العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 20-04-2011, 08:19 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكركره مجننانى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

الموتور دة مش مظبط تقسيمة
على افتراض انك فعلا عملت كل اللى انت قلت علية من ظبط توقيت الاشعال وبوجيهات واسلاك بوجيهات وموبينة وظبط مزيج الهواء مع البنزين ولسة الموتور مش مظبوط
يبقى التقسيمة اما انها مقدمة او ماخرة
انا صراحة معرفش سير الكاتينة عندك كاوتش ولا جنزير لكن ايا كان لازم والبستم فى النهاية الميتة العليا دور بعينك على الذنبة الموجودة فى الترس لازم تكون ادام الدليل بالظبط ونفس الكلاك زنبة الكرنك لازم تكون مظبوطة على الدليل تماما وهو دة التوقيت الصح لتركيب سير الكاتينة
ركبة وشدة بالمظبوط
وهات الاسبراتير وركبة مفتوح
افتح كونتاكت بعد اما تشيل البوجية رقم واحد ولمس جسم البوجية بجسم الموتور
دلوقتى بقى لف الاسبراتير يمين او شمال لغاية اما تشوف الشرارة نطت من البوجية
اتكل على الله واربط مسمار الاسبراتير
ودور موتورك لو ما عرقش مية من الشكمان يبقى ليك الكلام
الله ينور عليك كلام سليم
انا لسه مغير سير الكاتينه (كاوتش)( مش انا المكانيكى )
التفسيمه سليمه لانا سعات مابتكركرشى كمان انا والله جبت بيها 160 لو التتقسيمه مش سليمه مش هتجيب السرعه دى
انشاء الله هجرب راى الاستاز maged_samy
اضبط الكهرباء كويس من الاسبراتير بالمفتاح 13 اللى معاك
لف الاسبراتير لما سرعة الموتور تقل شويه عن السرعة اللى هيا فيها دلوقتى بعد ما تزود مسمار البنزين شويه وهتلاقى المشكله اتحلت ان شاء الله

هجرب راى الاستاز hyundai 2005
فك سلوك البوجيهات سلك سلك وشوف مدي قوه الشرر الكهربي الخارج منها علي ايه حته صاج لو الشرر قوي وخارج قوي من الاربع سلوك يبقي تمام ومحتاج ظبط بس لا كن لو ضعيف يبقي حتحتاج تغير اسبراتير او تغير سلوك البوجيهات

ان شاء الله هجرب وهقلكم على النتيجه

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 20-04-2011 الساعة 11:38 PM
قديم 20-04-2011, 08:42 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

السلام عليكم
انا عندى نفس المشكلة وغيرت كل حاجة واخر حاجة الميكانيكى قلى غير جيوان وش السيلندر بواحد دبل سئلت ميكانيكى تانىقلى ممكن بس معملتش حاجة وزهقت وماشى بيها كدة

قديم 23-04-2011, 10:40 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن عبدالحميد مشاهدة المشاركة

يا لعبك يا معلم الله ينور
ههههههههههه والله انت شخصية محترمة جدا ورسمت على وشي ابتسامة جميلة بكلامك الرقيق المرح
تسلم يا استاذ ايمن

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 23-04-2011, 10:43 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك كلام سليم
انا لسه مغير سير الكاتينه (كاوتش)( مش انا المكانيكى )
التفسيمه سليمه لانا سعات مابتكركرشى كمان انا والله جبت بيها 160 لو التتقسيمه مش سليمه مش هتجيب السرعه دى
انا لسة عند راى ان التقسيمة مش مظبوطة ( سير الكاتينة )
وبكلامك انك لسة مغير سير الكاتينة اتاكدت اكتر انها مش مظبوطة
واعتقد انها مقدمة مش ماخرة لان حضرتك بتقول جبت بيها 160 كم عادى ممكن بس بتحتاج نفس طويل لانها مقدمة
طب مش هاتخسر حاجة لو راجعت الميكانيكى على التقسيمة بدل الحيرة اللى انت فيها
ربنا يوفقك

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 23-04-2011, 12:17 PM
Egy News Egy News غير متواجد حالياً

Egy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant future

ما هو يا اما كهربه العربيه عايزه تزيد
يا اما تغير البنزينه اللي بتمون منها