العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 14-01-2010, 04:01 PM
solid_khaled solid_khaled غير متواجد حالياً

solid_khaled will become famous soon enough
افتراضي رد: اختبار قياده و ملاحظات على النيوسيراتو أول 700كم

أنا معاية SX كنت لبست حفرة على ٨٠ في الكيلو ٤٫٥ طريق السويس المهم طلعلي بلونة في كوتشة الأممية رحت طلع بريدج ستون عمارة العبر ركبت الاستبن و حطت أبو بالونة فالشنطة تكون استبن

و قلت بالمرة أعمل نيتروجين عملت الأربع فرد بصراحة العربية مازلت بتدب مفيش فرق ملحوظ
قديم 14-01-2010, 06:51 PM
الصورة الرمزية محمد مجدى رينوهاوى
محمد مجدى رينوهاوى محمد مجدى رينوهاوى غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من مصر
التخصص العملى: Oracle DBA
هواياتي: Driving fast

محمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to behold

السلام عليكم يا دكترة
معلش بقا انا عارف انها جت متاخرة شويتين تلاتة بس بردو واجب عليا انى اباركلك على العربية واقولك ربنا يحميك من شرها ويديك خيرها يا رب
و لان انى ما اتشرفتش بروية حضرتك من قبل فبتمنى ان يكون فية مقابلة لاعضاء المنتدى عند حضورك اخر الشهر دة ان شاء الله
بس انا عاوز اعرف اية حكاية الموز دة ؟ ولا بلاش خليها لما اتشرف بحضرتك على الطبيعة احسن

العربية الى حيلتى اتباعت ptmnlo123per144

صمتي لا يعني جهلي بما يحدث
ربما
ما يدور حولي لا يستحق التعليق!

ptmnlo123per1127
قديم 14-01-2010, 07:30 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مجدى رينوهاوى مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا دكترة

بس انا عاوز اعرف اية حكاية الموز دة ؟ ولا بلاش خليها لما اتشرف بحضرتك على الطبيعة احسن
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ! عايز تعرف حكاية الموز ! ptmnlo123per1106اقرأ موضوعى عن
حكايتى مع السيارات فى جنوب أفريقيا ! ptmnlo123per1147 و ده طبعآ أحسن من انك تعرفها على الطبيعه !

صدقنى بلااااااااااش أحسن !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 17-01-2010, 09:23 PM
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

<FONT face="Times New Roman"><B><FONT color=blue>معلش لفترة الانقطاع ! مشاغل و ظروف ! نكمل داخل السياره ! الكراسى المفروض غير انها لتطلع للآمامfficeffice" /><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comوللخلف بسلاسه فهى ممكن ترتفع لآعلى وتنخفض لآسفل حسب الارتفاع الذى تريده ( بس لم أجرب ) !<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
بعض الناس قالوا الكراسى ناشفه و بتزيق ؟؟ بصراحه ما سمعتش تزييق ! أما النشوفيه ! فمكان القعده طبيعى<o:p></o:p>
يعنى لا ناشف قوى ولا طرى قوى ! الظهر ناشف بس ده والله أعلم مقصود ! وده لمصلحة السائق ! بحيث<o:p></o:p>
لا يرتخى أثناء القياده فينام و أيضآ يحافظ على العمود الفقرى من الانحناءات ! توجد مساند رأس أماميه وخلفيه<o:p></o:p>
طبعآ متحركه و يمكن ازالتها ! السياره واسعه نسبيآ وليست ضيقه اطلاقآ كما قال البعض ! يوجد 3 أحزمة للكنبه<o:p></o:p>
الخلفيه و مسند فى المنتصف به فتحتان لوضع الآكواب ! و طبعأ حزام لكل مقعد أمامى ! بس اللى لم يعجبنى هو<o:p></o:p>
غطاء بكرة الحزام فى اللى فى أسفل القائم يبدوا ضعيفآ جدآ و رخيصآ ولا يليق بمظهر السياره العام ! يعنى مثله<o:p></o:p>
فى الكورولا حاجه فخمه ! عمومآ السياره من الداخل أنيقه ولا تبدوا رخيصه كما قال البعض !<o:p></o:p>
نيجى للفرامل ! بصراحه ممتازه و أحسست بالفرق بينها و بين الكورولا فعلا عند ضغط الفرامل لتخفيف السرعه<o:p></o:p>
على سرعه عاليه نسبيآ مع توجيه العجل يمنه أو يسره فى نفس الوقت ! حيث أن السياره لا تكلبش فى الآرض أو<o:p></o:p>
تنخض سرعتها فجائيا ! ولكن تحس بالتحكم و التوجيه الجيد للسياره أثناء التخفيض ! و برده لو عايز تكتمها و <o:p></o:p>
توقفها خالص ! اضغط ضغطه كبيره ! ولم أحس كما قال البعض بالدواسه بتكتك تحت رجلك ( دليل على الاي بى <o:p></o:p>
اس ) ! احساس عادى بس مش تتش زى الفرامل العاديه ! بس فيه حاجه قالقانى !! وهى ان دواسة الفرامل أصبحت<o:p></o:p>
أكثر طراوه و هبطت لآسف شويه كتير ! بس ان شاء الله هأكتب كل الملاحظات دى فى ورقه وأعطيها لهم فى <o:p></o:p>
صيانة الآلف كملاحظات !<o:p></o:p>
السياره ليس بها انذار و كلمت الشركه وأخذت ميعاد منهم لتركيب انذار و علمت انه ب 650 ج بالتركيب والضمان<o:p></o:p>
و بعدين قرأت عن أجهزه أخى خارج الشركه ب 380 ج برده بالتركيب والضمان و جهاز وولف من مصنعه عند<o:p></o:p>
سوق القنال بجسر السويس ب 180 ج وهوه نفسه فى التوفيقيه ب 135 ج ؟؟؟ وفتراجعت واعتذرت للتوكيل !<o:p></o:p>
وتقريبآ شكلى كده لا ح أركب انذار ولا حاجه ! لآن 650ج كتير واذا ركبته من خارج التوكيل ممكن يؤثر على<o:p></o:p>
ضمان الكهرباء فى السياره ! و كمان مش عارف يعنى ح يبقى فيه 2 ريموت ( الآصلى زائد المشترى ) ؟؟؟<o:p></o:p>
ياريت اللى عنده فكره يقول لى ! كفايه كده النهارده والمشاركه القادمه ح أقول لكم رأيى النهائى فى السياره و فى <o:p></o:p>
التعليقات اللى قرأتها عن السياره سواء داخل المنتدى أو من خارجه !<o:p></o:p>

التعديل الأخير تم بواسطة AHMEDCAR ; 18-01-2010 الساعة 03:05 PM سبب آخر: تعديل
قديم 18-01-2010, 02:28 PM

الحمدلله وصلنا للحلقه الختاميه لآول 700 كم وان شاء الله نكمل مع صيانة ال 1000 كم و مابعدها !

أنا قلت مميزات فى السيراتو و قلت عيوب وقلت ان فيه حاجات طلعت غير اللى أنا سمعته عنها خالص !

بس أكبر عيبين فيها الآتى :-

1- كثرة اللغط والكلام على السياره بالسلب والايجاب كأن الدنيا مافيهاش سيارات الا السيراتو ! و كأن اللى

ح يشتريها ح يروح النار !

