العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 08-03-2010, 06:31 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

تسلم يا بوب والله علي المعلومة ديه بس هل كدا لو ركبت الشكمان ده العربية هتطلع بره الضمان ولا ايه النظام
لا في النقطه دي معرفش التوكيل نظامه ايه بصراحة بس مش بعيد علي غبور يعني يعملها:D

IBIZA
قديم 08-03-2010, 06:40 PM

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SuMo مشاهدة المشاركة

بص يا حماده الفيرنا تجيب ال190 و متقولش لأ بس لو جدع وقفها و لو هتتكلم على الثبات خلى ابيزا هو اللى يحكى عشان متقولش انى ببالغ
احكيله يا ابيزا على اليوم بتاع رمضان
الفيرنا بتعدي ال 220 كمان :D

اما يوم رمضان ده كان الاتي يا كروسير

ابيزا 94 1300 سي سي غلبانه و قريبا 2000 :D

فيرنا 1600

اوبل فيكترا 2000 سي سي اوتو

الابيزا 170 و الحمد لله غرز يمين في شمال و الثبات روعه و بعد الجنط 15 هيبقي اروعptmnlo123per122

فيرنا 180 ماشي مستقيم لا يمين ولا شمال :D:D

اوبل فيكترا سرعة كانت فوق 190 ورا عربية نقل بمقطورتين و غرزه بشعه !! ربع الفيكترا الامامي عدي من تحت المقطوره و خد الغرزه و طار من جنبها و صوت الكيك دوان خرم ودني !! بسم الله ما شاء الله علي ثباتها انا كنت ماشي 160 و سومو جاي مجمع من ورا و خد الغرزه دي و هو في اقصي اليمين و انا في الشمال و العربية بجد لو مش ثابته كانت اتزحلقت لا محاله في غرزه زي دي علي سرعه زي دي !!

هو ده الثبات بجد و صدقني لو جنطت عربيتك يا محمد هتفرق معاك جدا يعني انا عربيتي مشهور عنها انها ثابته و لازقه في الارض و كانت جنط 14 و كاوتش مقاسه كان غلط كمان المفروض 185/60 و اللي كان راكب كان 175/65 دلوقتي 195/50 جنط 15 صدقني فرق جامد بقت اكثر ثباتا من الاول و أأمن في الغرز بكتير و يا سلام عليك لو جنطت و جبت طقم سوست سبور هتبقي فتاك

علي فكرة والله امبارح كنت مع واحد صاحبي معاه فيرنا و مجنط 14 كمان والله بدون اي مبالغه قالي فرامل الفيرنا في السرعة تهديها لكن متوقفهاش والله قالي كده بدون اي حرف زياده مني و ساعتها قلتله هات طقم تيل امامي ebc و ديسكات مهواه او هات دوشمتين فرامل كاملين بتوع المكنة ال 2.0 و نفس الرأي ده عن الفرامل قاله نايل ستورم قبل كده

IBIZA
قديم 08-03-2010, 06:45 PM
الصورة الرمزية Mr.Mamo
Mr.Mamo Mr.Mamo غير متواجد حالياً

مدير مبيعات - جنرال أوتوموتيف
التخصص العملى: منسق مبيعات سيارات
هواياتي: العاب الكمبيوتر الجماعية(كره القدم )

Mr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond repute

أنا فعلا كان أخري 180 وكنت بخلي معايا 3 زمايلي عشان اتقل العربية شوية بس هم بعد الـ 180 طلبوا مني اني ابطل تهور و استجابت بس و الله كان فيه زيادة
بس فعلا ملهاش لازمة ماستفدش حاجة و كنت متضايق بعد كده اني كان ممكن يحصل حاجة ليه و لزمايلي و قررت ما اعملش كده تاني
وياريت تبقي معايا في كده

Mr / Mahmoud Gamal
استشاري عام و مدير مبيعات سيارات
mahmoud_gamal_1000@yahoo. com

للتعاقد وشراء ( أي سياره ) الرجاء الالتزام بمواعيد الاتصال
نيسان : ا / فكري الحلوجي 01223311114

هيونداي
و شيفروليه
و اوبل
وجيلي ومازدا
: ا/ احمد دعباس 01210301121

( الاتصال من الساعه العاشره صباحا وحتي العاشره مساء ماعدا يوم الجمعه )
قديم 08-03-2010, 07:53 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

لو تسحملي اسألك سؤال..

انا عربية والدي مرسيدس 280 موديل 84 2800 سي سي 182 حصان و ده موتور ستوك و بنزين طبعا مش ديزل و اقدر اقولك بكل المقاييس ان الموتور ده لو ركب عليه تربو و اتظبط صح هيستحمله و مش هيقول لا

بس ازاي صاحبك عملها ؟؟ اللي اعرفه ان التربو بيمثل ضغط شديد علي الموتور و بيبقي فيه compression عالي علي البلوك بس ده مش موتور 1300 ده 2800 سي سي و مرسيدس يعني !! ايه اللي كان عامله خلا الموتور يفوت هل التربو مكنش مظبوط ؟ هل كان فاتح Psi جامد اوي فوق قدرة المحرك ؟ و يا ريت تقولنا تفاصيل التعديل لو تعرفها و كانت واصله كام حصان و العربية نفسها موديل كام
اهلا اخي
انا مش عارف ليه كل ما اقول لحد تربو سواء في لانسر او مرسيدس او اي عربيهي قول ركبه ازاي لا المواتير بتاعت اصحابي دي بيجبوها من بور سعيد بالتربو بتعها مواتير اوروبيه كامله مبنحطش فيها مصمار احنا و لاحظ كلامي مشوار 7 ساعات خدناه في 3 ساعات دي لو فورميلا ون كان زمنها ضربت في نص الطريق
اما عن تركيب التربو اولا عربيتك اصلا مش محتاجه تربو صحبي بعد ما والده شاف افتراه قرر يربيه و سقط له موتور 2400 سي سي بس و ديزل كمان يعني الراجل خلاص نسي ايام الجري بس في التخميس اسطوره مسكت فرامل مع بنزين تلاقي الدخان الابيض بيخشلك من مكان التكييف ولله بنتخنق جواهاptmnlo123per122
اما عن تركيب التربو عندك دا موضوع كبير اوي و مش هتقدر تعمله لانك هتحطه في عربيه مرسيدس اولا هتحتاج نوع كبير اوي و تربو جبار و اسعار فوق الخيال و لا ما تقفله و تجيب كل استلزاماته هتدفع تمن العربيه مره و نص بدون مباله الحل الوحيد تسقيط موتور و اعتقد انت مش محتاج اصلاptmnlo123per1147

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

[/indent]يا برنجي بلاش العفرته ديه بتودي في داهيه في الاخر ومحدش هيسقفلك وانتا بتاخد الملف علي 160 ربنا يسترها عليك يا مان
ربنا معانا يا مان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

الفيرنا بتعدي ال 220 كمان :D

اما يوم رمضان ده كان الاتي يا كروسير

ابيزا 94 1300 سي سي غلبانه و قريبا 2000 :D

فيرنا 1600

اوبل فيكترا 2000 سي سي اوتو

الابيزا 170 و الحمد لله غرز يمين في شمال و الثبات روعه و بعد الجنط 15 هيبقي اروعptmnlo123per122

فيرنا 180 ماشي مستقيم لا يمين ولا شمال :D:D

اوبل فيكترا سرعة كانت فوق 190 ورا عربية نقل بمقطورتين و غرزه بشعه !! ربع الفيكترا الامامي عدي من تحت المقطوره و خد الغرزه و طار من جنبها و صوت الكيك دوان خرم ودني !! بسم الله ما شاء الله علي ثباتها انا كنت ماشي 160 و سومو جاي مجمع من ورا و خد الغرزه دي و هو في اقصي اليمين و انا في الشمال و العربية بجد لو مش ثابته كانت اتزحلقت لا محاله في غرزه زي دي علي سرعه زي دي !!

هو ده الثبات بجد و صدقني لو جنطت عربيتك يا محمد هتفرق معاك جدا يعني انا عربيتي مشهور عنها انها ثابته و لازقه في الارض و كانت جنط 14 و كاوتش مقاسه كان غلط كمان المفروض 185/60 و اللي كان راكب كان 175/65 دلوقتي 195/50 جنط 15 صدقني فرق جامد بقت اكثر ثباتا من الاول و أأمن في الغرز بكتير و يا سلام عليك لو جنطت و جبت طقم سوست سبور هتبقي فتاك

علي فكرة والله امبارح كنت مع واحد صاحبي معاه فيرنا و مجنط 14 كمان والله بدون اي مبالغه قالي فرامل الفيرنا في السرعة تهديها لكن متوقفهاش والله قالي كده بدون اي حرف زياده مني و ساعتها قلتله هات طقم تيل امامي ebc و ديسكات مهواه او هات دوشمتين فرامل كاملين بتوع المكنة ال 2.0 و نفس الرأي ده عن الفرامل قاله نايل ستورم قبل كده
كلام جميل يا مان و انا بفكترا 2000 اوتو 193 كيلو في طريق لا يتعدي ال3 كيلو و العربيه كان لسه فيها كتير اصلا و ثبات تحفه
بس عاوز رايك يا مان في موضوعي انا معي لانسر 1300 اوتو 2009 و في صدد تجنيطها هي 14 زي ما انت عارف مش عارف اجيب جنط اصلي بتعها الي بيسموه عش النمل باين و احط في العجل الي عندي عني هيكون نفس المقاس اصلا
ولا 15 بس مش هينفع اجيب اصلاي الانه واقف علي ب7 الاف و ده كتير اوي هجيب صيني عادي ب1600 انا عارف انه هيتقل العربيه تمام بس من نحيه سحب البنزين و تسارع العربيه و العفشه ممكن تعمل فيهم مشكله؟

