العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 21-02-2013, 04:28 PM
عطية فيكتور عطية فيكتور غير متواجد حالياً

عطية فيكتور is on a distinguished road
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

الفيات الاونو و لا بيجو 205 من حيث الستهلاك/الراحة/الثبات/توافر قطع الغيار
قديم 22-02-2013, 05:02 PM
الصورة الرمزية ahmed_zamalek7
ahmed_zamalek7 ahmed_zamalek7 غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed_zamalek7
التخصص العملى: accounting

ahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond repute

لو سمحت يا بشمهندس انا معايا 307 مو 2007 sw المهم من كان شهر كده العربيه مكنتش راضيه تدور المهم دارت وطلع العيب من الكابل بتاع البطاريه بيغش روحت لى كهربائى عملى الكابل وكان فيه املاح ونضفها والموضوع اتظبط الكلام ده من اربع شهور كده او تلاته المهم كانت شغاله عادى جيت من فتره من اسبوع تقريبا ركنت وبعد ربع ساعه ادور تدى كونتاك وتفصل مترضاش تدور جه كهربائى خبطلى شويه على الكابل ودارت روحت الحرفيين غيرلى الكابل بواحد نحاس بس طبعا مش زى الفبريكه بتعها فى الحرفيين بقيت تشتغل واطفى وشاغل كذا مره تشتغل عادى جيت خرجت وركنت وبدور تانى تدى كونتاك واشغل مدورش المهم فيه قالى استنه شويه بعد الكونتاك ودور دلوقتى انا بعمل كده ادخل المفتاح وشويه وادى كونتاك وشويه وادور بعد ميفحص ويقلى oil ok ويدى العداد اقوم مدور انا مش عارف العيب ده من ايه ؟

قديم 24-02-2013, 11:07 AM
thepiratediaa thepiratediaa غير متواجد حالياً

thepiratediaa is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
السيارة بحاجة الى طقم دبرياج
الف شكر يا بشمهندس
قديم 24-02-2013, 12:35 PM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all

العربيه ستروين اكسار 2 اوتو
المشكله الي عندي ان العربيه بتبرد زياده اوي عن اللزوم ( في الزحمه ودلوقتي في السريع)
1- في الزحمه العربيه تبقي تام التمام المروحه تشتغل علي 92 وتفصل علي 88 وهكذا ولكن تيجي تقف في شويه زحمه المرواحه تفضل شغاله لحد ما العربيه تبرد وممكن توصل عند ال 70 وتفضل شغاله لحد مابطل العربيه .

الجزء التاني : في الطرق السريعه انا لسه مغير الريداتير من يومين قبل ماغيره كانت الحرارة علي الطرق السريعه ممكن توصل ل 95 مع الحرق بس الريداتير القديم كان ضايع متلحم 50 لحام ومواسير ملغيه وطينه المهم بعد ماغيرته وجبت واحد جديد العربيه بقت تبرد وتوصل ل 75 هل ده ممكن يكون ثرموثتات الكوعه معلقه مفتوحه ولما غيرت الريداتير الموضوع بقي ملاحظ ؟؟

اكتر حاجة بقي هاتجنني يابشمهندس اني لو ماشي مشوار و بطلت ودورت تاني بعدها بدقيقه مثلا الاقي الحرارة اعلي مما كنت مبطل واول مادور المروحه تشتغل سريع وتبردها مثلا اكون مبطل والحرارة 90 اما اجي ادور بعدها بدقيقه الاقيها 100 تقوم المروحه شغاله سريع وترجعها 90 هل ده عادي ؟؟
وشكرا ليك
قديم 25-02-2013, 01:25 AM
nadalex nadalex غير متواجد حالياً

nadalex is on a distinguished road
عاجل رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

عندى بيجو xt 307 م 2006 وظهرت مشكلة ان الموتور عالى حتى وانا على ال N ولوعلى ال D لو مش دايس فرامل العربية تتحرك كما لوكنت دايس بنزين والrbm يصل الى 25 اواكثر بمجرد تشغيل السيارة . ارجو سرعة الرد حيث اتجنب ا ستعمالها كثيرا لحين معرفة اسباب ذلك وعلاجه مع العلم انى فصلت البطارية واعدتها دون جدوى وحيث انى من سكان اسكندريه