العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 05-07-2010, 11:45 PM
Alioz Alioz غير متواجد حالياً

Alioz will become famous soon enoughAlioz will become famous soon enough
افتراضي رد: تقرير حقيقي عن جراندتيريوس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedebed مشاهدة المشاركة

امبارح ركبت كاميرا للركن الخلفي

ولكن باختراع غير حكايه الكاميرا اللي في المرايه

جبت كاميرا الرؤيه الخلفيه وشاشه بالشماسه مكان الشماسه يمين

والكهربائي ظبطلي تردد الكاميرا علي قناه استقبال تفضل مفتوحه علي طول

بدون الحاجه لعمل المارشدير يعني ممكن تبقي ماشي عادي وشايف العربيات

اللي جايه وراك 0 دي حاجه والحاجه التانيه ان القناه التانيه للشاشه ظبطها مع

الفيديو سي دي بكده بقه عندي رؤيه للاتنين حبيت اشوف الخلفي ادوس علي زرار التحويل

في الشاشه او زرارز رؤيه الفيديو 0

ملحوظه الكاميرا مش مفيده قوي في الركنه الخلفيه بس هي كويسه في انك

ممكن يبقي وراك طفل او حجر اكيد حاتشوفه وهو ده المهم

الكاميرا 165 والشماسه بالشاشه 325 والتركيب 80

هي مش مفيده في الركنه الخلفيه ولكنها مفيده جدا وانت بتركن تقدر تشوف

اي حجر او طفل او عمود حديدي قصير خلفك وده مفيد جدا طبعا

غبر بقه وانت واقف في اشاره او راكن في حته تقدر تشوف كل حاجه وراك

ولو الفيديو شغال طبعا بتبقي النظره خطف كده مش علي طول

وربنا يستر طريقنا جميعا
... اديني بابتدي اقرأ تقريرك واحدة واحدة ...

السؤال : حضرتك ركبت الكاميرا دي فين ؟ .... اصل السعر حلو جداً صراحة ....
قديم 06-07-2010, 08:46 PM
الصورة الرمزية ahmedebed
ahmedebed ahmedebed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول وتاجر دهب

ahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alioz مشاهدة المشاركة

واحدة واحدة عليا ...

بالنسبة للتكييف , فانا مشغلتوش ساعة كاملة مثلاً ... انا قلت اجربه بس , اصلاً مشغلناهوش طول السكة يعني ....

لكن بعد كدا .... ح اعمل ايه لو الدنيا حر خنقة ..... و خصوصاً ان احنا في شهر 7 ... و اللي جاي 8 .... اسؤا شهور الصيف في حكاية الحر دي ....

انا لو مبنزلش غير بالليل , كنت قلت التكييف فعلاً ملوش لزمة ...... لكن شغلي و الذي منه بالنهار ..... ف حاتصرف ازاي لو انا اتخنقت من الحر دا يعني ؟!!

بالنسبة للسرعة , انا كنت ماشي على 80 , و المسافة 60 كيلو ....
مدة المسافة العادي لأي عربية : ساعة إلا ربع ....

التقرير انا مقريتوش كله , انا بس يعني قريت بعض المقتطفات كدا منه .....

و بالنسبة للبنزين .... لو انا ح افضل املا 50 لتر بنزين 92 , يبقى ح يتخرب بيتي و لا مؤاخذة يعني ..... و خصوصاً ان البنزين ح يغلى !!!!!!

الف شكر يا استاذ احمد على متابعتك معايا ......

عموما ربنا يبارك لك فيها

ويديك خيرها ويكفيك شرها

عييييييش يا عم وماتقلقش

المهم لو حطيت بنزين 90 حاقولك بقه تعمل ايه يا معلم

فيه عبوه لتنضيف الكربون بتتباع ب 15 جونيييييه في البمزيمه حيلووووو الكلام

اعمل حسابك كل 3 شهور مثلا تحط عبوه منها عالبنزين ال90 لما تيجي تفول

دي حاتخليلك الانجيكشن والكاربيراتير نضيف اول باول

واي خوووووووووودعه
قديم 06-07-2010, 08:49 PM
الصورة الرمزية ahmedebed

ahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alioz مشاهدة المشاركة

... اديني بابتدي اقرأ تقريرك واحدة واحدة ...

السؤال : حضرتك ركبت الكاميرا دي فين ؟ .... اصل السعر حلو جداً صراحة ....

دي برضه انا كاتب فين وازاي في المشاركات ياعم اقراااااااااااااا

عموما من عند سعيد نصار في سموحه(عزبه سعد) والكهربائي كمان من عنده
قديم 07-07-2010, 03:43 AM
Alioz Alioz غير متواجد حالياً

Alioz will become famous soon enoughAlioz will become famous soon enough

عموما ربنا يبارك لك فيها

ويديك خيرها ويكفيك شرها

عييييييش يا عم وماتقلقش

المهم لو حطيت بنزين 90 حاقولك بقه تعمل ايه يا معلم

فيه عبوه لتنضيف الكربون بتتباع ب 15 جونيييييه في البمزيمه حيلووووو الكلام

اعمل حسابك كل 3 شهور مثلا تحط عبوه منها عالبنزين ال90 لما تيجي تفول

دي حاتخليلك الانجيكشن والكاربيراتير نضيف اول باول

واي خوووووووووودعه
و الله يا باشا مش عارف اقول لحضرتك ايه ....... الحمد لله انه بعت لي راجل محترم زي حضرتك يساعدنا في مشاكل التريوس .....

دي برضه انا كاتب فين وازاي في المشاركات ياعم اقراااااااااااااا

عموما من عند سعيد نصار في سموحه(عزبه سعد) والكهربائي كمان من عنده
و الله الواحد ما عاد ياخد باله ...... على العموم الف شكر يا باشا و ان شاء الله انا كدا كدا نازل اسكندرية بكرا و ح اسأل ان شاء الله .....

-----

تقرير جديد ....

النهارده نزلت الساعة 9 الصبح علشان ارخص العربية .....
رحنا المرور ..... و كالعادة زحمة .......

قعدت هناك من الساعة 9 لحد الساعة 3 بعد الضهر بخلص في اوراق و بارخص ...

معظم اليوم قعدته في الشمس ....... فقلت بدل ما انا قاعد فاضي , اشوف بقى العربية ايه امكانياتها ......

اولاً كان كل همي على الكنبة و الشنطة ..... فاكتشفت ان الكنبة زي ما ممكن تضمها , زي ما ممكن تعملها سرير للنوم ....... و دي حاجة بسطتني اوي .....

ثانياً الكاسيت , بما انه سوني و بما انه مليان زراير .... قلت اشوف وظيفة كل زرار ايه علشان اللعبكة ...... المهم قعدت اقرا في الكتالوج و فهمته .....

ثالثاً اكتشفت حاجة غريبة جداً ..... العربية فيها نظام مانيوال و اوتوماتيك ( برغم ان العربية اوتوماتيك ) .....
و اللي اكتشف لي الحكاية دي واحد صاحبي كان جاي معايا يعني ......

قلت له ازاي ؟!!!

اولاً فتحنا كتالوج العربية و قلنا نشوف نظام السرعات ايه ....

لقينا جزء في الكتالوج بعنوان ( مفتاح السحب الزائد ) ... طب دا بيعمل ايه و مكانه فين ؟!

تحت زرار الفتيس الكبير .... في زرار صغير , هوا دا مفتاح السحب الزائد ...

المفتاح ده بيحول لك العربية مانوال , بس المانوال دا مش انتا اللي بتتحكم فيه , لأ , العربية هيا اللي بتتحكم فيه زي الاوتوماتيك ....

بس الفرق ... ان في نظام السحب الزايد دا العربية بتتحكم على تلات سرعات , فتقدر تحس بالأول و التاني و التالت و في كمان على اربع سرعات ..... و بيظهر لك في الشاشة العربية اذا كانت على الاول او التاني ..... و كدا كدا الكتالوج محدد السرعات بتاعت السحب الزايد , بحس انك لو شفت مثلاً السرعة 20 يبقى دا الأول ... و هكذا ...

و ده بلجأ له لو في حمل او لو انا عاوز سواقة هادية ... لان الاوتوماتيك انت متعرفش اذا كان اول و لا تاني و لا تالت ....

رابعاً ..... حكاية امتى ادوس على زرار الفتيس و امتى ما ادوسش ...

زرار الفتيس الكبير له استخدامات معينة بس لابد منها و لا يمكن الاستغناء عنها في الحالات الآتية :

- لما تيجي تنقل من وضع p لوضع r لازم تدوس على الزرار ...
من وضع r لوضع n برده لازم تدوس على الزرار ...
من وضع n الى d و من d الى 2 ...... هنا متدوسش الزرار و لو دوسته عادي برده .... بس الاساسي انك متدوس الزرار يعني تنقل عادي ....
من وضع 2 لوضع l .... تدوس الزرار , لأن الوضع L ده وضع تاني خالص ....

و العكس صحيح .....

خامساً استخدامات التكييف ..... ( للعلم انا كان معايا لادا 2105 , يعني وضع التكييف جديد عليا نسبياً ) ..... عرفت استخداماتها و اوضاعها .....

سادساً عدد الكيلوات اللي عملتها العربية .... و دي حاجة لخبطتني جداً بس فهمتها ... ازاي ؟

الشاشة في العربية فيها حاجتين , حاجة اسمها Trip A و حاجة اسمها Trip B .... الاتنين معناهم واحد يعني سفر او مشوار جوا المدينة او .. او ....

