العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 10-03-2011, 12:16 AM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة منكده عليا ومش لاقى الحل ارجو مساعدتكم

رشاشات البى ام انا سمعت عانها كتير وفى ناس كتير جدا بتحظر منها كتير لذيادة الاستهلاك فى البنزين ممكن تخاليك فى الاكسنت وعلى فكرة مافيش احلى من رشاشات الدايو بتاعتها هايلة وربنا معاك والبى ام السحب بتعها هايل جدا اما سحب الاكسنت بسيط شوية بس خاليك فى بتاعت الانوس وربنا معاك

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 10-03-2011, 12:24 AM
الصورة الرمزية hishamsz
hishamsz hishamsz غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: دكتور

hishamsz will become famous soon enough

شكرا اخى محمود انا مقتنع بان الوضع الطبيعى للسيارة هو افضل الحلول

لكن تبقى مشكلة الاستهلاك الرهيب للبنزين من غير حل واخر الاجابات ال بسمعها من الميكانيكية
(هى الدايو كده)
مع انى مقتنع انها عربيات اقتصادية زى ما كتالوجها بيقول
انها بتعمل حوالى 315 كيلو فى الصفيحة
وانا مش عاوز 315
انا راضى بنص المسافة دى لكن 100 كيلو اكيد فيه عيب وحاجة تقلق

د/هشام
قديم 10-03-2011, 12:26 AM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

يا أهلا بيك أخونا الفاضل

وبالنسبه لتأخير النقل فى الغيارات عندك

حاول بنفسك

من أخذ بوش كابل الكيك داون عندك سنه بسيطه من عند بكرة الأكسراتير

البكره عندك عليها كابلين

واحد بنزين

والتانى خاص بالكيك داون

هتحل صامولتين بتوع الكبل

واحد كنتره والتانيه شد الكابل

شده سنه من خلال صامولة الشد

وبعد كده أربط صامولة الكنتره

ومش هوصيك على زيت وفلتر الفتيس

يكونوا تمام
الف الف مليون شكر يا بشمهندس علي اىفادة وان شاء الله حجرب الموضوع ده قريب لما ارجع من السفر شكرا

سبحان الله وبحمده

سبحان الله العظيم
قديم 10-03-2011, 01:16 AM

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hishamsz مشاهدة المشاركة

شكرا اخى محمود انا مقتنع بان الوضع الطبيعى للسيارة هو افضل الحلول

لكن تبقى مشكلة الاستهلاك الرهيب للبنزين من غير حل واخر الاجابات ال بسمعها من الميكانيكية
(هى الدايو كده)
مع انى مقتنع انها عربيات اقتصادية زى ما كتالوجها بيقول
انها بتعمل حوالى 315 كيلو فى الصفيحة
وانا مش عاوز 315
انا راضى بنص المسافة دى لكن 100 كيلو اكيد فيه عيب وحاجة تقلق
فعلا الاستهلاك دة طبيعى جدا لان العربية دى موفرة جدا جدا جدا وممكن يكون العيب من موتور بتاع الطلمبة بتاعت البنزين لان اعرف وسمعت انة لو فى مشكلة بيضخ لفلتر البنزين وطبا بيروح للرشاشات بنزين ذيادة وممكن تسأل فية وممكن يكون حساس الاكسجين وممكن الرشاشات انت شوفا بنفسك تحت الرشاشات شوف فى بنزين ولا علشان ممكن يكون فى تسييل فى الرشاشات وـاكد من وجود كلبسات الغلق بتاعت الرشاشت علشان لو مش موجودة بيحصل فعلا تسييل وممكن تعمل اى تشوف وحد صحبك تاخد الرشاشات بتاعتة ويكون لانوس وتجرب وتشوف اى الاخبار وربنا معاك ولو وصلت لحل قولنا وردا على الميكانيكى الاى بيقول الدايو كدة بصراحة مبيفهمش حاجة خالص وخالى بالك من الصنايعية فى نصابين كتير وابعد عن الراجل بتاع الدايو كدة لانة مش فاهم حاجة

فليقل خيرا او ليصمت
قديم 10-03-2011, 01:17 AM

فعلا طبيعى حوالى فى الصفيحة داخل البلد حوالى 250 وبرة بتذيد حوالى من 280 الى 290 الى 300 على حسب السرعة والتكييف طبعا بيفرق بس بسيط جدا وربنا معاك

فليقل خيرا او ليصمت