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 09-03-2010, 02:57 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

اهلا اخي
انا مش عارف ليه كل ما اقول لحد تربو سواء في لانسر او مرسيدس او اي عربيهي قول ركبه ازاي لا المواتير بتاعت اصحابي دي بيجبوها من بور سعيد بالتربو بتعها مواتير اوروبيه كامله مبنحطش فيها مصمار احنا و لاحظ كلامي مشوار 7 ساعات خدناه في 3 ساعات دي لو فورميلا ون كان زمنها ضربت في نص الطريق
اما عن تركيب التربو اولا عربيتك اصلا مش محتاجه تربو صحبي بعد ما والده شاف افتراه قرر يربيه و سقط له موتور 2400 سي سي بس و ديزل كمان يعني الراجل خلاص نسي ايام الجري بس في التخميس اسطوره مسكت فرامل مع بنزين تلاقي الدخان الابيض بيخشلك من مكان التكييف ولله بنتخنق جواهاptmnlo123per122
اما عن تركيب التربو عندك دا موضوع كبير اوي و مش هتقدر تعمله لانك هتحطه في عربيه مرسيدس اولا هتحتاج نوع كبير اوي و تربو جبار و اسعار فوق الخيال و لا ما تقفله و تجيب كل استلزاماته هتدفع تمن العربيه مره و نص بدون مباله الحل الوحيد تسقيط موتور و اعتقد انت مش محتاج اصلاptmnlo123per1147
ربنا معانا يا مان
كلام جميل يا مان و انا بفكترا 2000 اوتو 193 كيلو في طريق لا يتعدي ال3 كيلو و العربيه كان لسه فيها كتير اصلا و ثبات تحفه
بس عاوز رايك يا مان في موضوعي انا معي لانسر 1300 اوتو 2009 و في صدد تجنيطها هي 14 زي ما انت عارف مش عارف اجيب جنط اصلي بتعها الي بيسموه عش النمل باين و احط في العجل الي عندي عني هيكون نفس المقاس اصلا
ولا 15 بس مش هينفع اجيب اصلاي الانه واقف علي ب7 الاف و ده كتير اوي هجيب صيني عادي ب1600 انا عارف انه هيتقل العربيه تمام بس من نحيه سحب البنزين و تسارع العربيه و العفشه ممكن تعمل فيهم مشكله؟

موتور تربو جاهز ده عز الطلب انا فاكره متربن عشان كده بستفسر عشان ليا اصدقاء متخصصين و محترفين تربوهات و عملوا مشاريع تعديل كتير في العديد من انواع العربيات زي الجولف 2 و 3 و ال 128 و الفيرنا و الدايهتسو و هكذا فا قلت اسأل لان ممكن يكون عارفهم ولا حاجةptmnlo123per122

انا حتي لو حبيت اركب تربو في المرسيدس بتاعتنا هلاقي ادامي عقبة ان والدي مش هيوافق هيقولي 182 حصان عايز ايه اكتر من كده:D و اكيد عشان اركب علي موتور زي ده هجيب hks او garrett و عشان اعمل شغل صح و اتربن الموتور صح و اجيب حاجات ماركات نضيفه مش هيقل عن 10-15 الاف جنيه عشان اخد نتيجه جباره

سيبك من الجنط الاصلي يا باشا هيبقي غالي اوي هات جنط 15 هيظبط معاك اوي و هيثبتها اكتر و شكلها هيبقي اجمل كتير

و اوعي تجيب جنط صيني ده بيتفرتك زي الازاز و سعره عمره ما يوصل 1600 جنيه

كان فيه جنطbbs الماني بتاع سباقات 15 معروض ب 1550 علي الفيس علي جروب every thing for sale كلم ادمين الجروب اسمه gobe civic و اسأله عليه و هو هيقولك الجنط بتاعي انا اشتريته من الجروب ده علي فكرة و اشتريت منه حاجة تانيه كمان

و سحب البنزين لم يتخلف تماما عندي و محصلش اي مشاكل في العفشه و تسارع العربية لم يتأثر الفرق الوحيد ان الشكل بقي تحفه و الثبات زاد جدا في الغرز انا دلوقتي مركبه بقالي شهر و 4 ايام و لو هتجيب جنط يا اما تجيب ماركه و تكون اصلي و زي o.z الايطالي او bbs الالماني او ronal الماني او تجيب حاجة صناعة ماليزي او اندونيسي و اضعف الايمان تايواني لكن صيني لا و الف لا انا جنطي ماليزي و عن تجربه ممتاز و صلب جدا بس يكون حالته حلوه و تبص علي الريش من جوا لو فيها شروخ او لحامات متجبوش و لو فيه ريشه ملحومه متجبوش و كده

IBIZA