العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 12-01-2012, 05:44 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا قلقان اوى_ حد يطمنى

انصحك كاجراء وقائى
تظبط الكاوتش على 32 عند اقرب حد من البيت و تظبط زوايا و بالمرة اهو تكشف على مكونات العفشة و زيادة تعمل ترصيص ( ملهوش علاقة بس مهم )
و يا ريت لو ينفع تجرب لانوس تانية اصل اللانوس خلقة تقيلة و ممكن تكون طبيعية عندك

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 13-01-2012, 03:55 PM
samirsaber samirsaber غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

samirsaber is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

انصحك كاجراء وقائى
تظبط الكاوتش على 32 عند اقرب حد من البيت و تظبط زوايا و بالمرة اهو تكشف على مكونات العفشة و زيادة تعمل ترصيص ( ملهوش علاقة بس مهم )
و يا ريت لو ينفع تجرب لانوس تانية اصل اللانوس خلقة تقيلة و ممكن تكون طبيعية عندك
شكرا استاذ احمد على النصحية من اخ غالى مثل حضرتك و ان شاء الله جارى التنفيذ و الرد بعد الضبط
قديم 14-01-2012, 12:28 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaber مشاهدة المشاركة

هو غير الاويل سيل بتاع الباور زي ما قلت هو سعره 10ج واخد مصنعية 60ج
وانا لما رحتله تانى علشان مشكله الباور هو ظبطهالى معرفش عمل ايه (بس انا حاسس بردك ان الباور لسه تقيل شويه) هو جاب كلابه و نزل تحت الدركسيون وتقريبا فك مسمار أو قرط عليه مش عارف بس الباور بعدها فك التقل شويه علشان انا فى الملفات لما بلف الدركسيون المفروض انه يرجع لوحده بسرعة بس هو بيرجع بتقل شويه
لو حد ينصحنى اني ارجعله تانى يقوللى
بصراحه انا مش بحب اصلاح اي دوره هيروليك لانها بالضبط عامله زي متور العربيه فيها ضغط عالي وحراره والتاكل بيحصل في ال اويل سييل وفي الاكس الي جواه كمان(تاكل الاكس بيكون بنسبه بسيطه).. زي كده ما تكون بتعمل طقم شنبر بدل عمره .لكن فرق السعر والتكاليف يستاهل طبعا انك تغير سيل
الباور تقيل..طيب هل فيه صوت ورررره او صوت وننه؟ يعني الطلمبه بقا ليها صوت؟ لو ليها صوت حاول تراجع على كل الكوليهات واللواكير والجوايض الي على كل وصلات الدوره وبالذات الي في خط سحب الطلمبه..وحاول تتاكد من مستوى الزيت في الخزنه
وبعدين حاول تغير زيت الدركسيون كله وتغسل الخزنه(سعات بيكون فيها مصفه مسدوده ومانعه الزيت انه ينزل للطلمبه )هتلاقي الدركسيون خف كتير.....عن تجربه

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 14-01-2012, 12:35 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

انصحك كاجراء وقائى
انا اعتقد ان لما كانت علبه الدركسيون فيها عيب طبيعي الدركسيون يكون اخف
لكن لما اتصلحت والدوره اتحكمت....اعتقد لازم الدركسيون يتقل شويه

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 17-01-2012, 06:08 AM
mon7aref mon7aref غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تركيب زجاج سيارات
هواياتي: تصميم المواقع

mon7aref has a spectacular aura aboutmon7aref has a spectacular aura about

الزيت ياباشا تمام و الله انا شغال بيه ميه ميه

علي فكره الزيت اللي في الدواسه ده زيت باور

هاتغير الظرف ده
تمنه 15 جنيه
و اي حد بتاع عفشه هايغيرهولك هاياخد مصنعيه 10 جنيه انا عن نفسي حصلت معايا قبل كده
و لا داعي للقلق