العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 25-03-2011, 02:23 AM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of
افتراضي رد: أخبار اللادا 2017 التجميع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour_2001 مشاهدة المشاركة

معقولة ياأستااذ أيمن كل ده فرق بين الروسى والمصرى ، طيب بالنسبة للروسى المستعمل إيه أخباره كويس وسعره كام دلوقت للموديلات المستعمله الحديثة من 2003 وإنت طالع
انا اسف جداً للتأخير فى الرد ، الروسى المستعمل سعرة اليومين دول مرتاح ولو قارناة بالمصرى فى السعر هتلاقى الروسى ايضا يفرق بالخمس والست الاف جنية : يعنى روسى 2003 كاربراتير (عربيتى) مكيفة فريون وسنتر وانذار وكاوتش جديد ودواسة جلد وموتور هايل شاريها ب 31000ج لو قارنتها بالمصرى نفس الموديل تلاقى المصرى اللى فى نفس الحالة ب 24000ج تخيل الفرق ، وعموما متوسط اسعار السوق النهاردة موديل 2002 ب 28000ج موديل 2004 ب ، 2005ب من 30000:32000، 2006، 2007 =33000ج:35 او 36000ج حسب الحالة ، والمعلومة الاخطر والتى لا يعرفها الا المتمرسينفى اخبار لادا ان حتى الروسى ابتداءا من 2009 بيتقفل فى مصر ، لذلك الاسعار من 2003 حتى 2008 ماسكة نفسها ، واخيراً الكربراتير اغلى من الانجكشن لأن الاخير مشاكل حسساساتة كتير ، اما الكربراتير فأى حد بيصلحة ونت بنفسك تقدر تعملة صيانة وبيتجدد كلة ب 50ج بعد عمر طويل ، ارجو ان اكون قد انجزت وفصلت ماتريدة واسف مرة اخرى للتأخير

تحياتى
قديم 25-03-2011, 04:02 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

بصراحه لو معايا المبلغ دا كاش مش تقسيط حشتري بيه عربيه مستعمله افضل من اللادا و اكثر رفاهيه
اما لو مقتنع باللادا و عاوزه يبقي اجيب الروسي و زيرو
و لو حشوف مستعمل يبقي الشاهين افضل بمراحل

حـازم خـضـر

قديم 25-03-2011, 05:06 PM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

وطبعا الـ سبرانزا 113Aعربية ممتازة وما يعلاش عليها وكل حاجة فيها حلوة
بلاش النقد اللازع دة ..... شجع اللى انت عاوزة بس ما تحبطش الناس كدة وخصوصا ان كلامك مش مظبوط اوى فاما تدلة عن علم او السكوت افضل
اولاً: انا مش داخل اشجع فريق اسبيرانزا ضد فريق الادا
ثانيا : انا ممكن اكون من اكتر الناس الى فى المنتدى يعرفو الادا لانى بركب لادا من زماااان قوى بمعنى ان كان عندنا فى البدايه لادا موديل 1978 و بعدها موديل 1983 و بعدها موديل 2007 و دى كانت اخر واحده و التلاته كانو بحاله الفابريكه يعنى تقدر تقول كده خبره 20 سنه لادا
ثالثاً : انا اعتراضى على الادا النهارده من وجهه نظرى ان سعرها مبالغ فيه بالمقارنه بالبدائل التانيه فى السوق الى بتوفر مستوى تانى من الراحه و السلاسه فى الاستخدام يعنى زمان كانت ببتقارن بموديلات فيات 131 و 132 الى كانو موجودين فى التمانينات لكن لو جيت تقارنها النهارده بموديلات نفس شركه فيات هتلاقى الفرق بقا كبييير قوى
رابعاً : انا بعد انتهاء عصر الادا معايا اشتريت اكسيل 1500 و كان الفرق كبير فى الراحه بين عربيه كامله و مريحه و اقتصاديه و بتتصلح عند نفس الميكانيكى الى بيصلح الادا و نفس اسعار قطع الغيار تقريباً و بين الادا الى كانت اشبه بالجرار الزراعى مع احترمى الشديد لكونها عربيه جامده و بتستحمل و الاكلام ده بس انا كنت زهقت من صوت الموتور المزعج و الكراسى الغير مريحه و العربيه على الرغم من انها كانت موديل 2007 الا انى كنت شايف ان الموديل الى كان معانا قبلها كان انعم منها بكتير يعنى الشركه مع السنين بتقدم نفس المنتج بس بمستوى اردأ فى فى التقفيل و الخامات
خامساً : انا كنت بقول رأيى لمجرد النصيحه وانا مش ضد الادا لانى متحيز لحاجه تانيه وده بدليل انى مقولتش بلاش لادا و هات كذا انا بس قولت ان سعرها مبالغ فيه لان ال 50000جنيه ممكن يجيبو فى المستعمل عربيات كتير احسن من الادا
سادسا : انا مش عايز حد يزعل منى و لو انت يتحب الادا فقدر اقولك ان الادا موديل 83 الى كانت معانا انا مفرتش فيها الا لما لقيت ان ابن خالى و هو فى نفس البيت هو الى هيشتريها و لو وريتك صور العربيه دى مش هتصدق ان فى عربيه موديل 83 بالنضافه دى و كمان اقدر اقولك انى بستمتع بسواقتها و بتلكك علشان استلفها منه و مفيش حته حتروحها الا لما هتلاقى حد يوقفك او يسألك ان اكنت بتبيع و الا لأ
اخيرا: انا نسيت ارد على سؤالك بالنسبه للاسبيرانزا بس عموما كل عربيه و فيها عيوب و منهم طبعا الاسبيرانزا و العربيه الى تناسب استخدامى و مشاويرى ممكن جدا متناسبش غيرى لكن اقدر اقولك ان اكتر ميزة انا شايفها فى الاسبيرانزا ان سعرها مناسب ليها من وجهه نظرى

