العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-07-2013, 04:36 AM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

السلام عليكم
ممكن اعرف ايهما افضل اوبترا اوتوماتيك ام نيسان صنى اوتوماتيك الشكل القديم من ناحيه الثبات وقطع الغيار والاعتماديه والبنزين واعاده البيع وقله الاعطال وعيوب ومميزات السيارتين
وصور العربيات اهى
اولاً النيسان صنى
لأوبترا افضل فى الآتى
صالون اوسع بمراحل وبخاصه الكنبه الخلفيه
قطع غيار ارخص واكثر توافراٌ
تقريباٌ ارتفاع الأتنين عن الأرض واحد والأتنين مش بيحكوا على المطبات حتى وهما محملين
الأوبترا عفشه اريح وتكنولوجيا اعلى ( الأوبترا عفشه خلفيه مستقله بعكس الصنى عفشه متصله )
الأوبترا تقفيل كورى , الصنى تقفيل مصرى

عيب الأوبترا ان صاجها ضعيف زى كل الجديد

انا وانا بشترى وبعد ركوبى الأتنين فضلت الأوبترا

وكان اختيارى فى محله من افضل العربيات اللى ركبتها

وعلى العموم انا ببيعها بس هى مانيوال

لأنى مش بركب غير المانيوال

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 18-07-2013, 03:10 AM
morooo89 morooo89 غير متواجد حالياً

morooo89 will become famous soon enough
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

انا شاء الله هجيب عربيه بالتقسيط كنت ناوي علي ماروتي وبعدين شوفت السزوكي الالتوو 800cc عجبني شكلها وتفرق 1500 جنيه تقريبا عن الماروتي .. وبعدين الجيلي الباندا برده لقيتها ب 50000 بس مش عارف بعد ما الماروتي وصلت الايام دي 46000 الجيلي باندا بقت بكام
معلش طولت عليك عايز اعرف الافضل ماروتي .. سزوكي التو 800 cc جيلي باندا .. واعاده البيع برده اخبارها ايه مع انها متهمنيش اوي ... والجيلي الباندا دي ماتورها صناعه ايه

انا علي فكره طويل وباخد حاليا تدريب قياده في مركز تدريب بس بتعلم بسرعه الحمد لله
شكراا جزيلاا
قديم 19-07-2013, 06:02 PM
amr_yosf666 amr_yosf666 غير متواجد حالياً

amr_yosf666 is on a distinguished road
للاهمية رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

مازدا 3 هاى لاين 2008
ارجو المساعدة فى تسعير مازدا 3 موديل 2008 هاى لاين ماشية 180000 كم سفر فابريكة برة و جوة فيها الازاز الامامي فى شرخ و الفانوس الزينون اليمين مش شغال وكمان ماكينة الازاز الخلفي اليمين مش شغالة ، اشتريها ولا لأ وبكام ؟؟ وكام سعر قطع الغيار المطلوبة؟ ضرورى اليوم لو سمحتم
قديم 19-07-2013, 06:45 PM
الصورة الرمزية re3at
re3at re3at غير متواجد حالياً

re3at is on a distinguished road

السلام عليكم
دى أول مشاركة ليه فى المنتدى بس بصراحة الموضوع جميل و مفيد
كنت عايز أسأل حضرتك مابين لانوس سواء شيفرولية أو دايو أو رينو كليو
و شكرا على تعبك و مجهودك
قديم 19-07-2013, 07:14 PM
فالح فالح غير متواجد حالياً
من انا؟: محامى بالأزهر الشريف
التخصص العملى: محامى
هواياتي: كمبيوتر - هواية اصلاح الأجهزة

فالح will become famous soon enough

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمةالله وبركاتة
ماهو رأى حضرتك فى السيارة سوزوكى سويفت ديازر حديث 1500 س س وهل هناك سيارات أفضل منها فى نفس السعر واطلب مواصفات هذة السيارة وسعرها حاليا وقطع الغيار وشكرا