العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 20-06-2013, 12:08 PM
MEMOAHMED14 MEMOAHMED14 غير متواجد حالياً

MEMOAHMED14 will become famous soon enough
للاهمية ارجو المساعدة .. خنقة فى الطلعة والسحب

معايا دايو لانوس 2007
العربية فيها خنقة وعدم تجميع سرعة بسرعة وخنقة فى الطلعة على الأول والثانى وضعف فى السحب وبكبس بنزين جامد على الاول والثانى
انا مغير طقم دبرياج السنة الماضية والعداد كان عامل 83 الف ودلوقتى عامل 94 الف ومن 6 شهور غيرت 3 قواعد والجمعة الماضية روحت للميكانيكى بنفس الشكوى وغيرنا فلتر بنزين وبوجيهات وسلوك بوجيهات وفلتر هواء وجربنا العربية وكانت كويسة بس مفيش يوم وبعد كده حاسس نفس الاحساس ضعف فى السحب وتجميع السرعة مع خنقة فى الطلعة على الأول والثانى
وبتعب اوى وانا طالع مطلع او بعد مطب على ما تجمع سرعة ،
على فكرة انا شاكك فى الشكمان لان ده مجتش عنده خالص والسنة اللى فاتت كانت الماسورة ورا اتكسرت ولحمتها المهم
ارجو منكم المساعدة والرد والمشورة عشان خلاص حاسس بعدم راحة فى القيادة وخنقة فى الطلعة مع العلم ان بعد ما العربية تاخد سرعتها بتبقى زى الفل....
شكرااااا
قديم 20-06-2013, 01:49 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو المساعدة .. خنقة فى الطلعة والسحب

السلام عليكم
فك فرن الشكمان الأول وجرب سحب العربيه واستحمل الصوت العالي لو السحب كويس يكون العيب في علبه في الشكمان مسدوده وغالبا علبة البيئه
لو السحب زي ما هو نظف البوابه وتأكد من ان فلتر البنزين انه اصلي لأن في كثير مضروب في السوق يسبب كتمة العربيه
وتأكد من لجلاش الدبرياج ومن مستوي الزيت
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 20-06-2013, 08:55 PM

يجماعة انا لسه راجع من الشغل دلوقتى بالعربية ....
العربية باختصار مفهاش سحب خالص يعنى اقصى سرعة جبتها وانا راجع من الدائرى 100 على الغيار 5 ودايس الدواسة بتاعة البنزين للاخر وعداد الار بى ام معداش 3 وتجميع السرعة صفر والطلعة على الاول والثانى مخنوقة وبتاخد وقت على ما تجمع السرعة وامشى بالعربية .....
أرجو المساعدة بجد ... عشان دلوقتى انا مش عارف ابدأ بالكشف على الشكمان ولا اعمل ايه......
قديم 20-06-2013, 08:56 PM

ياجماعة عشان الصورة تبقى واضحة خالص ..
أنا من كام يوم بعد ما غيرت فلتر البنزين والبوجيهات والسلوك وانا راجع كانت العربية مش مخنوقة كدا بس كان فى مطب عالى اخدته بالراحة بس سمعت صوت حكة جامدة اوى فى نص العربية .....
بعدها وقفت عشان اشوف تحت العربية بعد الحكة ديه ملقتش حاجة ملموسة...
أرجو الرد من الخبراء .....
وشكرااااااااا
قديم 21-06-2013, 05:38 PM
nader10 nader10 غير متواجد حالياً

nader10 is a splendid one to beholdnader10 is a splendid one to beholdnader10 is a splendid one to beholdnader10 is a splendid one to beholdnader10 is a splendid one to beholdnader10 is a splendid one to beholdnader10 is a splendid one to behold

اعتقد انك لازم تكشف على شكمان العربية الاول لان انت مغير الفلاتر من فترة قريبا اوى ممكن تكون علبة البيئة هى السبب اكسف الاول