2- وانت سايقها تلاحظ ان كل الناس بتبحلق فيك و فى السياره كأنهم شايفين عجبه ؟؟ سياره عجيبة واللى

سايقها أعجب ؟؟ و تجد عيون الناس تكاد تخترقك ! مش ح أقول للحسد ولكن بيحاولوا يتكهنوا ده مين وجابها

ازاى ! و يمكن فى الآخر يقولوا جتنا نيله فى حظنا الهباب ! يعنى لو راكب بى ام الفئه السابعه ولا مرسيدس

بودره ما حدش يبصلك ! أما السيراتو ؟؟ تلاقى الناس بتكسر عليك و بتحاول تقرب منك علشان تفحص السياره

واللى سايقها !؟؟؟

تقييمى للسياره حتى الآن ! سياره موتورها ممتاز وفراملها ممتازه ومنظرها شيك وواسعه من الداخل و معظم

الكماليات حقيقيه و شغاله وليست من نوعيه رديئه ! قد يكون فيه عيوب فى العفشه و لكنها لسه غير واضحه لى

حتى الآن ! توجيهها جيد و دركسيونها ثقله معقول بس غير مرن فى ارتداده فى الملفات ! الرؤيه الخلفيه سيئه

وعالجوها بمؤايات الجنب المتحركه وبالسنسور الخلفى ! بس برده مش مريحه بالنسبه لى !

السياره دلوعه وأعتقد ليست للخدمه الشاقه ! يعنى اللى عاوز تاكسى أو بيعمل مشاوير كثيره جدأ فى شوارع

زى الزفت والهباب ! ما يشتريهاش ! برده اللى عاوز يدخل بيها فى الحيط أو يقلب بيها القطر ! ما يشتريهاش !

الشباب اللى عاوزه تجرى و تعمل بيها مغامرات ! ما يشتروهاش علشان هيه أقوى من كفائتهم و ح يحصل لهم

حوادث والعياذ بالله ! اللى بيدور على عربيه بتوفر بنزين وقطع غيارها رخيصه ! برده ما يشتريهاش !

اللى بيخاف من الكلام بتاع المنتديات و مدعى الخبره فى جميع أنواع السيارات ! ما يشتريهاش !

من الآخر ! دى بتاعة ناس مستريحه شويه ماديآ بحيث تقدر تصرف على بنزينها و قطع غيارها بدون تعب أو مجهود !

وقبلها تقدر تدفع ثمنها ولو باعتها بخساره كبيره ! ما يزعلوش ! و بتاعة ناس بتسوق بحرص الى حد ما ! تجرى

آه و تعمل بيها كل حاجه لكن من غير ما تعتقد أنها السياره التى لا تقهر ! برده بتاعة ناس عندها أكثر من سياره

يعنى مش ح تستعملها كبابور حرث ! هى مثل البذله الجميله النظيفه اللى بتعينها فى الدولاب و بتلبسها فى المناسبات

الهامه أو عند تدليع نفسك ! أنا اشتريتها و سمعت كتير عن عيوبها لكن حبيتها ! واللى بيحب بيتغاضى عن عيوب

حبيبه و بيتعايش معاه ! كل الناس عايزه السياره اللى 2000 سىسى و مابتاكلشى بنزين و قويه وسريعه وتسارعها

خطير و أوتوماتيك و صاجها متين وواسعه من جوه و كراسى جلد وجميع الكماليات اللى يعرفوها واللى ما يعرفوهاش!

واللى تجيب أعلى سعر عند اعادة البيع ويكون شكلها حلو ولونها حلو ورخيصه جدآ وياسلام لو بالتقسيط على 10

سنين! صدقونى لو فيه عربيه بالمواصفات دى و فى مصر ! كانت كل منتديات السيارات قفلت ! و كل أنواع السيارات

الآخرى بارت ! وكان ح يطلع ناس تقول لآه ده فيه أحسن من كده أو ناس تقول هوه مافيش الا نوع واحد ؟؟؟

آسف على الاستطراد لكنى قلت اللى فى نفسى ! و ممكن لو حد مهتم يجمع المميزات اللى أنا كاتبها فى ناحيه !

و العيوب فى ناحية أخرى ! و يقارنهم بما قيل فى منتديات أخرى و بعدين يكون رأيه الخاص !

وفى الآول و فى الآخر دى حتة حديده لا راحت ولا جت ! وفيه اللى أقل منها واللى أحسن منها بمراحل !

الكلمات الدليلية
سيراتو