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 27-03-2011, 03:37 PM
aass aass غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات

aass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of light

الروسى افضل بمراحل
قديم 28-03-2011, 08:15 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

اولاً: انا مش داخل اشجع فريق اسبيرانزا ضد فريق الادا
ثانيا : انا ممكن اكون من اكتر الناس الى فى المنتدى يعرفو الادا لانى بركب لادا من زماااان قوى بمعنى ان كان عندنا فى البدايه لادا موديل 1978 و بعدها موديل 1983 و بعدها موديل 2007 و دى كانت اخر واحده و التلاته كانو بحاله الفابريكه يعنى تقدر تقول كده خبره 20 سنه لادا
ثالثاً : انا اعتراضى على الادا النهارده من وجهه نظرى ان سعرها مبالغ فيه بالمقارنه بالبدائل التانيه فى السوق الى بتوفر مستوى تانى من الراحه و السلاسه فى الاستخدام يعنى زمان كانت ببتقارن بموديلات فيات 131 و 132 الى كانو موجودين فى التمانينات لكن لو جيت تقارنها النهارده بموديلات نفس شركه فيات هتلاقى الفرق بقا كبييير قوى
رابعاً : انا بعد انتهاء عصر الادا معايا اشتريت اكسيل 1500 و كان الفرق كبير فى الراحه بين عربيه كامله و مريحه و اقتصاديه و بتتصلح عند نفس الميكانيكى الى بيصلح الادا و نفس اسعار قطع الغيار تقريباً و بين الادا الى كانت اشبه بالجرار الزراعى مع احترمى الشديد لكونها عربيه جامده و بتستحمل و الاكلام ده بس انا كنت زهقت من صوت الموتور المزعج و الكراسى الغير مريحه و العربيه على الرغم من انها كانت موديل 2007 الا انى كنت شايف ان الموديل الى كان معانا قبلها كان انعم منها بكتير يعنى الشركه مع السنين بتقدم نفس المنتج بس بمستوى اردأ فى فى التقفيل و الخامات
خامساً : انا كنت بقول رأيى لمجرد النصيحه وانا مش ضد الادا لانى متحيز لحاجه تانيه وده بدليل انى مقولتش بلاش لادا و هات كذا انا بس قولت ان سعرها مبالغ فيه لان ال 50000جنيه ممكن يجيبو فى المستعمل عربيات كتير احسن من الادا
سادسا : انا مش عايز حد يزعل منى و لو انت يتحب الادا فقدر اقولك ان الادا موديل 83 الى كانت معانا انا مفرتش فيها الا لما لقيت ان ابن خالى و هو فى نفس البيت هو الى هيشتريها و لو وريتك صور العربيه دى مش هتصدق ان فى عربيه موديل 83 بالنضافه دى و كمان اقدر اقولك انى بستمتع بسواقتها و بتلكك علشان استلفها منه و مفيش حته حتروحها الا لما هتلاقى حد يوقفك او يسألك ان اكنت بتبيع و الا لأ
اخيرا: انا نسيت ارد على سؤالك بالنسبه للاسبيرانزا بس عموما كل عربيه و فيها عيوب و منهم طبعا الاسبيرانزا و العربيه الى تناسب استخدامى و مشاويرى ممكن جدا متناسبش غيرى لكن اقدر اقولك ان اكتر ميزة انا شايفها فى الاسبيرانزا ان سعرها مناسب ليها من وجهه نظرى
بعتزر
تقريبا انا كنت منفعل او حاجة بس حقك علية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا