العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 15-09-2011, 12:32 AM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يا أهل الخبرة .. افتونى فى الماروتى المستعمل جزاكم الله خيرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maro007 مشاهدة المشاركة

ممكن أدى ليكى مواقع : www.sogarab.com
www.ewbas.com
www.masrawy.com
www.bezaat.com
و هى دى المواقع الأنا فاكرها و ممكن تدخلى و تشوفى فيهم كل الأنواع بأسعار تبدأ من 7 ألاف لفوق
جزاك الله الف خير
قديم 15-09-2011, 04:07 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

الماروتى مناسبة لحضرتك .. لكن اعتقد ان العربية هى اللى مش مناسبة ..

انا شايف انها غالية شويه علشان ماشية كتير ...

بس الفيصل هو الحالة العامة .. وفى حاجات لازم نعرفها علشان نحكم بدقه ..

- حالة الدهان وهل العربية فبريكة من بره ولا لأ ؟؟

- حاله الصاج .. هل فيها اى خبطات محتاجة تصليح ؟؟

- حالة الموتور .. حاولى حضرتك تلاحظى عادم العربية لو ليه لون ابيض مزرق يبقى موتور العربية محتاج عمره .. وده بنختبره والعربية دايسة بنزين جامد ...

- لو العربية فيها اى كماليات ممكن تفرق بسيط فى سعر البيع (انذار - كاسيت - زجاج كهربا ...) ..

استخيرى ربنا .. واكشفى على العربية كويس عند سمكرى وميكانيكى .. وربنا يوفقك والعربية تكون كويسة وتريحك ...

وابقى بلغينا لما تشترى باذن الله علشان نبارك لحضرتك ...

واى استفسار تحت امرك دائما ...

بالتوفيق ......

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 15-09-2011, 09:00 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

معلش ممكن حضرتك توضحي يعني ايه متغير لها ... شاسيه ؟؟!!

عموما هي الماروتي مناسبه جدا للمشاوير القصيره وعربيه عمليه و اقتصاديه جدا و مصاريف تشغيلها اقل ما يمكن
لكنها برضو صغيره و موتورها 3 سلندر 800 سي سي
فبالتالي لو بتجيبي منها مستعمل يبقى لازم تكون بحالتها
واعتقد ان بالمبلغ ده ممكن تجيبي موديل اعلا بحاله افضل بغض النظر عن موضوع تغيير الشاسيه اللي مش فاهمه ده

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 15-09-2011, 10:59 AM
الصورة الرمزية أبو صالح
أبو صالح أبو صالح غير متواجد حالياً
من انا؟: الجوكر
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السفر / قيادة السيارات

أبو صالح is just really niceأبو صالح is just really niceأبو صالح is just really niceأبو صالح is just really nice

مع إحترامي لكل من سبقوني بالرد
أنا شايف إن 75000 كيلو مش كتير خالص
أنا كان معايا ماروتي 2009 كنت راكبها زيرو وبعتها من شهر كانت عامل بيها 84000 كيلو ( في سنتين و 8 شهور باليوم )
عادي جدا بالعكس انا شايف إن العربيه المعروضه دي لو قراءة العداد دي حقيقيه ( يعني مش ملعوب فيه أو يكون قالب )
عربيه كويسه
والفيصل هنا من وجهة نظري حالة العربيه
يعني لو العربيه دي فبريكه جو وبرا و الموتور بتاعها كبسه كويس ومش بينفخ
تبقي عربيه لقطه
قديم 18-10-2011, 03:10 AM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute

جزاكم الله خيرا على الرد يا جماعة ..
انا اتلخبطت فى البداية وقولت شاسيه , لكن فى الحقيقة الشاسيه سليم , بالنسبة لل75000 انا كنت حاسة انهم كتير مع احترامى طبعا للاخ ابو صالح .. العربية دهان فابريكة , ومافيهاش خبطات , بس مستكترة عليها 75000 فى سنتين استعمال , وكمان استعمال بنت سواقتها شديدة , يعنى ممكن تكون بوظت حاجة تانية فى العربية بسبب سواقتها .. انا قولت استخير ربنا واستشيركم عشان اكون واقفة على قدم راسخة فى قبولى أو رفضى ..
فعلا ما خاب من استخار وما ندم من استشار ..
اللى مش حباه فى الماروتى ان موتورها 800 سى سى وانها خفيفة , فضلا عن انى ماحبش ازنق نفسى فى موتور ضعيف , قد احتاج للسرعة فى وقت ما , وهنا نيجى لخفة العربية , وانا عارفة انها بتجرى حلو لكن خوفى الاخر من خفيتها زى ما قلت وانها تتخبط خبطة جامدة او تتقلب بسهولة لا قدر الله , عشان كده احب العربية الراسية شوية على الارض ..
انا استشرتكم ولم تخيبوا ظنى فيكم (جزاكم الله خيرا) , واستخرت ربنا , وبقدر الله الموضوع وقف ولم اشتريها , وبعد كده صرفت نظر عنها الى البيكانتو او الريو , طبعا قسط , لكن لسة ماعرفش حاجة عن الريو ..
ادعولى بقى اقدر اجيب البيكانتو او الريو , لان الواحد خلاص اتخنق من بهدلة المواصلات وجبت اخرى منها ..
عمرى ما فكرت فى التقسيط ابدا وعمرى ما كنت ارضى به وده السبب اللى خلانى ابص للمستعمل , لكن يبدو ان ده السبيل الوحيد , اهو على الاقل هاتبقى زيرو وماتقرفنيش فى تصليحها من البداية ..
عموما ألف ألف ألف شكر لكم جميعا وجزاكم الله خيرا , ودعواتكم ..
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته