العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 09-01-2013, 12:40 AM
الصورة الرمزية aldesha989
aldesha989 aldesha989 غير متواجد حالياً

aldesha989 will become famous soon enoughaldesha989 will become famous soon enough
افتراضي لما ادوس بنزين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

لما بدوس بنزين وانا ماشى وغالبآ بيكون فى الاولانى والتانى

العربيه بتتكبس زى ما تكون كده اخدت سحبه ووقف السحب وسحبت تانى اسرع

يعنى لما بدوس على الدواسه بتاعت البنزين العربيه تشد شاده جامده بس لحظه وبعدين يقف السحب وبعدين تشد شاده اجمد وتكمل سحب

انا كده كده عايز اغير البوجيهات وفلتر البنزين بس هل ده منهم ولا ممكن الكهرباء بتاعت الماتور عايزه تتظبط ؟ ولا ممكن تكون طرمبه البنزين فيها حاجه ؟

وكمان وانا ماشى مره من يومين كده وبفصل دبرياج وبوصل تانى سمعت زى صوت حكه كده

هل ده معناه انه لازم اغير ديسك واسطوانه ؟

وكمان من تلات ايام كده ابن خالتى كان سايق العربيه وربنا يسامحه بقى مع ان عنده عربيه وبيسوق بس اكل مطب غبى ما يأكلهوش واحد فى ابتدائى سواقه بصراحه فى الجنب الشمال العجله اللى ورا وامبارح لما طلعت بيها سمعت صوت كحكحه فيها كده بس مش كتير وغالبآ مش بيظهر غير فى المطبات بس انا الحمد لله بأخد المطبات بالراحه بس سمعت الصوت امبارح وكان واضح ممكن يكون ايه اللى حصل ؟.

وكمان كنت عايز اسئل لو عايز اغير العدادت بعدادت تانيه لازم التابلوه كله يتفك ولا ينفك من مكانه كده ؟

انا عربيتى مازدا 121 ومافيهاش rpm وانا مش بحب الخارجى لانه شكله زباله وكنت عايز اضمه للعدادات وشوفت عدادات على اليوتيوب لمازادا 121 برضه بس فيها ال rpm فا مش عارف يتغير ازاى ويتركب ازاى
قديم 09-01-2013, 03:41 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لما ادوس بنزين

اعتقد ان بك السرعه عايز يتظبط لان العربيه اعتقد بتشرق لما بتكبسلها بنزين

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 09-01-2013, 04:23 AM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

المشكلة دى كانت عندى والميكانيكى قالى دسك واسطوانة وبلية بس مكنتش بتيجى كتير يعنى قليل جدا وغيرت وجيبت الاصلى وزى ماهى بردة والاسطوانة والدسك طالعين مية مية متعملش حاجة قبل متتاكد انها السبب

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 09-01-2013, 10:30 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

بالنسبة لصوت الحكحكة دة ممكن يكون سوست التيل فلتت من مكنها ومع المطبات شفة لقمة التيل بتحك فى الطنبورة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 10-01-2013, 04:27 AM
الصورة الرمزية aldesha989
aldesha989 aldesha989 غير متواجد حالياً

aldesha989 will become famous soon enoughaldesha989 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

اعتقد ان بك السرعه عايز يتظبط لان العربيه اعتقد بتشرق لما بتكبسلها بنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

المشكلة دى كانت عندى والميكانيكى قالى دسك واسطوانة وبلية بس مكنتش بتيجى كتير يعنى قليل جدا وغيرت وجيبت الاصلى وزى ماهى بردة والاسطوانة والدسك طالعين مية مية متعملش حاجة قبل متتاكد انها السبب
انا سئلت المكانيكى اللى بتعامل معاه امبارح قالى انها ممكن تكون فلتر البنزيت او الكهرباء مش مظبوطه او طرمبه البنزين وكده كده هغير البوجيهات وسير التقسيمه والدينمو فخليه يشوفها ان شاء الله بالمره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

بالنسبة لصوت الحكحكة دة ممكن يكون سوست التيل فلتت من مكنها ومع المطبات شفة لقمة التيل بتحك فى الطنبورة

والله بص انا النهارده طلعت بيها مشوار بتاع عشره كيلو رايح راجع او اكتر شويه مش كتير يعنى بس وانا بدوس فرامل سمعتها مره صفرت كده نفس التصفيره فقولت اكيد زى ما انتا قولت بس ما سمعتهاش تانى مع انى كبست فرامل كتير علشان اتاكد النهارده

وياريت يا جماعه اللى يعرف فى باقى الموضوع ما يبخلش عليا وجزاكم الله كل خير

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