العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 04-12-2009, 07:09 PM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of
افتراضي رد: افضل سيارة فى فئة 150 الف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seso100100 مشاهدة المشاركة

عندى ليك نصيحة من تاجر سيارات قال لى اشترى ليك و للسوق يعنى تشترى سيارة ترضى طلباتك و فى نفس الوقت يوم ما تقول انك زهقت و عايز تغير تلاقى الف مشترى و افضل سيارة للبيع هى الكورولا زى الجنيه الدهب بتحافظ على سعرها و ما بتخسرش كتير من سعرها
صديقي العزيز ...... شكرا علي المساهمه ....

ودي نصيحه 100%100 .... بس في حاجه في التويوتا .... ان الفنش بتعها سيئ جدا ...

وده كلام معرف عنها حتي في الخليج . يمكن في مصر مش معروفه لسه لانها تعتبر نوعا ما جديده علي السوق المصري ......

ولو حضرتك لحظت ... ان التويوتا البودي بتاعه بعد فتره بسيط بيتفكك .... ودي مشكلاتها بردو في الخليج ... وسبب بدئ العزول عنها .. وخاصه في الرفارف الخلفيه والاماميه ....

شكرا ...
قديم 04-12-2009, 07:10 PM
الصورة الرمزية waleed116

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tigernet مشاهدة المشاركة

السيفك جمدة جدا عن تجربة
بس عبها الوحيد انها هتش من قدام ( الكبوت)
صديقي العزيز .... شكرا ليك للمساهمه ....

بس ممكن توضحلي لاني مش فاهم النقطه دي ؟

شكرا ....
قديم 04-12-2009, 07:20 PM
الصورة الرمزية waleed116

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

يا سيدى الفاضل انت بتسأل مين فى قرار شراء عربيه توكيل ماركه منهم
طبعا لازم يقولك كل العربيات التانيه دى تعبانه ومالهاش اى لزمه وهى العربيه اللى عندى اللى كفائه وتمام وزى الفل ده حتى قالك متجيبش الخليجى عشان مالهاش ضمان عندهم عشان برضه تبقى شارى منهم ومتستفيدش بفرق السعر والامكانيات
ولو على عربيه محترمه وبتمسك سعرها وكفائتها عاليه الاوكتافيا بلا شك هتديك كل الجوانب دى وبرضه مبتغيرش شكلها كل يومين والشكل الجديد الفانتازيا لسه نازل يعنى هتقعد بيها فتره وربنا يوفقك يا باشا
مشرفي العزيز .... شكرا علي ردك ..... ولكن ....

اعتقد ان المستهللك المصري علي وعي كامل ... وبعدي الراجل قلي كلام صحيح فعلا ...

حضرتك انا مش خبير في السوق المصري ولذلك انا كتبت هنا ليكو وسالت عن رايكو .... وكمان نزلت التوكيل واخدت رايو .... وكمان متابع جيد للشارع المصري للسيارات ....ولحظت ان الاكتوفيا
منتشره جدا .... وخاصه ان سعرها عالي بالنسبه للشارع المصري ... مش زي الشارع الخليجي ....الي بيجيب السياره علي حسب اللون ... فصول السنه و ........................ وده معناه ان السياره فعلا ممتازه من الخامه والتحمل ومناسبه للشارع المصري ... لكن هيا مش تاريخ وعلامه حققت اكبر نسبه مبيعات في العالم .... وده الي قاله الموظف .

وبالنسبه للتويوتا الخليجي ...... وعلي لسان العديد من الي في المنتدي ان الخليجي فعلا فيه مشاكل في مصر مع التوكيل وخاصه السوفت وير الي مش متوفر .... ويمكن يكون متوفر بره بس عمليه الضمير والاتقان مش عارف .وكمان نقطه عفشه السياره بتكون اضعف من المصري .... وبعدين الرفاهيات الي فيه مش معيار تحكم عليها انه اقوي من الجنوب افريقي لانها بردو تبع تويوتا وخامات تويوتا ... وتحت ضمان واسم تويوتا .... وفي ملحوطه انا كتبتها في مشاركه فاتت ....

ان الفنش للتويوتا الكورولا سيئ ....

شكرا ......
قديم 04-12-2009, 09:13 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed116 مشاهدة المشاركة

مشرفي العزيز .... شكرا علي ردك ..... ولكن ....

اعتقد ان المستهللك المصري علي وعي كامل ... وبعدي الراجل قلي كلام صحيح فعلا ...

حضرتك انا مش خبير في السوق المصري ولذلك انا كتبت هنا ليكو وسالت عن رايكو .... وكمان نزلت التوكيل واخدت رايو .... وكمان متابع جيد للشارع المصري للسيارات ....ولحظت ان الاكتوفيا
منتشره جدا .... وخاصه ان سعرها عالي بالنسبه للشارع المصري ... مش زي الشارع الخليجي ....الي بيجيب السياره علي حسب اللون ... فصول السنه و ........................ وده معناه ان السياره فعلا ممتازه من الخامه والتحمل ومناسبه للشارع المصري ... لكن هيا مش تاريخ وعلامه حققت اكبر نسبه مبيعات في العالم .... وده الي قاله الموظف .

وبالنسبه للتويوتا الخليجي ...... وعلي لسان العديد من الي في المنتدي ان الخليجي فعلا فيه مشاكل في مصر مع التوكيل وخاصه السوفت وير الي مش متوفر .... ويمكن يكون متوفر بره بس عمليه الضمير والاتقان مش عارف .وكمان نقطه عفشه السياره بتكون اضعف من المصري .... وبعدين الرفاهيات الي فيه مش معيار تحكم عليها انه اقوي من الجنوب افريقي لانها بردو تبع تويوتا وخامات تويوتا ... وتحت ضمان واسم تويوتا .... وفي ملحوطه انا كتبتها في مشاركه فاتت ....

ان الفنش للتويوتا الكورولا سيئ ....

شكرا ......
سيدى الفاضل هو انا هعمل ايه بكلمه تاريخ واعلى مبيعات هى من امتى مصر كانت بتتبع منطق اعلى نسبه مبيعات
كل دوله وفيها عربيه بتبيع كتير وعربيه بتبيع قليل وده طبيعى لاختلاف ثقافات الشعوب لكن اننا نتناقش فى كفائه الاوكتافيا عشان علامه تويوتا اعرق اعتقد ان ده مش منطقى خصوصا ان سكودا معظم شغلها من مجموعه فولكس يعنى اكفأ واعرق من تويوتا ولا ايه رأيك ولو عايز عراقه ممكن تشوف النبذه اللى مكتوبه فى بدايه قسم اسكودا سكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 يعنى معتقدش فيه اعرق من كده يا سيدى الفاضل انت لسه بتقول التويوتا الفنش بتاعها ضعيف وانا لما كنت بقولك خليجى مش عشان الرفاهيات اللى فيها اعلى بكتير انما لان فيه فرق فى الرفاهيات والسعر يبقى اكيد هجيب الارخص اللى فيها كماليات اعلى طلاما كله تبع علامه وشركه واحده ولا انت ايه رأيك؟؟؟
ثم خلاص مجموعه فولكس خدت لقب اعلى مبيعات خدته من تويوتا خلاص وسكودا تتبع لفولكس يبقى مين اللى واخد لقب وتاريخ؟؟؟؟؟ptmnlo123per15 4

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 04-12-2009, 10:05 PM
الصورة الرمزية king mimo20
king mimo20 king mimo20 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد طلعت سليمان
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: البحث والاطلاع ولعب كرة القدم

king mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond repute

اعتقد لو فى امكانك تشترى الاوكتيفا خليك معها اما بالنسبة لقطع الغيار الكورولا ارخص ودى عن تجربة انا معايا 2006 ماشية زى الفل ومفيش مشاكل والحمد لله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من اهم مواضيعى

مصر بلد الوحوش
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...E1%E6%CD%E6%D4

حصرى لمصر موتورز تقرير عن هوندا بايلوت 2010

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17013

صور مضحكة من مصر !!!!!
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24756

لا اله الا الله محمد رسول الله