العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 28-05-2009, 02:38 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of
افتراضي رد: فيرنا 1600cc

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة

طيب ايه الافضل منها ياباشا نورنا ولا انت داخل تهاجم و خلاص بينلنا انهى سياره افضل منها و نتناقش
انا واللة انا مش بهاجم ياستاذ احمد انا بقول راي لان فعلا المفروض تكون الفيرنا ب50 الف لان في عربيات صيني احسن منها زي byd والجيلي mk والجيلي ck2 والاسبرانزا a516 رغم مشاكلها لكن مشاكلها مش اكتر من الفيرنا
قديم 28-05-2009, 02:53 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

انا من راي الانوس لان لو بتحب السرعة هتعمل اية بموتور الفيرنا القوي علي انها مش ثابتة يبقي الموتور ملوش لازمة وموتور الفيرنا كتير اوي علي البودي بتاعها انا بفضل الانوس لانها ثابتة لان الثبات افضل من القوة لان العربية وهي ماشية 160 محتاجة ثبات مش قوة
الموتور القوي مش عشان تقفل بيه العداد

الموتور القوي عشان العربية تحس فيها بمتعة القيادة و انها عربية حية نشيطة مش بطة مريضة

و ده اللي يهمك جوه المدينة ،،

تكون اول واحد تطلع في الاشارة ، ترمي بوزك بسرعة ، تخترق الصفوف برشاقة ، التكييف ميأثرشي اوي علي العربية

بص الموقع الكندي ده بيقول ايه علي النقطة دي في الفيرنا 1600 ،،

Responsive at lower speeds

The sedan’s 1.6 litre four cylinder engine delivers 104 horsepower at 5,800 rpm and 106 ft lb of torque at 3,000 rpm - sufficient power for a car that weighs only 1066 kg (2350 lb.). That’s comparable with the Kia Rio’s 1.5 litre engine which offers 104 horsepower and the Toyota Echo’s 1.5 litre engine with 108 horsepower, but where the Accent shines is in its torque figures: while the Rio develops maximum torque at 4700 rpm and the Echo at 4200 rpm, the Accent offers maximum torque at just 3000 rpm. To the driver, that means a more responsive-feeling engine, particularly around town and at sub-highway speeds. The Accent is lively off the line and zips in and out of traffic passing slower cars with ease

http://www.canadiandriver.com/2002/1...t-gl-sedan.htm

و برده في نفس الوقت لو قلبك جامد و من قبيل الروشنه تقفل العداد و تجيب المائتان كيلو

فقط للمرح طبعا

لأن العربيات دي في الفئة دي مجرد وسيلة مواصلات رخيصة من النقطة أ للنقطة ب

واللانوس مش ثابته و فراملها أضعف من الفيرنا

قديم 28-05-2009, 03:30 PM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

الموتور القوي مش عشان تقفل بيه العداد

الموتور القوي عشان العربية تحس فيها بمتعة القيادة و انها عربية حية نشيطة مش بطة مريضة

و ده اللي يهمك جوه المدينة ،،

تكون اول واحد تطلع في الاشارة ، ترمي بوزك بسرعة ، تخترق الصفوف برشاقة ، التكييف ميأثرشي اوي علي العربية

بص الموقع الكندي ده بيقول ايه علي النقطة دي في الفيرنا 1600 ،،

Responsive at lower speeds

The sedan’s 1.6 litre four cylinder engine delivers 104 horsepower at 5,800 rpm and 106 ft lb of torque at 3,000 rpm - sufficient power for a car that weighs only 1066 kg (2350 lb.). That’s comparable with the Kia Rio’s 1.5 litre engine which offers 104 horsepower and the Toyota Echo’s 1.5 litre engine with 108 horsepower, but where the Accent shines is in its torque figures: while the Rio develops maximum torque at 4700 rpm and the Echo at 4200 rpm, the Accent offers maximum torque at just 3000 rpm. To the driver, that means a more responsive-feeling engine, particularly around town and at sub-highway speeds. The Accent is lively off the line and zips in and out of traffic passing slower cars with ease

http://www.canadiandriver.com/2002/1...t-gl-sedan.htm

و برده في نفس الوقت لو قلبك جامد و من قبيل الروشنه تقفل العداد و تجيب المائتان كيلو

