العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 09-10-2012, 08:27 PM
yo85258 yo85258 غير متواجد حالياً

yo85258 is on a distinguished road
افتراضي استفسارات بخصوص لانوس 1

السلام عليكم
انا الحمد الله لسه جبت دايو لانوس1 موديل 2000..........بس كنت عاوز مساعدكم في كام نقطه.
1- فوانيس العربيه الخلفيه اللي هي نايمه ..فكده هي لانوس 1 بس انا لما جيت اراجع الـVin number لقيته مش ذي الكتالوج ما بيقول KALT من الشمال..... الموجود عندي EATF.... يبقي كده مش كوري؟؟ فممكن توضيح.
2-في وصله من اعلي المحرك موصله لدخول الهواء اعتقد 1 بوصه......ده فيها خرم ....اعمل في حاجه ولا فكك.....

3-الانذار بتاعها انا مش فاهمله حاجه و الريموت في اربع زراير من 1 الي 4 من غير علامات........لو حد فاهم فيهم حاجه يقولي.......

اسف علي الازعاج بس معلش سامحوني
قديم 09-10-2012, 09:52 PM
هانى عيسى حسان هانى عيسى حسان غير متواجد حالياً

هانى عيسى حسان is a jewel in the roughهانى عيسى حسان is a jewel in the roughهانى عيسى حسان is a jewel in the rough
مبروك رد: استفسارات بخصوص لانوس 1

- فوانيس العربيه الخلفيه اللي هي نايمه ..فكده هي لانوس 1 بس انا لما جيت اراجع الـVin number لقيته مش ذي الكتالوج ما بيقول KALT من الشمال..... الموجود عندي EATF.... يبقي كده
مش كوري؟؟ فممكن توضيح.
بالنسبه لموضوع الفوانيس اللى بالعرض ده 1 واللى بالطول تبقى 2 وال1 كورى مفيهاش كلام واللخبطه بتاعه الكتالوج يبقى كده الكتالوج مش بتعها
في وصله من اعلي المحرك موصله لدخول الهواء اعتقد 1 بوصه......ده فيها خرم ....اعمل في حاجه ولا فكك.....
بالنسبه للخرطوم لو انت تقصد الخرطوم الصغير اللى واصل فى الخرطوم الكبير السوسته اللى رايح على الفلتر يبقى لازم تتغير لانها كده هتاخد تراب وتدخله على البوابه لان الخرطوم ده بياخد بخار الزيت ويروح بيه على البوابه علشان يعمل عمليه تلين للفتحه بتاعه البوابه
الانذار بتاعها انا مش فاهمله حاجه و الريموت في اربع زراير من 1 الي 4 من غير علامات........لو حد فاهم فيهم حاجه يقولي.......
فى موضوع الريموت الاربع زراير دول المفروض ان فيهم واحد بيفتح واوحد بيقفل والاتنين التانين واحد يعمل العربيه صامت يعنى العربيه تنور بس والتانى يعمل الانذار وعلشان تعرف المفاتيح كل واحد منهم بيعمل ايه يبقى حضرتك لازم تجرب زرار زرار وهتعرف وظيفه كل واحد منهم يا اما تشيله وتجيب واحد وولف جديد وتريح دماغك
يارب اكون قدرت افيدك والف مبروك وربنا يكفيك شرها

التعديل الأخير تم بواسطة هانى عيسى حسان ; 09-10-2012 الساعة 09:58 PM
قديم 09-10-2012, 10:34 PM
yo85258 yo85258 غير متواجد حالياً

yo85258 is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسارات بخصوص لانوس 1

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى عيسى حسان مشاهدة المشاركة

- فوانيس العربيه الخلفيه اللي هي نايمه ..فكده هي لانوس 1 بس انا لما جيت اراجع الـVin number لقيته مش ذي الكتالوج ما بيقول KALT من الشمال..... الموجود عندي EATF.... يبقي كده
مش كوري؟؟ فممكن توضيح.
بالنسبه لموضوع الفوانيس اللى بالعرض ده 1 واللى بالطول تبقى 2 وال1 كورى مفيهاش كلام واللخبطه بتاعه الكتالوج يبقى كده الكتالوج مش بتعها
في وصله من اعلي المحرك موصله لدخول الهواء اعتقد 1 بوصه......ده فيها خرم ....اعمل في حاجه ولا فكك.....
بالنسبه للخرطوم لو انت تقصد الخرطوم الصغير اللى واصل فى الخرطوم الكبير السوسته اللى رايح على الفلتر يبقى لازم تتغير لانها كده هتاخد تراب وتدخله على البوابه لان الخرطوم ده بياخد بخار الزيت ويروح بيه على البوابه علشان يعمل عمليه تلين للفتحه بتاعه البوابه
الانذار بتاعها انا مش فاهمله حاجه و الريموت في اربع زراير من 1 الي 4 من غير علامات........لو حد فاهم فيهم حاجه يقولي.......
فى موضوع الريموت الاربع زراير دول المفروض ان فيهم واحد بيفتح واوحد بيقفل والاتنين التانين واحد يعمل العربيه صامت يعنى العربيه تنور بس والتانى يعمل الانذار وعلشان تعرف المفاتيح كل واحد منهم بيعمل ايه يبقى حضرتك لازم تجرب زرار زرار وهتعرف وظيفه كل واحد منهم يا اما تشيله وتجيب واحد وولف جديد وتريح دماغك
يارب اكون قدرت افيدك والف مبروك وربنا يكفيك شرها
بجد انا مش قادر اقولك انك بردك ده ريحتني قد ايه علشان حوار انه مش كوري ..شغل دماغي و الشيء اللي زود القلق ده اني لقيت الوحه السوده بتاعت Vin مكتوب عليها كلام مترجم عربي ذي الموديل و السنه و كده ...فزود شكي اكتر..........جزاك الله خير

بخصوص وصله التبخير فباذن الله هغيرها ...و الريموت هلعب فيه لغايط ما افرق بين كل زرار و ربنا يكون في عون الجيران من صوت الانذار بقي
انا هستني شويه علشان انا جديد في السواقه و بعد كده هدخل علي الانذار و التعديلات و الدلع كله ))))))))))))))
قديم 10-10-2012, 02:06 AM
الصورة الرمزية ميدو عمر ايمن
ميدو عمر ايمن ميدو عمر ايمن غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن انور عبد الحليم ((ابو ميدو وعمر ))
التخصص العملى: مدرس اول أ لغة انجيزية - مدرب محترف - Oracle- Java -Thinkquest - ICDL
هواياتي: التكنولوجيا - الكمبيوتر - السيارت

ميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسارات بخصوص لانوس 1

: 018A1D~146: