العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 27-10-2011, 04:32 PM
mm_champion mm_champion غير متواجد حالياً

mm_champion has a spectacular aura aboutmm_champion has a spectacular aura aboutmm_champion has a spectacular aura about
افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

انا عملت صيانة الالف الأولى في ابو غالي العبور , بس سمعت انهم بيحطوا زيت توتال مش شل , هل ده مؤثر على العربية في حاجة , عامة انا حاطط 5000 , ولما مشيت من عندهم اداء العربية مش وحش بس صوت الموتور عالي شوية عن الأول
قديم 27-10-2011, 05:50 PM
Hamada_El_Sh3er Hamada_El_Sh3er غير متواجد حالياً

Hamada_El_Sh3er has a spectacular aura aboutHamada_El_Sh3er has a spectacular aura about
افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 مشاهدة المشاركة

معلش يا استاذ حمادة انا هقولك وجهة نظرى
الشغل المعمول ده كله عك وعك جامد كمان
انت افضل حاجة تعملها تغير 4 مساعدين وتجيب الاصلى بتوع العربية وتشيل كل العليات المهببة اللى راكبة دى لانها هتعوم معاك العربية وبعد الشر ممكن تقلب العربية فاحسن ترجع العربية زى ما كانت على ابوها زى مابيقولوا وبعدين لو الشكمان بيحك ركب العلبة المضغوطة اللى نازلة فى موديلات2010-2011 وانت تنسى الحك نهائى وبدون عليات زى عربيتى تمام ماشاء الله عمرى ما اشتكت منها حتى لو مركب 3 ورا
وبعدين بالنسيبة للجنوط متركبش ازيد من14 والكاوتش يكون 14/175/65 اكتر من كدة مش مناسب مع الفيرنا ويسبب مشاكل
اعمل الكلام ده وهتدعيلى بدل ما تصرف مصاريف كتير وفى الاخر متنبصطش .. ولك تحياتى

أولا تسلم لأنك اهتميت ورديت يا أستاذ تونسي
ومبدئياً انا مش بشتكي من حك في الشكمان خالص
أنا إرتفاع العربية عندي مناسب جداً ... انا شكوتي من إن المساعدين اللي ورا
باظوا أو ريحوا تقريباً فكنت عايز اغيرهم
والمشكلة التانية هي ان الجنط نفسه اللي بيحك ورا عندي في الرفرف
وعلى فكرة أنا الجنط عندي 13 ومقاس الكاوتش 175/70 يعني مقاس العجل الأوريجينال بتاع العربية بس المشكلة ان الجنط عريض شوية
انا بس بسأل لو هغير المساعدين ... أحط صدادات واعمل كده ولا لأ
وكنت بسأل هل في مساعدين جديدة بتتباع ولا مفيش ولو في اسعارها كام ؟؟
قديم 27-10-2011, 10:06 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute

السلام عليكم
ممكن اعرف ايه الفروق الجوهرية والشكلية بين الفيرنا ( فيفا - استار - gls )
وما افضلهم ؟
وشكرا جزيلا

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت
قديم 28-10-2011, 03:03 AM
ام سيف الدين ام سيف الدين غير متواجد حالياً

ام سيف الدين will become famous soon enough

السلام عليكم
انا جبت فيرنا 2012هاف اوبشن وعايزة اركبلها انذار وسمعت انى لو ركبته هيلغى ضمان بتاع كهربة السيارة الكلام ده صح ولا لأ
ايه افضل نوع انذار وسنتر لوك ممكن اجيبه ياريت تفيدونى بسرعه لحسن خايفة اوى على العربية وعايزة اركبه بسرعه
قديم 28-10-2011, 04:55 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

الى ام سيف الدين
عليك بشراء الانذار والسنتر ال سيمفونى
وضحى وركبيهم فى التوكيل عشان الحجة تبطل

الكلمات الدليلية
مشاكل الفيرنا