العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 07-01-2012, 03:45 AM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rabet007 مشاهدة المشاركة

صباح الفل على احلي فيرناوية انا عندي مشكلع غريبه كده
انا لما اجي ادوس فرامل بسمع تكه كده من ادام او من وار والله ما عارف احدد مصدر الصوت منين
ياتري الصوت ده سببه ايه ممكن علشان اكون حاطط حاجة في الشنطه او عيب من الرجلاش ام ماذا
وكل سنه وحضراتكم طيبين
السلام عليكم
اول حتجه تبص علي رجلاش الفرامل ممكن يكون منه
2- تيل الفرامل الأمامي (ليه كلبس) لو لسا مغير التيل ممكن سايب أو ممكن يكون التيل هواا (نعيم) فا التيل بيتحرك فى مكانه من ضغطه الفرامل
أول ماتسمع صفاره مع التكه أغسل التيل أو نضفه بالهوا (الأفضل شيله ونضفه) لأن الصفاره ديه يا تراب أو كلبس التيل بيحك فى الطنبور يبقى لازم تغير التيل علشان ميعملش ريجه فى الطنبور

Ahmed Felefel
قديم 07-01-2012, 04:07 AM

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mm_champion مشاهدة المشاركة

لو سمحت عايز اعرف سعر رفرف امامي للفيرنا جديد من التوكيل بكام ولو جبته من بره يبقى تكلفته كام بالتركيب وشكرا
السلام عليكم
أضافه لرد أ/ أحمد كار مع شكره
الرفرف الأمامي للفيرنا ب 125 جنيه (مش توكيل) أنا بركب فيرنا من 7 سنين والتوكيل أشتغاله
أنا بجيب حاجه التوكيل من بره ونفس الخامه والكفائه والمنشأ والنوع........هو هو تبكل والسعر أقل النص ولما بغلب بجيب استيراد خارج
لو أنت من الأسكندريه يبقى أطلس (صلاح الدين - فيكتوريا) وأنصح بفيكتوريا صاحب المحل أسمه حنا وهيجبلك لبن العصفور بس بيحب الفصال
لو فى القاهره _ فى 6 أكتوبر المول ألى بعد ميدان فودافون محل أسمه الفتح صاحب المحل أسمه أحمد وميزته أنه بيتقى الله فى البيع والشراء (رجعتله سير بعد شهر ووالله بطيب نيه رجعه) ومش بيفاصل والسعر محدد وأقل من السوق
التركيب زي ما أ/أحمد قال 50 جنيه حلال أوي

Ahmed Felefel
قديم 07-01-2012, 05:00 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abosamra مشاهدة المشاركة

مساء الخير خبطت فى الرصيف بالعجلة الأمامية يمين و الجنط اتعوج ، رحت استعدلته عند بتاع الكاوتش بس حاسس انالعربية مس زى الآول وباسمع صوت صفارة من ناحية العجلة زى صوصوة خصوصا فى السرعات القليلة ايه الحل الترصيص و لا اغير الجنط و ينفع اغير جنط واحد؟
السلام عليكم
أولا ألف سلامه والحمد لله جت فى الصفيح وانت بخير بحمد الله
أنت عندك حوار طويل بس سهل بأذن الله - ونمسك الموضوع بالترتيب
أنا حتكلم عن مشكلتك وأشرح حبت حاجات فى السكه

1- الجنط
الجنط مينفعش تعدله عند بتاع كاوتش لازم عند واحد بتاع تصليح جنوط علشان يظبط ميزان ميه علي القطر كله (أي عوجه بسيطه تبرجل العربيه)
بتوع تصليح كاوتش
- الأسكندريه ( ميدان كابو فى الحضره أسمه الحاج محمود) لو جنط عادي 30 جنيه لو نيكل 90 جنيه
- القاهره (شارع الملك الصالح من الكرنيش أسمه مينا) جنط عادي 20 جنيه
بدل الفرده المخبوطه وحطها ورا وشوف (لو لسا الصوت يبقى حوار من ألي تحت) بس فى كل الحالات لازم تظبط الجنط ولو سليم حيقولك ده سليم (مش حتخصر المشوار أهو تطمن)

2- رمان البيل
وده بالبلدى عباره عن مجموعه بلي فى علبه وبيلفو
لو باظ حتسمع صون ونه مع السرعه وممكن يروح مع السرعه العاليه لو الرمان مش بايظ تماما
رمان البيل الأمامى بيعمل 120 جنيه (فرده واحده مش طقم) الطقم صعب تلاقيه وده ب 200 جنيه

3- الصره
لازم تشيك عليها (انا مش عارف سعرها ) بس لو معوجه لازم تغيرها فورا علشان ديه تؤثر على الطنبير وبالتالى تاكل كاوتش وتيل

4- المساعد
لازم تشيك عليها (والمساعد مكون من 3 أجزاء)
أ) البطاحه , وديه ألي محمله المساعد علي جسم العربيه , شغلتها أن حمل المساعد ميسمعش فى جسم العربيه
لو الخبطه هزت البطاحا أو مسمار ريح أي هزه فى المساعد تسمع فى كل جسم السياره يعنى صوصوه وهوهوا وكل الحيوانات
ب) الياي , السوسته بالبلدي ألي بين المساعد والبطاحه , وديه صعب تتعوج بس مع الزمن بتريح, بس شيك علي الجلب ألى بين البطاحه والياي (لو بيظه مش حتسمع صوصوه بس حتسمع تكه فى المطبات

ج) المساعد نفسه وده لو لاحظت ماسورتين بيدخلو فى بعض شبه المنفاخ لو المساعد بايظ تعرف أزاي (1- هز العربيه من فوقه بالظبط وبعدين من فوق المساعد التانى لو لقيته ناشف فى الرد لفوق يبقي يتغير )(2- تلاقي زيت على المساعد ) وفى كلا الحالتين لازم تغير المساعدين (2) فورا
طقم المساعد الأمامي 400 الي 500 جنيه وطبعا فيه ب 250 جنيه بس ده ممكن لو انت غاوي تغير مساعد كل شهر
أنا بستخدم نوع أسمه مندو وده ب 450 جنيه وزي الفل
طقم المساعد الخلفى مندو ب 380 جنيه

وطبعا لازم تظبط زوايا و ترصص

مستنى ردك وطمني عملت أيه

Ahmed Felefel
قديم 07-01-2012, 05:15 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 مشاهدة المشاركة

هناك زيت اسمه فيسكو 3000 بيقعد 10000ك وممتاز جدا بيعتمد على خاصية درع الحماية للمحرك ويعمل على تنظيف المحرك وحمايته من التآكل الزيت صناعة انجليزية ومعبأ فى الامارات وتمنه 120ج ويباع فى محطات كارجاس
السلام عليكم
تونسي باشا
أنا معلوماتى أن فيسكو هو زيت ممتاز ولكن لسيارات الغاز وليس البنزين ودرع الحمايه فى غرفه الحرق من أضرار التأكل ألي بيسببه الغاز
لآن أحد دعايا الغاز أن ب 120 جنيه زيت العربيه تمشى 10,000 كيلو وكارجازهى محطات غاز
ممكن تكون معلومتي خطأ ويا ريت لو حد يفيدنا (أصل لو بالشكل ده يبقى التوفير كله) علشان شيل هيلكس و موبيلXHP الأثنين 5000 كيلو ب 120 جنيه برضه

Ahmed Felefel
قديم 09-01-2012, 04:40 AM
mony_tornado2000 mony_tornado2000 غير متواجد حالياً

mony_tornado2000 is on a distinguished road

متشكر جدا اخي الفاضل لمساعدتك لكل الاعضاء
لي استفسار
كان عندي شوية خبطات وحكات في العربية
انا معايا فيرنا 2012 وملحقتش افرح بيها فقلت اظبط الا فيها
فلجئت لمركز صيانة خاص بغبور هوا بصراحة كل الخبطات ولكنها موجوده
لكن حاجة غريبة بعد ماستلمت العربية لو عديت ال 80 ك مثلا وامسك فرامل الاقي رجرجة في الدواسة والدريكسيون فمن الموقع هنا وتفاعل الاعضاء اتاكدت انها طنابير
ورحت لمكانيكي اكدلي انها طنابير وقال انه عاوز يغيرها
مش فاهم حاجة طنابير ايه الا بعد 6000 ك
ينفع اخرط ولا اغير ولا اسيبها علي كده انا في حيرة ارجوا الاهتمام

الكلمات الدليلية
مشاكل الفيرنا