العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 05-03-2012, 10:59 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من أية النتشة دى؟؟؟

كده الإسبراتير عاوز ظبط ( أبلاتين وكوندينسر ) ولو إليكترونى تظبطه برضو
مع تغيير طقم بوجيهات
ولو بتاكل معاك زيت ركب بوجيهات سن قصير مش هتاثر معاك فى السحب لكن عمرها هيبقى أطول عشان الزيت مش هيطولها بسرعة
وربنا يوفقك
قديم 05-03-2012, 11:41 PM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of

تشخيص الجزار تمام ويمكن تحديد العيب فى الابلاتين بأنة قافل وعاوز يتظبط ، الموضوع كهربى صرف

تحياتى
قديم 05-03-2012, 11:44 PM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

البنزين الـ 80 برىء والله
اكيد عندك مشكلة فى فلتر البنزين غيرة بواحد جديد او فلتر الهواء يستحسن كمان تغيرة بعد موجة التراب اللى كلنا مرينا بيها ولو الموضوع زاد اوى اى ميكانيكى ينضف بكات الكربراتير
مساء الخير يا زعيم ، انت فوت الموتور ولا لسة بعد ما جبت تقفيل العداد هههه احترس من السرعة ارجوك

تحياتى
قديم 07-03-2012, 03:32 PM
galalaldin galalaldin غير متواجد حالياً
من انا؟: عملى و دقيق
التخصص العملى: COMPUTER
هواياتي: صيد البحر

galalaldin will become famous soon enoughgalalaldin will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedkhaled754 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا عندى لادا 2107 موديل 2006 كاربراتير و عندى مشكلة فى السحب لما أسحب بالعربية بتنتش و كمان و انا سايبها على السلانسية بتترج جامد و كأنها حتبطل لكن مش بتبطل و بترجع عادى
فـ يا ريت حد يقولى العيب من أية بالضبط و شـــكـــراً
يظهر ان العربيه عدى وقت صيانتها الدوريه....طبيعى ان ده يحصل بعد فتره من التشغيل....فحص فلتر البنزين....فحص الاسبراتيروالصينيه...تغيي ر الابلاتين وهو المشتبه به الاول...وده طبعا لوفى العربيه اسبراتير مش مشط اليكترونى..وتغيير الكوندنسر...فحص كابلات البوجيهات والبوجيهات..ضبط الهواء للكربراتيروالزيت بالمره....والحوار ده بتمن الابلاتين والكوندنسر مش حايعدى 50 جندى....اعمله بدرى قبل ما تعملها معاك وانت مش مستعد.
تحياتى
قديم 09-03-2012, 05:02 AM
mekawy2000 mekawy2000 غير متواجد حالياً

mekawy2000 will become famous soon enough

بنزين 80 او 90 او 92 ليس لهم علاقه فى الموضوع متنساش ان من سبب انسداد البيكات هو فلتر الهواء وبعدين بص الاول على الكندنسر لو ضعيف هتبقى السياره فى السرنسيه كويسه اول ماتدوس بنزين تقطع دى حاجه
شوف بك السرنسيه اسفل العمه ممكن يكون مسدود
طلمبه البنزين لوفيها حاجه هتقطع معاك
الاول شوف الميكانيكى بتاعك هيقول ايه بس البنزين ملوش علاقه ان كان 80 او 92 ده نسب الاكوتين وانضغاط البساتم