العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 03-03-2013, 02:56 PM
hanyghanem hanyghanem غير متواجد حالياً

hanyghanem is on a distinguished road
افتراضي رد: تيجو ولا ليفان x60 ؟

والله رأي الشخصي لا دي ولا دي ليه ؟ العربيات الكبيرة عامتا حوت بنزين عشان مشكلة الانسيابية ومقاومة الهواء يعني العربية التيجو استهلاكها 9 لتر لكل 100 كيلو - طبعا فالطرق المفتوحة - مقارنة مع العربيات السيدان byd مثلا برضو صيني بس موتور متسوبيشي و1600 سي سي برضو بتستهلك 4.5 لكل 100 كيلو - نرجع لمشكلة المقارنة حسب معلوماتي التيجو منتشرة اكتر وده ميخلكش تحت رحمة الوكيل ذي اليفان ووجود قطع الغيار برة الوكيل نعمة كبيرة انت في مصر الامر ما يسلمش زجاج امامي فانوس خلفي مراية جنب (طبعا لاقدر الله ) بس كلنا اتقرصنا قبل كدة ولو عاوز عربية واسعة انصحك بالماتركس مستعملة لو حالتها كويسة احسن من كل ده وعلي فكرة قطع الغيار الاستيراد هتكون ارخص من التيجو - مثلا جبت باب خلفي بالزجاج ب600 جنية استيراد وباب التيجو الخلفي بدون زجاج كلفنا 1200 جنية
قديم 03-03-2013, 09:44 PM
cmatcho cmatcho غير متواجد حالياً

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iso4444 مشاهدة المشاركة

السيارات الصينية لا يعتمد عليها انا صرفت النظر عنهم

سأشتري لوجان mcv
7 كراسي
يعني حضرتك عملت الموضوع
وبعد ساعتين غيرت رائيك بشتيمه في العربيتين
ربنا يوفقك
قديم 04-03-2013, 04:31 AM
iso4444 iso4444 غير متواجد حالياً

iso4444 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cmatcho مشاهدة المشاركة

يعني حضرتك عملت الموضوع
وبعد ساعتين غيرت رائيك بشتيمه في العربيتين
ربنا يوفقك

شتيمة ؟؟!!!

انا قلت لا يعتمد على السيارات الصينية

باين ان انت حساس جدا

ربنا يهديك
قديم 05-03-2013, 09:24 PM
cmatcho cmatcho غير متواجد حالياً

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iso4444 مشاهدة المشاركة

شتيمة ؟؟!!!

انا قلت لا يعتمد على السيارات الصينية

باين ان انت حساس جدا

ربنا يهديك
امين يارب
ربنا يهدينا جميعا
قديم 12-02-2014, 09:42 PM
aryme aryme غير متواجد حالياً

aryme will become famous soon enough

الى بتقول السيارات الصينية لا يعتمد عليها انا معايا التيجو 2011 وبعد تجربة عربيات كتيرة يابانى وكورى والمانى فى وجهة نظرى احلى عربية ركبتها وانضف من اليابانى كتير فى وسائل الامان والميكانيكا بالسعر دا وكفاية ان الكيا السيراتو تجيب وش سلندر فى سنة والتيجو شغالة بقالها تلات سنين فحت وردم وسفر بالالف كيلو فى اليوم وعمرها ماحصل فيها حاجة معتقدش انك ركبت العربية اصلا اما بالنسبة للعربية الليفان انا مقدرش افيدك لانى مجربتهاش بس كل الى اقدر اقولهولك انك لو بتفكر فى التيجو مش هاتندم ابدا