العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 05-03-2010, 08:30 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheekoo مشاهدة المشاركة

مش كل مرة تسلم الجرة
حمدلة على السلامة

الله يسلمك يا شيكو وفعلا مش كل مره تسلم الجره وربنا يسترها علينا جميعا
قديم 05-03-2010, 08:33 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

100 100 يا ابيزا
بس الفيرنا وزنها اقل من 1000 كجم
تقريبا 960 كجم

والاوفر من ده كله تجيب عشر شكاير رمل وتوزعهم في العربيه 2 على الكبوت - 4 في الشنطه و 4 على الكراسي و الكنبه وتستمتع بثبات البطه ...
بس اوعى الرمل يندلق منك ... التوازن يبوظ على طوول
أو هات سبويلر من عربيه فورميلا وان .. حيزود الداون فورس و يكلبشها في الارض بس المهم المساعدين والعفشه و الكاوتش يستحملوه ... ومتلاقيش العربيه بقت شبه زلاجه الثلوج

لا بجد العربيه خفيفه جدا على قوه الموتور ... و السرعه مع الوزن بيبقى وزنها النسبي هوا ....
انا بهذر مش بتريق ... وعموما معايا ماتريكس ... يعني نفس المكنه ..بس على وزن طن وربع
ومقدرش اقولك على ثباتها على 190 لأن اخرها 170 طوالي بس

طيب ما نجيب اسمنت بالمره وطوب احمر ونطلعلنا بدورين علي الفيرنا ونحل ازمت السكن بالمره
قديم 05-03-2010, 02:43 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

حمادة حبيبي نورت الموضوع يا باشا انا مش مقتنع بالكلام اللي انتا قولته ده هقولك ليه انا وانا رايح كنت ماشي 130 140 وكان كل شوية الاقي حفرة في الارض فاجاءة العربية بسم الله ما شاء الله خدت بيها وانا رايح غرز بعدد شعر راسي علي السرعة ديه وكنت فعلا حاسس انها ثابتة جدا والحمد لله قدرت افادي كل الحفر اللي في الارض وبعدين انا بعاني اساسا من الوطي بتاعها وعايز اعليها مش اوطيها العملية خربانه يا عم محمد والعربية بتبوس ايدي في المطبات اني اعليها
الله يخليك يا باشا

والله يا باشا انت اول واحد اسمعه بيقول علي الفيرنا ثابته كل اللي معاهم فيرنا شككوا في ثباتها و انا لما جربتها معجبتنيش و اصحابي كذلك و سيبك من الحفر انا عايزك تاخد غرزه عنيفه فجأئية تقلب بيها وضع الدركسيون بسرعة جدا سواء من اليمين للشمال او العكس ptmnlo123per122 ده كده يعتبر اختبار ثبات حقيقي لان الجري في الطوالي مش اختبار ثبات نهائي للعربية بس اوعي تعملها بجد عشان النتائج مش مضمونه ptmnlo123per122

علي فكرة اغلب اللي معاهم فيرنا بيشتكوا من انها بتحك في المطبات بس ده مش بسبب وطو العربية ده بسبب الشكمان بتاع الحاج ابو اليزيد بحجمه الكبير ده لازم يحك

IBIZA
قديم 05-03-2010, 03:54 PM
corsair
Guest

لو الواحد بجد ينفع يشيل الشكمان ده خالص كام زمانه مريح دماغه
قديم 05-03-2010, 04:31 PM
abosamra abosamra غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Chemist
هواياتي: programming, reading,playing music

abosamra will become famous soon enough
رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

معايا فيرنا 2010 عملت بيها 160 كم فقط يا جماعة العربية ابتداء من سرعة 80 ثباتها مش حلو فيه حل للموضوع ده