العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 12-07-2011, 11:36 AM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future
افتراضي رد: مميزات الهاف بور الى بيتركب للادا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سلندر مشاهدة المشاركة

بس انا عايز اسال سؤال لاحمد الشناوي بانسبة لتعديل دا بتاع الاسكترا 131 مافيش اي مشاكل لما يركب في لادا 2107 ومابيخليش العربية تعوم فوق 150 كيلو متر وكمان بالنسبة لبعد التركيب ممكن كل شوية تحصل مشاكل فيها والصيانة ممكن اي حد يتعامل معاها ولا لازم الي ركبها هوا الي يشوفا ممكن تشوفلي التكلفة بتعاتها دلوقتي كام عشان انا مش في مصر وياريت تقولي اركبها ولا بلاش عشان انا متردد اوي وخايف ابوز العربية خصوصا ان العربية مرفوعة وحالتها كويسة وياريت تقولي العنوان بزبط عشان انا من طنطا واول مرة اسمع عن الراجل دا وديني رأيك بصراحة والناس الي مركباها رايها ايه وشكرا واسفين على الاطالة
منور الموضوع يا محمد باشا
انا عيزك تطمن و متقلقش من موضوع التعديل ده خالص و العربيتين الى انا عدلتهم لسه فى واحده منهم مع ابن خالى و لا يوجد بها اى شكوى من الاسكاترا و العربيه فعلا هتبقا حاجه تانيه و هتدعيلى ان شاء الله
لما توصل بالسلامه ابقا عرفنى و انا اروح معاك عنده و هو راجل محترم جدا و فاهم فى شغله قوى و بالتوفيق ان شاء الله

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 12-07-2011, 04:44 PM
محمد سلندر محمد سلندر غير متواجد حالياً

محمد سلندر is on a distinguished road

شكرا بجد على الرد يا احمد باشا وحندعيلك ان شاء الله لما نركبها وفرصة سعيدة بجد اني اتعرف عليك وان شاء الله ان جي في رمضان وحعرفك قبل ماجي ان شاء الله ونروح سوا عند المهندس/مصطفى صلاح ؛ وشكرا مرة تانية على الجهود الرائع دا
قديم 15-08-2011, 10:52 AM

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsendoof مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ممكن حضرتك تسيب رقمك الشخصي عايز استفسر من حضرتك عن حاجة
رقم التليفون 0181277343

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 25-08-2011, 09:18 PM

تقرير عن تركيب الاسكاترا للمره الثالثه
المره دى عربيه حمايا لادا 2107 موديل 1996 و المره دى الاسكاترا بتاعه شاهين جديده مش استيراد و معموله فى نفس الورشه م/ مصطفى صلاح - طنطا
التكالف بقت 1000 جنيه وده نظرا لان الاسكاترا بقت جديده بكل مشتملاتها ما عدا عدد 2 بيضه عجل بتوع نص نقل دبابه و تمنهم 50 جنيه + المصنعيه زادت عن الاول شويه
المره دى العربيه فيها بعض العيوب وده نظرا لانها بتسافر المزرعه فى وادى النطرون و الطريق فيه مدق صعب شويه مدغدغ العربيه - لما بدأ الشغل اكتشفنا ان فردتين الشاسيه مكسورين و فيهم شروخ جامده و كمان الجمل الى بيركب جواه السوسته و المساعد ده كمان مكسور داير
المهم تم لحام فردتين الشاسيه و لحام تقويات للشاسيه من عند الشروخ و تم قص المناطق المكسوره فى الجمل و الى كان فيها برومه نتيجه ان بقالها فتره و محدش اخد باله منها المهم الصاج الى فيه برومه اتقص و اتفصل مكانه صاج جديد
الملاحظات بعد تركيب الاسكاترا ان العربيه لحد سرعه 100 كوسيه بعد كده لو ماشى مستقيم تحسها ثابته و لو بتاخد غرزه تلاقى العربيه بتعوم بس برضه اثبت من علبه الدركسيون بكتييير
المهم النقطه الى فاتت انا مش عارف سببها بالظبط وده لان العربيه معمول فيها شغل كتير و انا خيف يكون السبب فى انها مش مظبوطه ان الشاسيه معمول فيه شغل و ممكن يكون ده سبب العومان فى السرعات
تانى ملاحظه الاسكاترا بتاعه العربيتين الى فاتو كانت انعم من المره دى و انا لما سألت عن سبب ده قالى ان السبب ان الاسكاترا الجديده العمود بتاعها راكب على فبره و الاسكاترا الى كنا بنركبها استيراد العمود راكب على بليه و دى بتكون انعم و ممكن نشيل الفبره دى و نعمل بليه و ده يتكلف 60 جنيه بس هو قال ان الفرق بسيط و مش مستاهل اننا نفك الاسكاترا و هى لسه جديده عموما انا بس بتكلم لانى جربت الموضوع فى عربيتين قبل كده و لو اى حد غيرى انا متأكد انه هيبقى مبسوط بالأسكاترا على وضعها الحالى
انا حبيت انقل انطباعى عن المره دى و لو فيه اى استفسار انا تحت امركم

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 25-08-2011, 09:30 PM
علاء منير علاء منير غير متواجد حالياً

علاء منير is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اكيد كلنا دورنا علي وظائف وتعبنا

احب اقد موقع للجميع بيقدم كل الوظائف المتاحة

احصل علي وظائف خالية الاسكندرية فور اتواجدها من خلال وظيفة اون لاين

ادخل فقط علي الرابط ده