اقوى مما تحتاج اليه العربية(الموتور مش متناسب مع العربية )
ثابة كوسيس لحد 120 والثبات بيقل

الاسبيرانزا الفرامل الامامة والخلفية ديسكات والفيرنا الامامية فقطديسكات والخلفية طنابير
والاسبيرانزا 2 ايرباج وABS + EBD فى حين الفيرنا مفهاش

والاثنين فيهم عيوب ومافيش عربية كاملة فى الدنيا كل عربية لازم فيها عيوب
وسامحنى على عدم خبرتى

قديم 15-04-2010, 11:43 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

[/i][/u][/color]

اولا ايه مفهوم فئة بالنسبة ليك على حسب علمى انت لو عارف فئات العربية ماكنتش حتقول كده

ابدا بسعة الموتور

الاسبيرانزا موتورها
سعه المحرك 1600 سى سى و يتكون من 4 اسطوانات
تصل قوه المحرك الي 117 حصان
العزم 147/4300

الفيرنا موتورها

محرك 1600 سى سى ويتكون من 4 اسطوانات
قوه المحرك 106 حصان
العزم (144/3000 Nm/RPM)

يعنى واضح انها نفس فئة المحرك

ثانيا بالنسبة للابعادالخارجية

الاسبيرانزا

الطول 4552 مم
العرض 1750مم
الارتفاع 1483 مم
قاعدة العجلات 2600 مم

الفيرنا

الطول 4214 مم
العرض 1679 مم
الارتفاع 1394 مم
قاعدة العجلات 2441 مم

ومن الابعاد
بيتهيالى الفروقات مش بعيدة زى الموتور

وكمان الفئة السعرية متقاربة الى حد كبير جدا

وكمان اسمحلى اوضحلك حاجة وزنالاسبيرانزا 1290كجم
ووزن الفيرنا 1022كجم فالسبيرانزا اتقل وزنا وموتورها اقوى كقدرة حصانية وعزم الفيرنا اقوى عشان وزنها اخف

ومن تجربيتى فى سواقة الاثنين

اقولك عيوب كل من السيارتين

الاسبيرانزا

عفشتها مش ناعمة اوى
السيارة ثابتة لحد 140 مقبول ومجربتهاش اعلى
خامتها الداخلية متوسطة الجودة بس باى حال افضل من الفيرنا

الفيرنا
خامتها الداخلية سيئة
موتور اقوى مما تحتاج اليه العربية(الموتور مش متناسب مع العربية )
ثابة كوسيس لحد 120 والثبات بيقل

الاسبيرانزا الفرامل الامامة والخلفية ديسكات والفيرنا الامامية فقطديسكات والخلفية طنابير
والاسبيرانزا 2 ايرباج وABS + EBD فى حين الفيرنا مفهاش

والاثنين فيهم عيوب ومافيش عربية كاملة فى الدنيا كل عربية لازم فيها عيوب
وسامحنى على عدم خبرتى
يا أخى العزيز يا أخى العزيز الكريم أنا مجبتش حاجة من عندى الموضوع بتاع الفئات ده موجود فى المنتدى والموضوع مش موضوع سىسى ولا غيره والدليل أن الباسات 1400 سى سى فهل الأسبيرانز ال1600 أفضل منها؟

ثانيا أنا مش عدو للأسبيرانزا بلعكس أنا بيعجبنى جدا تصميمهما والبرلينس بسم الله مش شاء الله حاجة تانية لكن أنا فى الأخر عايز أسئل كل واحد فيكم هو ميتسوبيشى زى الأسبيرانزا؟دى حاجة ثانيا فوق هاتلاقى أختبار سلامة لعربية صينى وعربية يابانى أنا عايز رأيك يا أخى
قديم 16-04-2010, 12:06 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

يا أخى العزيز يا أخى العزيز الكريم أنا مجبتش حاجة من عندى الموضوع بتاع الفئات ده موجود فى المنتدى
استاذى الفاضل تقسيمة المنتدى حسب بلد المنشا وليست حسب جودة او امان العربية
والموضوع مش موضوع سىسى ولا غيره والدليل أن الباسات 1400 سى سى(الباسات 1600 سى سى مبدئيا فهل الأسبيرانز ال1600 أفضل منها؟عربية ب180 الف وعربية ب70 الف اكيد ماينفعش تقارن والمقارنة بتيجى لسعر متقارب والسعة الموتور متقاربة ونوعية الشكل سيدان او هاتشباك وهكذا ومن هنا نقارن بين العربيات

ثانيا أنا مش عدو للأسبيرانزا بلعكس أنا بيعجبنى جدا تصميمهما والبرلينس بسم الله مش شاء الله حاجة تانية لكن أنا فى الأخر عايز أسئل كل واحد فيكم هو ميتسوبيشى زى الأسبيرانزا؟ وهل وانت بتدفع 70 الف زى 145 الف؟ وبنقارن عربية ب145 الف ب70 الف ضعف ثمنها دى حاجة ثانيا فوق وماينفعش هاتلاقى خبرة اليابان فى انتاج العربيات كام والصين كام وبالتالى الفرق الكبير فى السعر أختبار سلامة لعربية صينى وعربية يابانى أنا عايز رأيك يا أخى

انا ليا استفسار والعربيات الموجودة فى مصر هل تعتقد انها امنة كفاية زى الفيرنا والانوس بالنسبة للاتحاد الاوربى لا طبعا الامان اللى اوربا عاوزاه مش موجود الا فى العربيات مرتفعة الثمن وعلى الاقل الصينى معظمه فيهABS&EBD ودول من اهم وسائل الامان

وانا مش محب للصينى للدرجة دى وانا مش معايا عربية صينى للعلم فقط بس انا بتكلم احقاقا للحق
وشكرا