طيب ايه لزمتهم ؟

Trip A .... دي لأي مسافة انت مشيتها ..... دي بتحسب لك عدد الكيلوات اللي العربية عملتها في المسافات دي ...... بس دي مش عدد الكيلوات الأساسية بتاعت العربية .... دي زي ما تقول كدا حسبة ...... عايز تحسب العربية قضيت قد ايه مثلاً في اليوم الواحد .....

Trip B نفس نظام Trip A ....

و دول مش معتمد عليهم في عدد الكليوات ....

امال ح اعرف منين عدد الكيلوات الاساسي اللي عملته العربية ككل ؟ ....

في الشاشة ح تلاقي زرار اسود ..... لو دوست عليه مرة يجيب لك Trip A , التانية يجيب لك Trip B ... التالتة يجيب لك عدد الكيلوات الاساسية اللي عملتها العربية و اللي تعتمد عليها في حكاية الصيانة ....

العربية حالياً عاملة 135 كيلو ......

سابعاً .... الاستبن ..... معرض للسرقة ... نتصرف ازاي ؟

يوم ما اشتريت العربية , التوكيل قال لي انه ممكن نعمل لها قفل بسيط جداً ..... و الحكاية ممكن تبقى مكلفة , لان التوكيل حاجة نضيفة ....

امال اعمل ايه ؟ ..... اشتريت جنزير رفيع طوله تقريباً 80 سم او متر .... و جبت له قفل كبير شوية ..... الحكاية كلها 10 جنيه .... ( الحكاية دي بعد الترخيص )

ثامناً ... غطا العربية .....

غطا العربية اخدناه مجاناً من التوكيل ...... و الغطا مثير فعلاً و لافت للأنظار ..... و ممكن يتسرق برده في اي لحظة .... طب اتصرف ازاي ؟

الفكرة بسيطة ....

اي حتة كرتون مرمية في اي شارع ..... قمت جايبها و قمت فاتح مسافة بسيطة تعمل 4 سم او 2 سم ..... و قمت حاشر الغطا في المسافة دي , الجزء اللي انحشر دا ح نلاقيه داخل لجوا , قمت حاطط فيه حتة الكرتون دي ... و قمت قافل الازاز عليها لحد الآخر ..... بالطريقة دي محدش يقدر يسرق الغطا ( و الحكاية دي تمت برده بعد الترخيص ) ....

تاسعاً .... بداية تظبيط العربية .....

اولاً : فرشنا العربية على فرش الموكيت الأصلي .... لأن الموكيت بيتوسخ بسرعة , المهم فرشنا الأرضية كلها بفرش عادي جداً ( من وجهة نظري ) .... لما سألت السروجي اللي فرش , قال لي انه جلد الماني اصلي ...... قلت خير ....
الحكاية اتكلفت 400 جنيه .... و اعتقد ان فرش التوكيل بعلامة دايهاتسو ب 600 جنيه ( على حد ما سمعته يعني ) ..... لكن انا قلت الرخيص ميضرش برده , ما دا فرش و دا فرش .....

ثانياً : جبت غطا للدريكسيون ...... غطا زي ما تقول كدا اطار للدريكسون اسود و فيه شريط فضي ....

ثالثاً : جبنا فوطة ..... ما هو مش ح نضف العربية بصوابعنا ...

رابعاً : جبت 2 استيكر صغير مكتوب عليه دايهاتسو .... علقت كل واحد فوق الكشاف الصغير اللي جنب الباب الأمامي من اليمين و من الشمال ....

الكلام دا كله حصل النهارده .....

كان المفروض اجرب الشاشات اللي في الكراسي و اجرب اسطوانه فيديو و اشغلها .... بس الوقت مكنش مساعد ......

و المفروض كمان كنت اسأل على طقم الديفندرات ..... ضروري جداً اجيبه ...

ملاحظة أخيرة : بالنسبة للأُكر ..... طقم الأكر النيكل لوحده غالي من التوكيل , و الطريقة اللي شرحتها حضرتك حلوة , بس المشكلة ان حضرتك واخد الأُكرة بالمساحة بتاعتها كلها نيكل ... فانا قلت يعني لو اخلي الأكر لوحدها يبقى شكلها ألطف ...

طقم النيكل زي ما قلت غالي .... و الأفضل اني ادهن نيكل , ارخص لي ..... لأن الحكاية صراحة مش ناقصة مصاريف

و دي كانت رحلتي مع التيريوس النهارده
قديم 07-07-2010, 03:59 AM
الصورة الرمزية ahmedebed

يالاااااااااااااااااااااا ااااااااااا وابتداااااااا الشغل

عييييييييش ياعم وعيشناااااااااااا معاااااااااااااااااااك