العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 02-03-2011, 01:11 AM
abullahalbadry abullahalbadry غير متواجد حالياً

abullahalbadry is on a distinguished road
للاهمية مقارنه بين لانسر 2006 و اسكودا فانتازيا 2011

أنا أنوى شراء سياره جديده ، وأمامى العديد من الخيارات ، ومن ضمن هذه الخيارات الأوكتافيا الفانتازيا ، بس فى ناس مخوفانى منها ، وفى ناس بتشكر فيها ، السياره شكلها ولا أروع ، بس أنا معنديش أي فكره عن العربيه ولا عن صيانتها ،ولا عن قطع الغيار ، أنا عندى سيارتين الأولى رينو كليو 2003 ، والثانيه لانسر بوما 2006 ، وطبعا هناك فرق كبيييييير فى كل حاجه بين العربيتين ، اللانسر طبعا تكسب فى كل حاجه من ناحية الثبات ، والأداء ، والصيانه ، وأسعار قطع الغيار ، وعلى فكره ، اللانسر خليجى ، والحمد لله من يوم ما إشتريتها لحد النهاره محتجتش لضمان الوكيل مع العلم أن العربيه عمله 138000 كيلومتر ، بس والحمد لله العربيه أنا محافظ عليها من حيث الموتور والبودي والدواخل فبريقه.
أسف للإطاله ، أرجو من حضرتكم إمدادى بكافة النصائح والمعلومات عن الأوكتافيا ، وعن إمكانية شراء الخليجى منها من عدمه حيث ان الكماليات ف الخليجى أعلى وبأسعار أقل ، وعن صحة الخبر بأن الوكيل بيضمن الخليجى مقابل 5000جنيه ، وعن الصيانه وقطع الغيار ، والأداء ، والعفشه والثبات ، وهل سيكون هناك فارق ملحوظ من حيث الأداء بين اللانسر والاسكودا من حيث التسارع والإستجابه والعزم وخصوصا مع استخدام التكيف ، ووجود عدد من الركاب فى السياره ، مع العلم أنا اللانسر متميزه فى كل ما سبق
أأأأأأأأأسف مره أخرى للإطاله وشكرا للإهتمام
قديم 02-03-2011, 03:37 PM
الصورة الرمزية atef_5005
atef_5005 atef_5005 غير متواجد حالياً

atef_5005 has a spectacular aura aboutatef_5005 has a spectacular aura about
افتراضي رد: مقارنه بين لانسر 2006 و اسكودا فانتازيا 2011

بص يا باشا
اولا مفيش مقارنه بين الاوكتافيا و اللانسر مع احترامي الشديد للانسر
ثانيا انا كنت برده في نفس الحيره كده زيك بس الحمد لله ربنا وفقني و جبت اوكتافيا 2010 خليجي
عشان فعلا الكماليات اكتر فعلا
الفرق ما بين الوكيل و الخليجي
1- كراسي جلد
2- جنوط اسبور
3- سنسور بارك
4- CD changer
5- كاسيت تاتش سكرين
انا العربيه عجباني اوي بس فعلا سحب العربيه مش قد كده
بس علي السرعات العاليه مقولكش علي الثبات
و ربنا يوفقك
قديم 09-03-2011, 03:34 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

مع احترامى لحضرتك لايوجد مقارنه نهائى بين الأتنين

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 09-03-2011, 03:40 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

مع احترامى لحضرتك لايوجد مقارنه نهائى بين الأتنين
لا جديد بعد كلام باسم
قديم 18-12-2011, 07:44 PM
الصورة الرمزية misho777
misho777 misho777 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مهندس زراعى ومدرب رياضى
هواياتي: الغطس والصيد

misho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nice

انا لى رأى مختلف لأن تقييم اى سيارة فى مصر يعتمد على ذوق المصريين وتقبلهم للسيارة من عدمه وليس بكفاءة السيارة و معدل التسارع هناك مقولة معروفة فى عالم السيارات ليس ألأغلى دائما ألأفضل وارى ان الناس فى مصر تعشق ألأوكتافيا واحيانا الكيا سيراتوا مع العلم ان الكيا افضل فى التسارع ومعدل الضجيج وهى ارخص سعرا من ألأوكتافيا