العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

موضوع مغلق

قديم 09-11-2011, 02:41 AM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زيت المحركات المانى الصنع LIQUI MOLY

ملحوظة MOS2 هو الرمز الكيميائى لمادة molybdenum disulfide

God grant me the serenity
to accept the things I cannot change
courage to change the things I can and wisdom to know the difference
DR Elmanahry
قديم 09-11-2011, 12:11 PM
الصورة الرمزية saasaa29
saasaa29 saasaa29 غير متواجد حالياً

saasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the rough

انا معايا اسبرانزاااا a113
1300cc
عايز اعرف ينفع معايا ولا لأ خصوصا ان العربيه صينى...وانتوا فهمين ,,,,
كنت عايز اعرف ايه انسب نوع للسياره من الزيوت المحركات
ويريت اعرف منتج سيراتك الى بيضاف على الزيت عشان يقلل الاحتكاك بكام وموجود ولا لأ ؟؟
وهل ممكن يضاف على اى زيت غير liquimoly

قديم 09-11-2011, 12:22 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saasaa29 مشاهدة المشاركة

انا معايا اسبرانزاااا a113
1300cc
عايز اعرف ينفع معايا ولا لأ خصوصا ان العربيه صينى...وانتوا فهمين ,,,,
كنت عايز اعرف ايه انسب نوع للسياره من الزيوت المحركات
ويريت اعرف منتج سيراتك الى بيضاف على الزيت عشان يقلل الاحتكاك بكام وموجود ولا لأ ؟؟
وهل ممكن يضاف على اى زيت غير liquimoly
يا باشا لو انتا خارج القاهرة والاسكندرية مدورش لانك موش حتلاقيه
وفيه زيوت كتير احسن جرب الكاسترول ماجنتيك زيت انجليزى
او الكاسترول ايدج العادى او الاسبورت هتحس بفرق رهيب اما بالنسبة للاضافات جرب بدائل زى السيراتك واحسن زى stp أو البرو أو smoke ودى حتلاقيها فى محطة موبيل او شل لكن خلى بالك الاضافات دى على موتور حديث والله كلام فارغ واوعى تحطها لان مضرها اكتر وروووح لاى ميانيكى قوله عاوز احط زيت شنبر بموتور حديث وشوف هيعمل ايه وابحث على النت حتلاقى تحذيرات كتير من كده
وفي النهاية انت مخير انك تسمع نصحتى او ترميها فى الزبالة بس اهم حاجة حكم عقلك
تحياتى
قديم 09-11-2011, 12:43 PM
الصورة الرمزية saasaa29
saasaa29 saasaa29 غير متواجد حالياً

saasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaabas مشاهدة المشاركة

يا باشا لو انتا خارج القاهرة والاسكندرية مدورش لانك موش حتلاقيه
وفيه زيوت كتير احسن جرب الكاسترول ماجنتيك زيت انجليزى
او الكاسترول ايدج العادى او الاسبورت هتحس بفرق رهيب اما بالنسبة للاضافات جرب بدائل زى السيراتك واحسن زى stp أو البرو أو smoke ودى حتلاقيها فى محطة موبيل او شل لكن خلى بالك الاضافات دى على موتور حديث والله كلام فارغ واوعى تحطها لان مضرها اكتر وروووح لاى ميانيكى قوله عاوز احط زيت شنبر بموتور حديث وشوف هيعمل ايه وابحث على النت حتلاقى تحذيرات كتير من كده
وفي النهاية انت مخير انك تسمع نصحتى او ترميها فى الزبالة بس اهم حاجة حكم عقلك
تحياتى
شكرااا جدااا على سرعه رد حضرتك.... بجد
اولا انا ساكن فى القاهره متقلقش
ثانينا انا سمعت فعلا عن زيت كاسترول ده وناس فعلا شكرت فيه
بس لو حضرتك ممكن تفدنى اكتر وتقولى ايه الفرق بين الاسبور والعادى ويريت السعرمع العلم انا بهتم بسحب العربيه اوووووووى فحضرتك ممكن تقولى تنصحنى بأيه؟
ولو ممكن حضترك تقولى بس حاجه اخيره هحس بفرق فى ايه بظبط معلش ؟؟

قديم 09-11-2011, 03:01 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saasaa29 مشاهدة المشاركة

شكرااا جدااا على سرعه رد حضرتك.... بجد
اولا انا ساكن فى القاهره متقلقش
ثانينا انا سمعت فعلا عن زيت كاسترول ده وناس فعلا شكرت فيه
بس لو حضرتك ممكن تفدنى اكتر وتقولى ايه الفرق بين الاسبور والعادى ويريت السعرمع العلم انا بهتم بسحب العربيه اوووووووى فحضرتك ممكن تقولى تنصحنى بأيه؟
ولو ممكن حضترك تقولى بس حاجه اخيره هحس بفرق فى ايه بظبط معلش ؟؟
شوف يا سيدى اولا وعن تجربة والله صوت الموتور حيبقى ناعم وفى نفس الوقت بيحافظ على المحرك وبيقلل من درجة حرارته والايج سبورت رهيب لانه بتحط للمحركات التربو وتبقوا لزوجته عالية بس خلى بالك اختار اللزوجة المناسبة لعربيتك
ودى موقع الشركة بالعربى http://www.castrolarabia.com/arabic/...tor_egypt.aspx
موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
ليكوى مولى, liqui moly, زيت, زيت محرك, زيت الموتور, زيت فتيس, زيوت السيارات, زيوت زادو, زيوت سيارات, revitalizant, xado