العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 07-02-2011, 05:19 PM
zezoasd zezoasd غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

zezoasd will become famous soon enough
للاهمية البلونيز مش عارف مالها

انا خلصت امتحانااااااات الحمد لله وان شاء الله خير
المهم وانا راجع بالعربيه ومروح في امان الله العربيه سخنت قووووووي(بولونيز 92) وكان معايا 2 من اصحابي
وطبعا بسرعه نزلت اشوف ايه الموضوع لقيت الميه في الحوض كتير مع ان الرادياتير جديد ومفهوش ولا خرم والمروحه بتاعت الرادياتير الي بثيرموستاته شغاله زي الفل هي بتشتغل وانا اعييييييط علي البطاريه الي هتنفخها دي
زودت الميه ورجعت مشواري طويل شويه 35 كيلو المهم انا كنت مغير زيت قبلها بكام يوم بس
الي حصل بعد كده ان الميه بقت بتنقص بمعلات كبيره يعني ازود لتر ونص مثلا وانا لسه جوه البلد
روحت لبتاع الرادياتير قالي مفهوش اي حاجه حط كرتونه تحت العربيه واركنها وقولي بتسرب منين ركنتها يومين ورجعت ابص لقيت نقط من تحت الطرمبه بتاعت الميه روحت لميكانيكي راح فاتح غظاء الزيت (لقيت لون زي الرغوه البيضه كده)مع ملاحظه انه في اسار زيت كده حوالين الغطا ولتحت شويه
بس الميكانيكي قالي العربيه يأما ضربت جوان ياما ضربت الطبب(لامؤاخذه معرفش ايه هي الطبب)بس وقالي تعالي بكره نشوفها وناخد اليوم من اوله
حد يفهمني الموضوع ايه والراجل ده هيسطعبطني ولا ايه
ملحوظه:حاولت كتيييييييييير ابيع العربيه دي واجيب 131 او 128 او اي حاجه لادا حتي بس الامتحانات والدنيا والفلوس والله هبكي هبكي والدمعه هتفررررر من عيني

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 07-02-2011 الساعة 09:18 PM سبب آخر: تم تعديل كلمه انشاء الي ان شاء الله لاختلاف المعني برجاء من العضو مراعاه الدقه
قديم 07-02-2011, 08:57 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: البلونيز مش عارف مالها

ركنتها يومين ورجعت ابص لقيت نقط من تحت الطرمبه بتاعت الميه
لو تأكدت فعلا أن تنقيط الميه من تحت الطلمبه

ظبط ميتك ودور عربيتك

وراقب طلمبة الميه ( لو باينه قدامك )

لقيت طرطشة ميه من تحتها

يبقى الطلمبه هى سبب كل مشاكلك

وبالنسبه لموضوع جوان الوش

لو لقيت الزيت لونه عادى ( مش مطحن ) على مقاس الزيت

يبقى سيبك من كلام الميكانيكى عن جوان وش السلندر

وغالبا كلامه هيطلع مش سليم

بعد كشفك على الزيت

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير

التعديل الأخير تم بواسطة samirayad ; 07-02-2011 الساعة 09:30 PM
قديم 07-02-2011, 11:25 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

طلمبه الميه لو بايظه يبقي حتجيب ميه و العربيه واقفه و طول ماهي ماشيه مش حتجيب ميه لانها بتتقلب جواها
فيه طبه في ضهر الموتور في وش السلندر ممكن الطبه دي لو بايظه فعلا حتلاقيها بتطلع ميه من وش السلندر و مجرد ما بتزود و تروح مشوار حتلاقيها بتنزل كل المايه اللي فيها
حتلاقيها في ضهر الموتور ناحيه السدر
و دا حصلت معايا في عربيه 125 بولندي و فيها نفس الموتور بتاعك

حـازم خـضـر

قديم 07-02-2011, 11:57 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

طلمبه الميه لو بايظه يبقي حتجيب ميه و العربيه واقفه و طول ماهي ماشيه مش حتجيب ميه لانها بتتقلب جواها
العكس هو الصحيح

فتلف الطلمبه بيبان أكتر والمكنه شغاله

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 08-02-2011, 03:26 AM
zezoasd zezoasd غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

zezoasd will become famous soon enough

بصراحه انا مش عارف اشكركم ازاي
م/سمير واستاذ hazem_khidr
انا بكره ان شاء الله (اتعلمت من التعديله يا استاذ حازم شوفت انا ناصح) هنزل اشوف موضوع الزيت واشوف لونه وبصراحه خايف قوي من موضوع وش السلندر لانه ضربت من اخويا قبل كده جوان برضه وكان يوم طين وربنا يستر
وهجرب برضه واروح لميكانيكي تاني واشوفه هيقول ايه (اصل انا برضه لسه مش قوي وموضع الطبه ده خليه هوه يبص عليه واديني بتعلم)
ادعولي علشان الدكتور هينفخنا في المشرووووووع استرها ياااااارب
تبقي عربيه ودكتور
ربنا يخليكوا تابعوني وانا هكتبلكم الاخبار اول باول