العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 03-07-2010, 11:51 AM
الصورة الرمزية zoomaa&mizaa
zoomaa&mizaa zoomaa&mizaa غير متواجد حالياً

zoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud ofzoomaa&mizaa has much to be proud of
افتراضي رد: استطلاع هام جدا ( أدخل بسرعة )

الموضوع دة أقتصادى بحت
قديم 03-07-2010, 11:58 AM
kae kae غير متواجد حالياً

kae is a jewel in the roughkae is a jewel in the roughkae is a jewel in the rough

أسعار قطع الغيار و الصيانة
- اقتصادية التشغيل
- الأمان
- بلد الصنع
- الراحة و الرفاهية
- سعر إعادة البيع

أستمع لأحلى تلاوات القران
http://www.tvquran.com
اللهم اغفر لي و لوالدي
قديم 03-07-2010, 02:45 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اهم حاجه تحقق لي تأديه مرضيه و شكل معقول و قطع غيار متوافره و استهلاك بنزين معتدل ممكن نرتبهم؟
هما كده مترتبين

بعد كده اخد بالي من الكماليات و اهم حاجه عندي التكييف و بس بس فيه حاجات تانية مهمة زي الأوتوماتيك مثلا
اهم حاجه عندي بعد التكييف هو الباور و الاتوماتيك بالنسبالي مش كماليات قد ما بعتبره نمط قياده و افضل المانيوال عن الاتوماتيك و مش حركب اتوماتيك علي الاقل في خلال العشر سنوات القادمه

اما بالنسبه لمواصفات الامان فلا تعني الكثير بالنسبالي؟؟؟؟؟؟ لماذا؟ يعني ممكن تشتري عربية الأمان فيها ضايع؟؟
لا طبعا بس مفهوم الامان بالنسبالي مختلف
مفهوم الامان بالنسبالي اني اركب عربيه تكون ابعادها مناسبه و قاعده عجلاتها كبيره نسبيا و اجهزه التعليق موثوق بها و تعتمد علي تعليق خلفي مستقل
كل هذه المواصفات تعطي امان للسياره في المشي
يعني حتلاقي العربيه مش بتعوم علي سرعات عاليه و ثابته اثناء الفرامل
و كل هذه المواصفات تندرج تحت بند الشكل او التصميم المقبول
و بعد كده ابدأ افاضل بين عناصر الامان المحببه الي كما ورد في تعليقي الاول

اما بلد المنشأ مش مشكله بالنسبالي اوي مش حتفرق يعني الألماني زي الصيني؟؟
لما اشتري عربيه الماني تقفيل صيني بنفس الجوده دا مافيش فيه مشكله
انما عربيه صيني المنشأ يجب ان افكر فيها كثيرا و اختار ما يناسبني وليس كل الصيني جيد و ليه كل الصيني سئ

مشكور جدا على المشاركة يا أستاذ حازم و أتمنى المزيد من مشاركاتك الممتعة و المفيدة
العفو يا استاذ علي

حـازم خـضـر

قديم 03-07-2010, 02:53 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

الامان

بلد الصنع

قطع الغيار

الراحه

اقصادية التشغيل

اعادة البيع
قديم 03-07-2010, 04:22 PM
الصورة الرمزية mohamednageh
mohamednageh mohamednageh غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد ناجح
التخصص العملى: صاحب مكتب رحلات

mohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to all

الفيصل في النهاية الفلوس انت معاك كاااااااام

ميسرها تروق وتحلي