العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 31-03-2013, 04:16 PM
muhamedaly muhamedaly غير متواجد حالياً

muhamedaly will become famous soon enough
افتراضي علبة ابرو.مميزات وعيوب؟

سمعت عن اضافة علبة ابرو للزيت عند التغيير وكنت عاوز اسأل عن كام حاجة .انا معايا كيا برايد 2002 اوتو وموتورها كويس هل الابرو ده هيزود حاجة عندي ولا لا.وهل له عيوب؟وممكن استخدمه وبعدين ابطله؟الزيت عندي مش بينقص واستخدامي للعربيه قليل.وشكرا
قديم 31-03-2013, 04:20 PM
الصورة الرمزية star2008
star2008 star2008 غير متواجد حالياً
من انا؟: صقر الصحراء
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: السيارات والخيل

star2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nice
افتراضي رد: علبة ابرو.مميزات وعيوب؟

متابع للاهمية

ابو فرح
قديم 31-03-2013, 04:24 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

السلام عليكم

زيت ابرو يستعممل فقط عندما يكون المحرك خفيف في البداية فقط

الى يستطيع مالك السيارة عمل عمرة للمحرك او تغييرة

اذا كانت السيارة محرك يعمل بشكل طبيعي لاداعي لة

تحياتي

سيف

العراق
قديم 31-03-2013, 06:12 PM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

زيت الشنبر أو الأبرو
كلمة (ABRO) هي ماركة في منها كذا منتج لكذا غرض
المصطلح الللي بتكلم عنه دة إسمه (زيت شنبر) و دة في منه ماركات كتير و أحسنهم ماركة ABRO

المهم
سعر العلبة 13 جنيه (443 مل) في التوفيقية من عند (أمير نعيم)
أو ممكن تشتريه من أي مكان تاني حسب ظروفك
دي شكل العلبة عشان محدش يضحك عليك

الزيت دة انا بستعمله بقالي سنتين و حتي الأن بستعمله
انا موتور عربيتي خفيف ... يعني بياكل زيت ... أو بيحرق زيت ... و بيخرج دخان ابيض من الشكمان ... يوجد تسريب زيت
بمعني آخر الزيت بينقص بإستمرار و ببقي مضطر إني أزوده كل إسبوعين (نص كيلو)و يمكن أكتر

زيت الشنبر بينفع مع أغراض كتير منها الحالات دي
لأنه زيت عالي اللزوجة
و ذو كثافة كبيرة (ثقيل زي عسل النحل)
يتم إضافته مع الزيت الجديد (وقت التغيير) حيث يمنع التسرب أو الأحتراق أو خروج دخان ابيض أو حدوث نقص في منسوب الزيت

و بالأضافة لذلك انه بيخلي صوت الموتور ناعم و هاديء

و الغرض من إستخدامه (بناء علي تجربتي الشخصية) إني مش عايز أصلح العربية ديلوقتي خالص
لظروف مادية مثلا أو ضيق الوقت أو غيره أو غيره

بعض الأعضاء بتستخدم هذا المنتج مرة واحدة كل 4 أو 5 غيارات زيت مثلا (حسب وجهة نظر كل واحد)
و البعض يستخدمه بعد العمرة فقط
و البعض لا يستخدمه خالص
و البعض ممكن يقول إنه زيت مش كويس و مضر للعربية

أحترم جميع وجهات النظر (لأن كل واحد علي دراية أكثر بعربيته)
و الموضوع ما هو إلا تجارب شخصية و نتائج

لو حابب تجرب .... مفيش أي مانع و قولنا إيه النتائج معاك

قديم 31-03-2013, 11:51 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhamedaly مشاهدة المشاركة

سمعت عن اضافة علبة ابرو للزيت عند التغيير وكنت عاوز اسأل عن كام حاجة .انا معايا كيا برايد 2002 اوتو وموتورها كويس هل الابرو ده هيزود حاجة عندي ولا لا.وهل له عيوب؟وممكن استخدمه وبعدين ابطله؟الزيت عندي مش بينقص واستخدامي للعربيه قليل.وشكرا
تمام
مفيش اى ضرر من استعمالة حتى لو موتورك سليم
استعملة برحتك ووقت ما تحب تمنعة برضة برحتك بس صدقنى حضرتك اللى مش هاترضى لانك هاتدمنة

عاوز ابس اوضح حاجة بسيطة
اضافة الزيت دى اللى بتتباع تحت مسمى زيت شنبر هى فى حقيقة الامر اضافة للزيت زيها زى اى اضافة للزيت بتتحط فى معامل التكري زى مثلا مانع الاكسدة وخلافة .....وهتلاقى مكتوب عليها
oil treatment يعنى اضافة للزيت وهتلاقى 3 او اربع حاجات الاضافة دى بتعملها زى تقليل الرغاوى والدخان .....
بالنسبة للزوجة
فى توضيح برضة بسيط
وهو ان لو حضرتك حاطط زيت لزوجتة مثلا 20W50 هايفضل بنفس اللزوجة حتى بعد اضافة الابرو لان الابرو قوامة تقيل لكنة بعد خلطة بالزيت طبعا مش بيكون نفس القوام على هيئتة الاولى
انصحك تستعملة وبعد الاستعمال بحوالى 500 كيلو نحب نعرف رايك فى التجربة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

الكلمات الدليلية
زيت شمبر شنبر