العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 18-12-2008, 01:16 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لو كنت مكاني - ادفع الفرق و لا اوفر فلوسي >>>>> استطلاع

قسط : بدام معايا اشترى كاش يبقى لاااااااااااااااااااااااا ء ومليون لاء وكل لاء عايزة موضوع منفصل

كماليات اركبها انا على ايدى احسن ميت مرة (خاصة لو التقفيل شرقى) واوفر فرق كمان

تقفيل بلدها : يستاهل فرق السعر حتى لو هقدر انه يستاهل فرق سعر اقل من كده بس عامة يستاهل على المدى الطويل لان فرق التقفيل يعنى فرق معايير جودة وجودة يعنى اساس العربية يبقى انا مبرميش فلوسى فى الارض وبريح بالى سنين قدام

عوامل الامان :
ديه بقى (عفوا) اللى تحرق الدم
يعنى اشترى عربية ب 100 الف مفيهاش بارات (مش كمرات كمان) ورا الاكصدامات طب الاكصدامات يبقى ايه لازمتها
اشترى عربية بالسعر ده مفيهاش بارات فى الابواب
طب ديه البرايد (ماشاء الله) ورا الاكصدامات فيه كمرات صلب ولا كمرات المبانى الخرسانة
وفيه بارات فى الابواب من اول اقدم موديل لحد الموديلات الايرانى
بصراحة حاجة تحزن ان يبقى فيه استخفاف بمعايير اساسية زى ديه

من يومين لسه كنت شايف هيونداى متريكس الكمرات اللى ورا فيبر !! واللى قدام صاج ورفعها تقريبا من رفع صاج العربية ولسه كنت هعمل موضوع عن ده

بصراحة العربيات اللى زى كده حراااااام فيها الفلوس اساسا

لكن الايرباجز تستاهل فرق سعر وكذلك ال ABS

فالخلاصة عوامل الامان الاساسية بالنسبة لى (زى البارات والكمرات وتصميم العربية نفسة ) ديه عوامل اساسية مش اختيارية ولو مش موجودة هتسقط العربية فى نظرى من الاساس

فانا لو مكانك اللى ممكن ادفع فيه فرق فعلا هو فرق بلد التقفيل وبصراحة بالنسبالى (شخصياً) اهم من الايرباج وال ABS ptmnlo123per1127

واخيرا تسلم ايدك يا سامح على الموضوع المتميز ptmnlo123per112

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 18-12-2008, 03:08 PM
الصورة الرمزية MohabSaeed
MohabSaeed MohabSaeed غير متواجد حالياً

MohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond repute

اولا قبل اى شئ لو قدامى عربيتين نفس الموديل و نفس النوع بس ديه مصرى و ديه مستورده ... حدفع ال10الف جنيه و اخد المستورده ... خامات احسن .. تقفيل افضل .. عيوب اقل .
و بعدين افضل شى انى لو محتاك الكماليات انى اشترى السياره فل اوبشن . لان تركيب الكماليات بعد كده بيدخلك فى متاهات الصنايعيه و الى يفتح و يبوظ حاجه او يركب حاجه مضروبه و برده فى الاخر حتصرف .

بس الاهم من كل ده حشترى على حسب المبلغ الى معايا .
بالنسبه لعوامل الامان اكيد طبعا مهما و من الاساسيات الى الواحد يفكر فيها عند شرائه لعربيه جديده , بس برده المهم فرق الفلوس هل معايا ولا مش معايا .

THE ELEGANT ALFA ROMEO 156 AUTO DELTA 3.7 GTA - AM SUPER
The Most Beautiful & Powerful Front Wheel Drive Car Ever Made - 400 Horses Power - From 0:100 Km\h in4.8 Sec & Top Speed 290 Km\h
قديم 18-12-2008, 03:24 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

ممم فكره حلوه يا سام باشا كالعاده
انا بالنسبالي حختار تقفيل بره و مش حبص للكماليات
تقفيل بره حاجه تانيه برضه
خامات انضف و تقفيل افضل
بالنسبه للكماليات ما بيفرقش معايا غير التكييف بصراحه
غير كده مش فارقه ولا حتي عوامل الامان
معلش هيا دي وجهه نظري

حـازم خـضـر

قديم 18-12-2008, 04:02 PM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

الجوده طبعا اهم حاجه

مهو اساسا كل الساسيات و الكمليات و الامان الجوده

يبقي اشتري مثلا عربيه تقفيل مصري و اعمل حدثه لاقد الله و الايرباج ميتفتحش او ال abs ميشتغلش

لا طبعا لو عربيه جوده التقفيل 100% يبقي مش مهم اي حاجه تانيه

my peugeot 306 gti6
قديم 18-12-2008, 04:49 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

ممم فكره حلوه يا سام باشا كالعاده
انا بالنسبالي حختار تقفيل بره و مش حبص للكماليات
تقفيل بره حاجه تانيه برضه
خامات انضف و تقفيل افضل
بالنسبه للكماليات ما بيفرقش معايا غير التكييف بصراحه
غير كده مش فارقه ولا حتي عوامل الامان
معلش هيا دي وجهه نظري
للأسف رأيي من رأي ا / حازم

انا برده مبهتمش بعوامل الأمان اقصد الايرباجز و الايه بي اس

و برده ميفرقشي معايا من الكماليات غير التكييف

بس فيه حاجة واحدة في العربيات الفاضية بتضايقني منها بحس ان تابلوها منفض و مليان حاجات مسدودة بحتت فيبر

و برده عن تجربة لأ طبعا التقفيل المستورد افضل

لأن بيبقي ليه حركات صغيرة كده بس بتضايق جدا

حتي لو الخامات نفسها ،،

و كمان سيارات التجميع المحلي مبالغ في سعرها

ازاي يعني فرق عشرتلاف جنية بس ما بين العربية تجميع بلادها و التجميع المحلي

ال 40% جمارك راحوا فين من عربيات بتتباع غالية عندنا اصلا

الكلمات الدليلية
كماليات السيارت