العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO

شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO دايو - شيفرولية الكورية daewoo يشمل سيارات دايو وشيفروليه المصنعة في كوريا ( لانوس - نوبيرا - أفيو - أوبترا......إلخ)

قديم 13-01-2010, 06:52 AM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عضو جديد لا تبخلوا علي بالدخول

طبعا الاستاذ حازم ادالك الرد السليم والمظبوط
بس مينفعش تقارن النوبيرا بالانوس لان طبعا النوبيرا هتكسب دى فئة ودى فئة تانى
عامتا النوبيرا احلى ولاكن اعطالها اكتر شوية من الانوس
تانى حاجة حاليا المتوفر فى السوق الشيفرولية لانوس مفيش دايو لانوس جديد خلاص
لو عاوز بقى ممكن تدور على استعمال شوف 98 او 99 لو عاوز كورى فى الانوس 1 وعندك لانوس 2 كتير وعلى فكرة مفيش فرق بينهم غير يدوب شكل الفوانيس الى ورا الفرش فى الابواب القديمة مكنش فيها زجاج كهرباء ولا صباب ولا الميتالك الى فى التبلوة ولا الساعة وكام جاجة كدا مش اساسية ولو عاوز مستعمل انصحك بشراء اعلى موديل يعنى سيبك من الكورى دور على المصرى موديل يكون عالى 2006 او 2007 كدا
والنوبيرا نفس القصة لو هتشترى حاول تدور على اقرب موديل
واى استفسار تحت امرك

I'M BaD UseR

قديم 17-01-2010, 04:48 PM
harani harani غير متواجد حالياً

harani has a spectacular aura aboutharani has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoSHaX مشاهدة المشاركة

طبعا الاستاذ حازم ادالك الرد السليم والمظبوط
بس مينفعش تقارن النوبيرا بالانوس لان طبعا النوبيرا هتكسب دى فئة ودى فئة تانى
عامتا النوبيرا احلى ولاكن اعطالها اكتر شوية من الانوس
تانى حاجة حاليا المتوفر فى السوق الشيفرولية لانوس مفيش دايو لانوس جديد خلاص
لو عاوز بقى ممكن تدور على استعمال شوف 98 او 99 لو عاوز كورى فى الانوس 1 وعندك لانوس 2 كتير وعلى فكرة مفيش فرق بينهم غير يدوب شكل الفوانيس الى ورا الفرش فى الابواب القديمة مكنش فيها زجاج كهرباء ولا صباب ولا الميتالك الى فى التبلوة ولا الساعة وكام جاجة كدا مش اساسية ولو عاوز مستعمل انصحك بشراء اعلى موديل يعنى سيبك من الكورى دور على المصرى موديل يكون عالى 2006 او 2007 كدا
والنوبيرا نفس القصة لو هتشترى حاول تدور على اقرب موديل
واى استفسار تحت امرك
اشكرك اخي الفاضل
و اشكر جميع الاخوان اللي ردوا
في معلومة عايز اتأكد منها
هل النوبيرا مستعمل بتنزل كتير من سعرها الاصلي مقارنة باللانوس
و هل فيه نوبيرا 2010 و بكام فول اوبشن و ايه رايك في الاوتوماتيك بتاع النوبيرا
و ربنا ميحرمناش منك يا مشرفنا الفاضل
قديم 18-01-2010, 12:20 PM
nilesmile nilesmile غير متواجد حالياً

nilesmile has a spectacular aura aboutnilesmile has a spectacular aura about

سلام عليكم اخى فى الله حرانى

اخر موديل للدايو سواء لانوس نوبيرا ليجانزا فى العالم كله هو 2002 اما بعد كدا كانت افتكاسه من ابو الفتوح بمعنى ان النوبيرا 2003 لحد 2010 هيا نفس النوبيرا 2002 بالظبط مافيهاش تغيير خالص ... و ايوا لحد دلوقتى فى مصر فيه نوبيرا 2010 معرفش ازاى تقريبا انتاج قديم بس بتتسجل موديل السنه اللى اترخصت فيها ...

بالنسبه للدايوا عامة .... تصميم الاتوماتيك فيه غلطات كثيرة و اوعى تشترى اى نوع دايو اتوماتيك نفس الشىء بالنسبه للاوبترا (اللى هيا نوبيرا 2003) و الكروز (اللى هيا اسمها دايو لاسيتى ) لانها اساسان من انتاج شركة دايو و لما شيفروليه اشترت دايو شالو العلامه دايو بس و حطو مكانها شيفروليه و لو حبيت تتاكد ... و انو انا موش بخترع ....ادخل على جوجل و اكتب دايو نوبيرا 2003 2004 حتلاقى الاوبترا بسس عليها علامة دايو .....
بالنسبه للمشاكل المشتركه فى (الاتوماتيك او المانيوال ) فيه مشاكل مثل الرشاشات + طرمبه البنزين بتبوظ بسرعة اما النوبيرا التصنيع المصرى خاصة مشكلتها المساعدين و المقصات......

فى النهايه النوبيرا المانيوال افضل بكثير من اللانوس ... و لو حبيت عربيى اتوماتيك ابعد عن دايو و هات اى نوع تانى ..... يابانى او كورى

و اتمنا اكون افدتك و افدت الجميع ....

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

و السلام عليكم

قديم 18-01-2010, 10:11 PM
miroseba miroseba غير متواجد حالياً

miroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud of
رد: عضو جديد لا تبخلوا علي بالدخول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة harani مشاهدة المشاركة

لم افهم بعد الفرق بين لانوس 1 و 2
هل كلامك معناه ان لو روحت المعرض النهارده هلاقي لانوس 1 2010 و لانوس 2 برضه 2010
و الفرق في السعر بينهم كام تقريبا و ايهما افضل من وجهة نظرك
اشكرك جزيلا

بص انا هقولك على حاجه فى فرق بين لانوس 1 والنوس 2 مش اختلاف الشكل بس مع احترامى لكل الى بيقولو كده

اولا الدايو لانوس 1 كورى وتقفيل كورى الانوس 2 تقفيل مصرى فى فرق فى الخامات والمكنه والعفشه انا مع اخويه لانوس 1 ومع صاحبى لانوس 2 سوقت الاتنين ولاقيت ون احسن بكتير واولا انتا بتقول انك شغال بره مصر صح انتا هتشتريها منين من هنا ولا من بره وكمان لو هتشتريها من برا يبقى فى نوع منها تقريبا 1600 سى سى انا بتكلم عن لانوس 1

اما النوبيرا انا منصحكش بيها فا الفتيس وحش ومكانيكى هو الى قالى كده والعفشه خرى وعربيه واسعه جدا من جوه وعائليه
واولا الانوس ون لاغيت 2000 او 1999 مش 2010 و2010 الى هيا الشيفورليه وبصراحه القديم منها احسن من 2010

جارى معاه شيفورليه لانوس 2010 العيال فى الشارع بيلعبوا كوره الكوره خبطت فى الباب والباب مبقاش يفتح انا انصحك بالدايو لانوس 1 وتكون استعمال نضيف

ولو ناوى تشترى نوبيرا جيب نوبيرا قبل 2002 عشان اصلا النوبيرا اتوقف تصنعها فى كوريا فى السنه ديه وبقت رومانى وتقفيل مصر
قديم 18-01-2010, 10:17 PM
miroseba miroseba غير متواجد حالياً

miroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nilesmile مشاهدة المشاركة

سلام عليكم اخى فى الله حرانى

اخر موديل للدايو سواء لانوس نوبيرا ليجانزا فى العالم كله هو 2002 اما بعد كدا كانت افتكاسه من ابو الفتوح بمعنى ان النوبيرا 2003 لحد 2010 هيا نفس النوبيرا 2002 بالظبط مافيهاش تغيير خالص ... و ايوا لحد دلوقتى فى مصر فيه نوبيرا 2010 معرفش ازاى تقريبا انتاج قديم بس بتتسجل موديل السنه اللى اترخصت فيها ...

بالنسبه للدايوا عامة .... تصميم الاتوماتيك فيه غلطات كثيرة و اوعى تشترى اى نوع دايو اتوماتيك نفس الشىء بالنسبه للاوبترا (اللى هيا نوبيرا 2003) و الكروز (اللى هيا اسمها دايو لاسيتى ) لانها اساسان من انتاج شركة دايو و لما شيفروليه اشترت دايو شالو العلامه دايو بس و حطو مكانها شيفروليه و لو حبيت تتاكد ... و انو انا موش بخترع ....ادخل على جوجل و اكتب دايو نوبيرا 2003 2004 حتلاقى الاوبترا بسس عليها علامة دايو .....
بالنسبه للمشاكل المشتركه فى (الاتوماتيك او المانيوال ) فيه مشاكل مثل الرشاشات + طرمبه البنزين بتبوظ بسرعة اما النوبيرا التصنيع المصرى خاصة مشكلتها المساعدين و المقصات......

فى النهايه النوبيرا المانيوال افضل بكثير من اللانوس ... و لو حبيت عربيى اتوماتيك ابعد عن دايو و هات اى نوع تانى ..... يابانى او كورى

و اتمنا اكون افدتك و افدت الجميع ....

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

و السلام عليكم

لا يا حبيبى مفيش نوبيرا 2010 خالص انت جبت الكلام ده منين وكمان لانوس كملت مش لاغيت 2002 فيه بعد كده لانوس بس على حسب كل بلد العربيات بتنزل بأسم مختلف النوبيرا لاغيت 2007 فى مصر فى العالم لاغيت 2002 وبعد كده عملوا نوبيرا 3 ( الى هيا الاوبترا نازله بس فى صر بالسم ده وكذا دوله برده بس فى اوروبا شيفورليه نوبيرا هيا والكروز اسمها نوبيرا 4