فقط للمرح طبعا

لأن العربيات دي في الفئة دي مجرد وسيلة مواصلات رخيصة من النقطة أ للنقطة ب

واللانوس مش ثابته و فراملها أضعف من الفيرنا

أنا اول مرة أعرف انهم كانوا حاطين محرك ألفا 2 الــ1600 في اكسنت 2003 ... اللي كنت اعرفه انهم كانوا حاطين موتور الـ1500 اللي موجود دلوقتي في الفيفا ... شكراً عالمعلومة

بالنسبة للفيرنا فهي عربية ممتازة و الحمد لله ماشي بيها 21 ألف كم بدون مشاكل

كنت أتكلمت قبل كدا هنا عن التكييف و انه مش بيبرد بسرعة و كدا ... لكن عملت زي ما الأستاذ أحمد قاللي و جربت فعلاً اشغله لما تكون العربية في الظل و أشوف الفرق و فعلاً طلع الفرق كبييير جداً ... لما تكون في الظل بشغل المكيف على 1 فقط لا أكتر. لكن لو في الشمس الموضوع يحسسك ان حصل مشكلة في التكييف ... و ربنا يرحمنا الصيف دا هيكون نار

شكراً
قديم 31-05-2009, 04:16 PM
aboommar aboommar غير متواجد حالياً

aboommar is on a distinguished road

انا ياجماعةمتابع النقاش بخصوص الفيرنا و اللانوس
بصراحة اقتنعت بالفيرنا و ربنا كرمني و جبتها كاملة
السيارة بجد جميلة ورشيقة
بس للاسف احنا المصريين لازم نخرب كل حاجة حلوة بالفهلوة و النصب وقلة الادارة والمتابعة
اللي حصل معايا كالاتي
بعد مارخصت السيارة بيوم رايح بيها الشغل وهوب بطلت مني في الاشارة ( نقلة دبرياج )
احاول اخليها تدور ابدا ( واضح انه عيب كهرباء )
سألت سائق تاكسي قال لي ربط كوبس علي البطارية
طبعا مفيش معي عدة
المهم ربنا كرمني ولقيت ناس زقوني ودارت
رحت لكهربائي بص عليها قال لي ده عيب بطارية اطلع فورا علي التوكيل
رحت التوكبل وكانت المفاجأه المقرفة لي
الباشا مدير التوكيل بيقول لي امامك اختياران
اما تسافر بيها قليوب و يغيرولك البطارية وانت واقف او تسيب لي السيارة و المفتاح و الرخصة لمدة 15 يوم وبعدين تعال خدها
قلت له يعني انا اشتري سيارة وعشان اشوف مشكلة البطارية تمنعني من ركوبها 15 يوم؟
قال لي هو ده نظامنا
طيب اكشف عليها وشوف ايه المشكلة
يقول لي انا اسف لازم
سيبها هي و المفتاح و الرخصة 15 يوم
طبعا ما وافقتش وحسيت بندم ان هي د ي مستوي الخدمة وهو ده الضمان
رحت لواحد بتاع بطاريات كشف لي عليها لقي ربع بايظ
استغربت و رحت لواحد تاني بتاع بطاريات وكشف عليها وفعلا لقي ان فيه ربع بايظ
سألني فين ضمان البطارية وقارن بينه وبين البطارية الموجودة بالسيارة وكانت المفاجأه البطارية مش هي المدرجة بالضمان
قديم 31-05-2009, 05:36 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

طيب اطلع عالطول علي قليوب و غير البطارية ،،

عشان ضمان البطارية سنة تنازلي ،،

بمعني اخر اول شهر بيدفعك 1/12 من ثمنها و تفضل كده لحد اخر السنة

تدفع تمن البطارية بالكامل

و طبعا بيحسبوا البطارية بسعر هلامي ،،

و لو معرفتش قولي و انا اقولك نمرة خدمة مدير العملا

انا البطارية قعدت معايا 45 الف كم و باظت لما سبت العربية مركونه عشرة ايام

و غيرتها ببطارية جافة ب 260 جنية

الكلمات الدليلية
عيوب سيارة, هيونداى, هيونداى اكسنت, هيونداى غبور, هيونداى فيرنا, نيو اكسنت